راهنمای خرید آبگرمکن و پکیج دیواری 
آبگرمکن و پکیج دیواری
داشتن آب گرم در هر خانه ، براي مصارف مختلف از جمله شستن ظروف ، استحمام و … بسيار لازم و ضروري است. در گذشته انسان ها آب گرم مورد نياز خود را به صورت سنتی و با گذاشتن يک ظرف پر از آب بر روي شعله های آتش به دست می آوردند. انسان برای راحت تر و سريع تر شدن کارها دستگاه های مختلفی را ساخته است و وسايلی که براي گرم کردن آب اختراع شده اند «آبگرمکن» نام دارند. مي توان گفت که امروزه آبگرمکن در هر خانه ای يافت مي شود و آبگرمکن يکي از وسايل پرکاربرد و مهم هر خانه است.وجود اين وسيله به خصوص در فصل سرما ، اهميت فوق العاده اي مي يابد. اگر شما هم قصد خريد يک آبگرمکن براي خانه خود را داريد ، به شما توصيه مي کنيم تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد. 
آبگرمکن ها ويژگي ها و مشخصه های مختلفي دارند که سبب تمایز آن ها از یکدیگر می شود. از جمله این ویژگی ها می توان به نوع آبگرمکن ، منبع انرژی ، قدرت حرارتی ، ظرفيت و … اشاره کرد ، که به طور جداگانه به بررسی هر کدام از اين موارد مي پردازيم.
انواع آبگرمکن 
1- آبگرمکن هاي ديواري : اين نوع آبگرمکن ها روي ديوار نصب مي شوند . مزيت اين نوع آبگرمکن ها این است که فضای کمتری را نسبت به نوع دیگر اشغال می کنند. اين نوع آبگرمکن ها با توجه به ابعاد کوچک تر بيشتر در آشپزخانه هايي مورد استفاده قرار مي گيرد که با کمبود فضا رو به رو هستند . البته اين ابعاد کوچک مشکلاتي را نيز به وجود مي آورد که مهمترين آن ها ، محدوديت ظرفیت است و اين آبگرمکن ها را نمي توان با ظرفيت هاي بالا ساخت. زیرا ظرفیت بالاتر به معنای وزن بیشتر است و وزن بسیار زیاد برای این آبگرمکن ها غیر منطقی است. از مهمترين نوع اين آبگرمکن ها مي توان به آبگرمکن هاي زود جوش اشاره کرد که در مدتي بسيار کوتاه ، آب را تا درجه بالايي گرم مي کنند.
2- آبگرمکن های ايستاده : آبگرمکن های ايستاده همانگونه که از نامشان پيداست حالتی ایستاده دارند و روی زمين قرار مي گيرند. از معايب اين نوع آبگرمکن ها می توان به جاگير بودن آن ها اشاره کرد. البته اين آبگرمکن ها در ابعاد کوچک نيز توليد مي شوند اما باز هم ميزانی از فضا را اشغال می کنند. از مزايای اين نوع آبگرمکن ها می توان به عدم محدوديت در حجم اشاره کرد.
منبع انرژی
آبگرمکن ها از منابع مختلفی برای تامین انرژی مورد نیازشان جهت ایجاد حرارت استفاده می کنند که آن ها را با یکدیگر بررسی می کنیم.
1- آبگرمکن های زغالي : اين آبگرمکن ها همانطور که از نامشان مشخص است از زغال براي تامين گرمای مورد نياز خود استفاده مي کنند. آبگرمکن هاي زغالي با توجه به نیاز دائمی به ذغال و همچنین ایجاد آلاینده بسیار کم مورد استفاده قرار می گیرند.
2- آبگرمکن هاي نفتي : آبگرمکن هاي نفتی ، به وسيله سوزاندن نفت گرمای لازم براي گرم کردن آب را به دست مي آورند. اين آبگرمکن ها بيشتر در مناطقي مورد استفاده قرار می گيرند که دسترسی به گاز وجود ندارد. از معايب اين نوع آبگرمکن ها می توان به توليد زياد آلاينده و نياز فراوان به نفت در عین در دسترس نبودن آن اشاره کرد.
3- آبگرمکن های گازي : آبگرمکن هاي گازی ، همانطور که از نامشان پيداست از گاز براي توليد گرما استفاده مي کنند. گاز شهري و کپسول هاي گاز فشرده (LPG) از جمله منابع تامين سوخت اين نوع آبگرمکن ها هستند. آبگرمکن هاي گازی رواج زيادی دارند و امروزه بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. اين آبگرمکن ها از مقرون به صرفه ترين نوع آبگرمکن ها هستند و هزينه های پايين تري نسبت به سايرين دارند.
4- آبگرمکن هاي برقي : آبگرمکن های برقی از رايج ترين نوع آبگرمکن ها هستند و در کشور ما بسيار مورد استفاده قرار مي گيرند. توان مصرفی اين دستگاه ها به طور متوسط 2000 وات است . اين آبگرمکن ها به سبب مصرف برق ، هزينه هاي بيشتري نسبت به آبگرمکن هاي گازی دارند.
5- آبگرمکن هاي خورشيدي : اين نوع آبگرمکن ها از دو بخش گرد آور ( کلکتور ) و مخزن ساخته مي شوند. اين نوع آبگرمکن ساده ترين نوع آبگرمکن ها هستند. در اين نوع آبگرمکن ها ابتدا مخزن از آب پر مي شود و سپس و سپس آب مخزن از لوله هاي گردآور عبور مي کنند و گرماي جذب شده توسط گرد آور به آب منتقل مي شود. اين فرآيند به همين صورت تکرار مي شود تا آب موجود در مخزن به طور کامل گرم شود . بديهي است که آبگرمکن هاي خورشيدي در مناطقي که روزهای آفتابي کمی دارند ، استفاده چنداني ندارد.
قدرت حرارتی 
قدرت حرارتی بيانگر ظرفيت حرارتی آبگرمکن است و با واحد کيلوکالری در ساعت (kcal/h ) اندازه گيری می شود. بالاتر بودن اين مقدار به معناي خروجی بيشتر آب گرم و البته مصرف بيشتر انرژي است.
حداقل فشار ورودي و حداکثر فشار خروجي 
حداقل فشار ورودي که بر اساس واحد بار (Bar ) اندازه گيري مي شود نشان دهنده حداقل فشار آب لازم به منظور ورود آب به آبگرمکن است. اين عدد براي مناطقي که با مشکل فشار کم آب رو به رو هستند بسيار مهم است.
حداکثر فشار آب خروجي نيز، بيشينه فشار آبی است که آبگرمکن مي تواند آب را از مخزن به دست شما برساند و بر حسب ليتر بر دقيقه اندازه گيري مي شود.
ظرفيت مخزن
ظرفيت آبگرمکن ها ، بيانگر ميزان آبي است که مي توانند در مخزن خود نگه دارند و گرم کنند. ظرفيت مخزن آبگرمکن هاي معمولي بين 10 تا 150 ليتر است. آبگرمکن هاي برقي و گازي با ظرفيت بالا ، معمولا ظرفيتي حدود 100 تا 120 ليتر دارند اما آبگرمکن هاي زود جوش ، ظرفيتي پايين ( بين 10 تا 25 ليتر) دارند که با توجه به قابليت زودجوش بودن آن ها ، کافی به نظر مي رسد.
پکيج ديواري 
پکيج ديواري ، دستگاهي است که جايگزين سيستم موتورخانه مرکزي شوفاژ شده است و علاوه بر گرمايش محيط ، آب گرم مورد نياز براي مصارف مختلف را نيز در اختيار شما قرار مي دهد. اين دستگاه ها در تابستان ، تنها آب گرم مورد نياز شما را تامين مي کنند اما در زمستان ، علاوه بر تامين آب گرم مصرفي ، آب گرم مدار گرم کننده محيط را تامين مي کنند. اين دستگاه ها ، نياز به ساختن سيستم موتورخانه مرکزي را رفع کرده اند و امکان استقلال واحد هاي مسکوني مختلف در تامين آب گرم مصرفي و گرمايش محيط را فراهم کرده اند. ابعاد اين دستگاه ها به اندازه يک آبگرمکن معمولي است و کارکردي آرام و بدون صدا دارند. همچنين قابليت تنظيم دما در اکثر اين پکيج ها قرار داده شده است. توان مصرفي پکيج هاي ديواري رايج در بازار بين 20000 تا 50000 وات است. فشار آب خروجي پکيج هاي ديواري به صورت X ليتر آب در دقيقه مي باشد که بيانگر ميزان آبي است که پکيج در يک دقيقه مي تواند گرم کند و در اختيار شما قرار دهد.
قيمت 
عوامل مختلفي در تعيين قيمت آبگرمکن ها موثرند که از ميان آن ها مي توان به ظرفيت ، نوع آبگرمکن ، قدرت حرارتي ، نوع منبع انرژی و … اشاره کرد. آبگرمکن هاي رايج در بازار قيمتي بين 300 هزارتومان تا 2 ميليون تومان دارند.
سعي کنيد پيش از خريد ظرفيت مورد نياز خود و همچنين نوع آبگرمکن دلخواهتان را معين کنيد و با آگاهي کامل از مشخصات آبگرمکن که در بالا ذکر شد ، اقدام به خريد یک آبگرمکن مناسب نماييد.
[kkstarratings]