راهنمای خرید آرام پز 
آرام پز
با گسترش تکنولوژی ، وسايل مختلفي ساخته و وارد بازار شده اند که هر کدام از آن ها بخشي از کار هاي انسان ها را سرعت می بخشد یا انجام آن ها را آسان تر می کنند. امروزه در هر آشپزخانه وسايل مختلفي را مي يابيد که امر آشپزي را براي شما آسان و لذت بخش مي کنند. يکي از اين وسايل کاربردي ، آرام پز است. آرام پز ها ، دستگاه هايي فلزي با کاسه هاي سراميکي یا تفلونی هستند که غذا در آن ها قرار داده می شود و براي چند ساعت جوشانده می شود و پس از مدتی شما می توانيد يک غذای خوشمزه و آبدار تهيه کنيد. آرام پز ها وسايلي هستند که مواد غذايي را به آهستگي و در درجه حرارت معينی مي پزد ( معمولا بین دما های 70 تا 140 درجه سانتي گراد ). اين ميزان حرارت ، سبب مي شود که گوشت و ساير مواد غذايي به آرامي بپزند و آب کمتري را در هنگام پختن از دست بدهند. اين دستگاه ها ، غذا های خوشمزه اي را با سروصداي کم براي شما حاضر مي کنند. اگر فردي پرمشغله هستيد مي توانيد مواد غذايي را درون آرام پز قرار دهيد و به کار خود برسيد و پس از فارغ شدن از کار ، مواد غذايي آبدار و خوشمزه خود را تحويل بگيريد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دستگاه هاي آرام پز را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دستگاه آرام پز را داريد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
دستگاه هاي آرام پز مشخصه هاي فراواني دارند. برخي از اين مشخصات که لازم است در هنگام خريد مورد توجه قرار دهيد عبارتند از ظرفيت، توان ، جنس بدنه ، جنس ظرف ، شرکت سازنده و ساير قابليت ها که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
ظرفيت 
اولین نکته ای که در هنگام خرید آرام پز لازم است مورد توجه قرار دهید ظرفیت آن است و در واقع ظرفيت آرام پز ها را مي توان مهمترين مشخصه آن ها برشمرد. ظرفيت آرام پز ها که با واحد ليتر مشخص مي شود ، بيانگر حجم کاسه دستگاه است و عبارت است از میزان فضایی که شما برای قرار دادن مواد غذايی در اختیار دارید. به طور کلي ظرفيت دستگاه هاي آرام پز بين 1 ليتر تا 8 ليتر است. گاهي ظرفيت آرام پز ها را بر اساس تعداد نفرات بيان مي کنند. به عنوان مثال يک آرام پز چهار نفره در هر نوبت مي تواند مواد غذايي مورد نياز 4 نفر را طبخ کند. از جمله ظرفيت هاي رايج آرام پز ها مي توان به دو نفره ، چهار نفره ، شش نفره ، 8 نفره ، ده نفره و بيشتر اشاره کرد. البته بايد در نظر داشته باشيد که در هنگام پخت مواد غذايي در آرام پز ، لازم است دو سوم ظرفيت آن را خالي بگذاريد تا جريان و جا به جايي بخار در آن به آساني صورت گيرد. لذا شما هميشه بخشي از ظرفيت آرام پز را نمي توانيد استفاده کنيد.
توان
توان مصرفي آرام پز يکي از مهمترين ويژگي هاي آن است . توان اين دستگاه ها ، همانند ساير دستگاه هاي الکتريکي با واحد وات مشخص مي شود. اين مشخصه ، رابطه مستقيمي با قيمت دستگاه و همچنين مصرف برق آن دارد. توان آرام پز ها معمولا بين 100 تا 1500 وات است. در نظر داشته باشيد که هرچه توان دستگاه بيشتر باشد ، مصرف انرژي آن نيز بيشتر است.
جنس ظرف
ظرف يا ديگ داخلي همان بخشي است که مواد غذايي در آن قرار داده مي شود. اين قسمت آرام پز ها را معمولا از جنس تفلون ، روي يا سراميک مي سازند. هر کدام از اين مواد ، ويژگي هاي خاص خود را دارند . به عنوان مثال ظروف تفلوني معمولا خاصيت نچسب بودن دارند.
جنس بدنه
بدنه آرام پز ها را معمولا از دو ماده استيل يا پلاستيک يا تلفيقي از اين دو ماده مي سازند. آرام پز های استیلی بيشتر از استيل هاي ضد زنگ ساخته مي شوند که علاوه بر استحکام بالا ، داراي زيبايي و جلاي خاصي نيز هستند. در مقابل بدنه هاي پلاستيکي داراي وزن کمي هستند که سبب سهولت در جابجايي دستگاه مي شود.
ساير قابليت ها 
تايمر : برخي از دستگاه هاي آرام پز داراي تايمر هستند و شما مي توانيد زمان روشن و خاموش شدن خودکار دستگاه را با آن تنظيم نماييد.
خاموش شدن اتوماتيک : وجود اين قابليت سبب مي شود تا پس از اتمام پخت ، دستگاه به طور خودکار خاموش شود و بدينوسيله در مصرف برق صرفه جويي شود.
صفحه نمايش : اکثر آرام پز هاي مدرن داراي يک صفحه نمايش هستند که شما مي توانيد در به وسيله آن ها تنظيمات مورد نياز خود همانند زمان روشن و خاموش شدن خودکار را اعمال و مشاهده کنيد.
قابليت پخت ته ديگ : اين قابليت آرام پز ها از قابليت های مورد علاقه ما ايرانيان است. چناچه شما اهل پخت ته ديگ هستيد بايد آرام پزي را انتخاب کنيد که قابليت پخت ته ديگ را داشته باشد.
منو هاي مختلف پخت : برخي از آرام پز ها داراي منو ها و تنظيمات از پيش تعيين شده براي پخت مواد غذايي مختلف هستند . برخي از اين منو هاي پخت عبارتند از برنج و ته‌ ديگ ، کيک ، ماست ‌بندي ، تفت ‌دهي ، آرام‌ پز ، بخارپز ، آبگوشت ، حبوبات ، خورشت ، کله‌ پاچه ، مرغ و اردک، گوشت و ماهيچه ، سوپ و …
شرکت سازنده
شرکت هاي زيادي دست به توليد آرام پز ها زده اند. از ميان اين شرکت ها مي توان به برويل ( breville ) ، پارس خزر ( pars khazar ) ، تفال ( tefal ) ، توليپس ( tulips ) دلونگي ( delonghi ) ، کنوود ( kenwood ) و … اشاره کرد. شرکت سازنده یکی از عوامل موثر در کیفیت و عمر مفید دستگاه است.
قيمت 
قيمت آرام پز ها به عوامل فراواني بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي توان به شرکت سازنده ، توان ، جنس بدنه ، جنس ظرف ، ظرفيت و … اشاره کرد که از ميان آن ها ظرفيت را مي توان اصلي ترين عامل موثر در قيمت دانست. قيمت آرام پز ها در بازار بين 70 هزار تومان تا 10 ميليون تومان است که شما بر حسب نيازتان مي توانيد يکي از آن ها را خريداري کنيد.
لازم است در هنگام خريد تعداد اعضاي خانواده را در نظر داشته باشيد و آرام پز را متناسب با ظرفيت مورد نيازتان خريداري کنيد. همچنين سعي کنيد در هنگام خريد توان دستگاه را نيز مورد توجه قرار دهيد تا علاوه بر صرفه جويي
در هزينه ها ، در مصرف انرژي نيز صرفه جويي کنيد.
[kkstarratings]