راهنمای خرید اسکنر 
اسکنر
تا به حال برايتان پيش آمده که بخواهيد يک سند کاغذی را به فايل الکترونيکی تبديل کنيد ؟ يا اينکه بخواهيد از عکس هاي کاغذيتان ، نسخه ای الکترونيکی بسازيد و در رایانه ویرایش کنید ؟ اين موارد براي کارمندان ، عکاسان و حتی افراد عادی بسيار پيش مي آيد. امروزه با پيشرفت تکنولوژي و اختراع دستگاه هاي مختلف ، ديگر هيچ کاري غير ممکن نيست. اما چگونه مي توان يک سند يا عکس معمولی را به فايلی الکترونيکی تبديل کرد؟ پاسخ این سوال دستگاه اسکنرscanner)) است. اسکنر ها دستگاه هايی هستند که با قرار دادن عکس و يا سند کاغذی در آن برای شما نسخه الکترونيکي تهيه مي کنند. روش کار اين دستگاه ها دقيقا برعکس پرينتر هاست. پرينتر ها اسناد الکترونيکي را به سند کاغذي تبديل مي کنند و اسکنر ها ، اسناد کاغذی را به صورت فايل الکترونيکی در مي آورند. همانطور که پيش از اين نيز گفتيم ، عمده استفاده اين دستگاه ها برای کارمندان است که زياد با اسناد و مدارک سروکار دارند. در اين مطلب ، اين وسايل پرکاربرد را براي شما معرفي مي کنيم و قصد داريم با تشريح مشخصات مختلف آن ها ، شما را در خريد يک اسکنر مناسب ياري کنيم . پس اگر قصد خريد يک اسنکر را داريد تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
اسکنر ها مشخصه هاي گوناگوني دارند. برخي از اين مشخصه ها عبارتند از نوع اسکنر ، دقت اسکنر ، تکنولوژی هد ، عمق رنگ و … که ما جداگانه به تشریح هر کدام می پردازیم.
نوع اسکنر 
1- اسکنر هاي تخت : اسکنر های تخت (Flatbed يا Flat ) که به آن ها اسکنر هاي روميزی نيز مي گويند ، رایج ترین و ساده ترین نوع اسکنر های خانگی هستند. در اين اسکنر ها ، شما کاغذ را روي يک سطح شيشه اي صاف قرار مي دهيد و سپس هد اسکنر ، از زير اين شيشه عبور مي کند و با تاباندن نور به کاغذ و سپس دريافت انعکاس نور ، تصوير ديجيتالی را از کاغذ شما تهيه مي کند. اين اسکنر ها ، براي اسکن تعداد زيادي سند مناسب نيستند. چرا که شما بايد هر بار کاغذي را درون آن بگذاريد ، منتظر بمانيد تا اسکن شود و سپس کاغذی ديگر را جايگزين آن کنيد.
2- اسکنرهاي شيت فد : اسکنر هاي شيت فد (Sheetfed) از نظر اندازه از اسکنر هاي تخت کوچک تر هستند و به جاي اين که سند را در آن ها روي صفحه اي قرار دهيد ، سند را به درون اسکنر مي فرستيد و کاغذ به وسیله غلتک هایی به درون اسکنر می رود و از سمت دیگر آن خارج می شود . در واقع در اين نوع اسکنر ها ، صفحه اي براي قرار دادن سند قرار ندارد. يکي از نکاتي در مورد اين اسکنر ها وجود دارد اين است که حرکت کاغذ درون اسکنر ها ممکن است در کيفيت فايل نهايی تاثير نامطلوب بگذارد.
3- اسکنر هاي دستي: اين اسکنر ها که دستی یا پرتابل نامیده می شوند همانگونه که از نامشان پيداست ، پرتابل و قابل جابه جايي هستند. اين اسکنر ها معمولا کوچک هستند و اين امکان را به شما مي دهند تا در هر جايي يک اسکنر را به همراه خود داشته باشيد. البته بايد اين نکته را در نظر داشته باشيد که نمي توانيد از اسکنر های دستی ، انتظار کيفيت بالايي را داشته باشيد. کيفيت اين اسکنر ها معمولا پايين است و اين کيفيت با توجه به ابعاد آن ها قابل توجيه است. اين اسکنر ها در انوع مختلفي ساخته شده اند که کوچکترين آن ها ، اسکنر هاي مدادی ( قلمی ) هستند.
4- اسکنر هاي نقشه : اسکنر هاي نقشه يا اسکنر هاي پلاتر ، اسکنر هايي هستند که در ابعاد بزرگ ساخته مي شوند. اين اسکنر ها ، براي اسکن اسناد نسبتا بزرگ ( A3 به بالا) مورد استفاده قرار مي گيرند .
5- اسکنر هاي فيلم و اسلايد : اين اسکنر ها برای اسکن نگاتيو عکس ها ، فيلم هاي راديولوژی و اسلايد ها بکار می روند و قيمت بالايی دارند.
6- اسکنر های ترکيبي : اين نوع اسکنر ها در واقع تنها يک اسکنر نيستند بلکه دستگاه هايی چند کاره هستند که يکي از قابليت های آن ها ، اسکن کردن اسناد است. اين دستگاه ها معمولا دارای امکاناتی مانند فتوکپی ، پرينتر ، اسکنر و حتی فکس هستند. کاربران معمولا ديد خوبی نسبت به کيفيت اين نوع اسکنر ها ندارند و مي توان گفت که اين نوع اسکنر ها کيفيتي به مراتب کمتر از اسکنر هاي مجزا و مستقل دارند.
دقت (وضوح تصویر) اسکنر 
يکي از مهمترين ويژگي هاي هر اسکنر ، دقت یا وضوح لامپ تصوير آن است. واحدی که برای دقت اسکنر در نظر گرفته شده است ، نقطه در اينچ يا Dot Per Inch است که به اختصار DPI ناميده مي شود. اين معيار بيان مي کند که اسکنر در هر اينچ چند نقطه از تصوير را ثبت مي کند. هر چه دقت تصوير اسکنر بيشتر باشد ، کيفيت تصاوير خروجي نيز بهتر خواهد بود. دقت لامپ تصوير اندازه هاي مختلفی را مي تواند داشته باشد . يکي از با کيفيت ترين دقت ها ، دقت هاي 1200 و 2400 نقطه در اینچ است. براي مصارف معمولي دقت هاي حدود 300 تا 600 نقطه در اينچ نيز کفايت مي کند. از کيفيت هاي بالاتر مي توان به 9600 و 4800 نقطه در اينچ اشاره کرد. گاهی نيز دقت اسکنر ها به صورت 9600*4800 بيان مي شود. در اين حالت عدد اول بيان کننده دقت اسکنر و عدد دوم بيان کننده سرعت هد است. هرچه عدد دوم ( سرعت هد ) کمتر باشد ، ظرافت حرکت هد بيشتر است و تصاوير با کيفيت بيشتري خلق مي شود.
تکنولوژي هد اسکنر 
اسکنر ها از دو نوع تکنولوژی سنسور هد بهره مي برند. تکنولوژي ( CCD ( Charge couple device و تکنولوژي Contact Image sensor) CIS ). در مقايسه اين دو نوع تکنولوژي مي توان گفت که تکنولوژي CCD نوع قديمي تر تکنولوژی سنسور هد است ولي کيفيت آن از سنسور هاي CIS بيشتر است. اما در مقابل اسکنر هاي با سنسور های دارای تکنولوژي CIS ، اندازه کوچکتري دارند و مصرف انرژي پايين تري نيز دارند. اسکنر هاي داراي تکنولوژي CIS اغلب نيازي به سيم برق جداگانه ندارند و همان سيم رابط متصل به رايانه براي تامين برق آن ها کفايت مي کند.
عمق رنگ 
عمق رنگ يا Bit Rate (depth Bit) اسکنر در واقع معياري است براي بيان تعداد رنگ هايي که اسکنر مي تواند شناسايي و ذخيره کند. واحد عمق رنگ بيت در پيکسل است. هر چه اين عمق رنگ بيشتر باشد ، توانايي اسکنر در تفکيک رنگ های مختلف از يکديگر بيشتر است و تصاوير طبيعي تر اسکن مي شوند.
قابليت ADF
قابليت تغذيه اتوماتيک سند يا Automatic document feeder که به اختصار ADF ناميده مي شوند ، يک قابليت بسيار مهم و کاربردی است. وجود اين قابليت در اسکنر ها به شما اين امکان را مي دهد تا با قرار دادن سند ها درون اسکنر ، به طور خودکار در اختيار اسکنر قرار گيرند. اين قابليت هنگامي که تعداد زيادي سند براي اسکن داريد و يا اسناد شما سايز هاي مختلفي دارند بسيار مهم و کاربردي خواهد بود. پيش از خريد حداکثر سندي که سيستم ADF يک اسکنر مي پذيرد را بررسي کنيد.
قيمت 
قيمت اسکنر ها تا حدود زيادي به نوع آن ها بستگي دارد. از ديگر موارد موثر در قيمت اسکنر ها مي توان به دقت لامپ تصوير ، تکنولوژي هد ، عمق رنگ و … اشاره کرد. شرکت سازنده نيز تا حدودي در قيمت تاثير گذار است. از شرکت هاي معروف سازنده اسکنر مي توان به اچ پي ، کنون ، ای ويژن ، اپسون ، کداک و … اشاره کرد. قيمت اسکنر ها به طور کلي بين 100 هزار تومان تا 20 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد ، نوع اسکنر مورد نيازتان و همچنين ميزان دقت و عمق رنگ تصوير اسکنر مورد نظرتان را مشخص کنيد. همچنين اگر همواره تعداد زيادی اسناد را اسکن مي کنيد از تکنولوژي AFD غافل نشويد.
[kkstarratings]