راهنمای خرید تابلوی روان

تابلوی روان
حتما در بازار با تابلو هاي روان (LED) مواجه شده ايد. همان تابلو هاي رنگارنگ جلوي فروشگاه ها که برخي نام فروشگاه و برخي خدمات فروشگاه را به نمايش مي گذارند. تابلو LED در حقيقت يک نوع نمايشگر ديجيتال است که اجزاي هاي آن لامپ هاي LED هستند. اين نوع تابلوها جايگزين بسيار مناسبي براي انواع قديمي تابلوها مثل فلکس ، بنر ، نئون و … هستند. اين تابلو ها نقش مهمي در هر فروشگاه ايفا مي کنند و آن هم معرفي خدمات به مشتريان و افراد در حال عبور است. به عبارت ديگر آن ها را مي توان از اجزاي جداناشدني مغازه ها به شمار اورد. در اينن مقاله راهنماي خريد تابلوي هاي روان را براي شما گردآورده ايم. چنانچه قصد تهيه تابلوي LED را داريد ، پيشنهاد مي کنيم تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع تابلو هاي LED
تابلوهاي LED را در يک دسته بندي کلي مي توان به دو دسته ثابت و روان تقسيم بندي کرد که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
1- تابلو هاي ثابت : اين تابلو ها همانطور که از نامشان پيداست، همانند تابلو هاي ثابت نئون و … ، ثابت هستند و حرکتي نمي کند. درواقع اين تابلو ها توانايي حرکت دادن به متون و جملات را ندارد.
2- تابلو هاي روان : اين تابلو ها برخلاف تابلو هاي ثابت امکان جابه جايي متون را دارا هستند. اين تابلو ها رايج ترين نوع تابلو هاي LED هستند. در اين نوع تابلو ها مي توان از انواع افکت ها و جلوه هاي متن و انيميشن براي جذابيت بيشتر و جلب توجه استفاده کرد.

ماژول تابلو هاي LED
تابلو روان ال اي دي از بلوک هايي ساخته مي شوند که به اين بلوک ها ماژول تابلو روان گفته مي شود. اين ماژول ها در واقع بخش هاي اصلي سازنده تابلو هاي LED هستند. ماژول LED از طريق کابلي به نام کابل فلت با هم سري و از طريق کنترلر برنامه ريزي مي شوند. منبع تغذيه (power) هم برق مورد نياز تابلو LED را تامين مي کند. به خاطر اين که اين بلوک ها قابل تعويض مجدد هستند ماژول LED نام گرفته اند (در علم الکترونيک به قطعاتي که قابليت جدا شدن و پيوند خوردن مجدد را دارند ماژول مي گويند).
از مشخصه هاي مهم ماژول هاي تابلو LED ابعاد آن است. اين ماژول ها در ابعاد مختلفي مثل 16*16 يا 32*32 و … ساخته مي شود. از کنار هم قرارگرفتن انواع ماژول LED مي توان تابلو روان و يا تلويزيون شهري در ابعاد مختلف و با توجه به کارايي که از تابلو LED انتظار مي رود ساخت.
دات پيچ
مشخصه ديگري که در مورد ماژول ال اي دي اهميت دارد دات پيچ ( Pixel Pitch ) ماژول LED است. دات پيچ فاصله مرکز تا مرکز پيکسل هاي ماژول است و معمولا با واحد ميلي متر اندازه گيري مي شود. به عنوان مثال P10 نشان دهنده ي ماژولي است که فاصله بين مرکز تا مرکز دو پيکسل مجاور آن 10 ميليمتر است. هر اندازه که دات پيچ ماژول کوچک تر باشد تعداد LED بيشتري در بلوک ماژول با ابعاد مشخص به کار رفته و به همان نسبت کيفيت تصويرنمايش داده شده بيشتر مي شود.
رنگ ماژول
يکي ديگر از مشخصه هاي مهم ماژول هاي LED رنگ ماژول آن است. ماژول LED موجود در بازار در انواع ماژول LED تک رنگ ، سه رنگ ، ماژول هفت رنگ و ماژول LED تمام رنگي (full color) در بازار موجودند.
ماژول ال اي دي تک رنگ : اين ماژول ها تنها از يک LED تک رنگ ساخته شده است و قابليت نمايش يک رنگ بنا به نوع رنگ LED به کار رفته در آن را دارد. پرفروش ترين ماژول LEDتک رنگ ، ماژول تک رنگ قرمز و ماژول تک رنگ سبز هستند.
ماژول ال اي دي سه رنگ و هفت رنگ : اين ماژول هاي LED سه رنگ با بهره گيري از نور 2 رنگ LED به کار رفته در آن قابليت نمايش سه رنگ و ماژول LED هفت رنگ با استفاده از 3 رنگ LED که در ساخت ماژول به کار رفته قابليت نمايش هفت رنگ را دارند.
ماژول ال اي دي تمام رنگي (full color): ماژول LED تمام رنگ با ترکيب رنگ 3 LED که به رنگ هاي اصلي قرمز، سبز و آبي هستند قابليت نمايش 16 ميليون رنگ را دارند. مانند ماژول تمام رنگ RGB ، نوع ديگري از ماژول ال اي دي تمام رنگ وجود دارد که ترکيب اين سه رنگ در يک ال اي دي انجام مي شود که به اين نوع ماژول LED، ماژول تمام رنگ IN 13 مي گويند. ماژول تمام رنگ قابليت پخش تصاوير و فيلم ها را به صورت تمام رنگي دارند و به معمولا در ساخت تلويزيون شهري مورد استفاده قرار مي گيرند.
قيمت
قيمت تابلو هاي روان به عوامل مختلفي بستگي دارد. برخي از عوامل موثر در قيمت عبارتند از اندازه تابلو ، نوع تابلو ، تعداد رنگ ، شرکت سازنده و … . به طور کلي قيمت تابلو هاي روان در بازار بين 200 هزار تومان تا 10 ميليون تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد ضمن مشخص کردن ميزان بودجه خود ، نياز خود را نيز برآورد کنيد. در نظر داشته باشيد هرچه تنوع رنگ ها بیشتر و اندازه تابلو بزرگ تر باشد ، تابلوي شما جذاب تر خواهد بود.

 

[kkstarratings]