راهنمای خرید تخت بیمارستانی

[kkstarratings]
امروزه برای راحتی افرادی که بیمار هستند ، سعی بر آن است که امکاناتی برای آنها فراهم شود که بتوانند با کمترین زحمت و سختی دوره بیماری خود را طی کنند و سلامتی خود را بازیابند . یکی از این امکانات تخت های بیمارستانی است. این گونه تخت ها مخصوص بیماران ساخته شده اند و با تخت خواب های معمولی در منزل متفاوت هستند . تخت های بیمارستانی انواع مختلف دارند . مثل تخت ارتوپدی ، تخت سی پی آر ، تخت معاینه ، تخت آی سی یو ، تخت سی سی یو و … تخت های بیمارستانی معمولا تخت هایی هستند که خاصیت حرکت و تنظیم زاویه های مختلف برای قرار گیری گردن ، کمر و پاها دارند که این موضوع در واقع مزیت اصلی آنها می باشد . تخت های ثابتی که در منزل وجود دارند این قابلیت ها را ندارند و باعث می شود که چندان برای بیمار مناسب نباشند. دراین مقاله قصد داریم راهنمای خرید تخت بیمارستانی را به شما ارائه کنیم. چنانچه قصد خرید یک تخت بیمارستانی را دارید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع تخت های بیمارستانی
تخت های بیمارستانی انواع مختلفی دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.
1– تخت های مکانیکی : این نوع تخت های بیمارستانی، ساده ترین توع تخت های بیمارستانی هستند و برای تنظیم ارتفاع و سر و پای آن ها باید از اهرم ها و دستگیره های غیر الکتریکی و دستی استفاده کرد .
2 – تخت نیمه الکتریکی : تنظیم ارتفاع این نوع تخت ها به صورت دستی صورت می گیرد و تنظیم سر و پای آنها به صورت الکتریکی و صورت می گیرد و به این دلیل نیمه الکتریکی خوانده می شوند.
3 – تخت های الکتریکی : تنظیم ارتفاع و سر و پای تخت های الکتریکی تماماً به صورت الکتریکی انجام می شود .

انواع تخت های بیمارستانی بر اساس نوع استفاده
1-تخت زایمان : این تخت ها در حفظ پوزیشن ها و حالت های زایمان طبیعی کمک می کنند و باعث می شوند که بیمار درد کمتری را در زمان زایمان متحمل شود. به دلیل ویژه بودن این تخت ها برای زایمان ، ممکن است مادر در تمام طول زایمان و همچنین روز ای اولیه بعد از زایمان بر روی این تخت ها بستری باشد . به این ترتیب بسیاری از مشکلات و ناراحتی های ناشی از انتقال و جا به جایی مادر به برانکار یا میز زایمان رفع می شود. در زمان خرید تخت زایمان باید به نکاتی توجه کنید که عبارت اند از : 1 – استاندارد بودن تخت. 2 – درجه حفاظت بالا در برابر خطر اشتعال و… . 3 – قیمت مناسب ، گارانتی و خدمات پس از فروش .
2- تخت جراحی: این تخت‌ها جهت انجام عمل های جراحی مختلف در وضعیت های متفاوت در اتاق عمل بکار رفته و غالبا به صورت سطح‌های متحرکی ساخته شده‌اند که بالا و پایین رفتن سطح در آن به راحتی امکان پذیر شود. این طراحی بدن بیمار را به طور کامل حمایت می‌کند. قطعات مختلفی امکان اتصال به این تخت‌ها را دارند که تخت را برای هر دو نوع جراحی اعضای فوقانی و تحتانی بدن آماده می‌کند.
نگهداری مناسب از تخت جراحی : تخت جراحی باید به یک منبع تغذیه با ولتاژ 24 ولت وصل باشد. پدال ، ترمز ، چرخ ها ، سوکت ها و اتصال سیم ها قبل از استفاده باید چک شوند.
در خرید تخت های جراحی بیمارستان باید به این نکات توجه کنید:
طراحی مناسب که وزن بیمار را تحمل کند و بدون هیچ گونه آسیبی حالت‌های مختلف به خود بگیرد.
مناسب بودن ظاهر دستگاه.
استاندارد بودن تخت .
درجه حفاظت بالا در برابر خطر اشتعال و مواد بی هوشی و همچنین عاری بودن از قسمت های تیز و برنده.
استفاده از قطعات دارای استاندارد ‌برای جلوگیری از برق گرفتگی و ایمنی بالای الکتریکی .
استفاده از چرخ ها و رویه (تشک) آنتی استاتیک برای جلوگیری از شوک‌های آنتی استاتیک .
نداشتن هیچ گونه ارتباط الکتریکی پایین تخت به منظور جداسازی الکتریکی .

تعداد شکن
تخت ها از نظر تغییرات در زاویه سر و کمر به انواع مختلفی تقسیم می شوند. تعداد تغییرات زاویه تخت ها در بخش های مختلف را با تعداد شکن مشخص می کنند. تخت ها معمولا دارای 3 نوع شکن هستند.
1- تخت های تک شکن : این نوع تخت ها فقط در قسمت سر قابلیت تغییر زاویه را دارند .
2-تخت های دو شکن : این نوع تخت ها در قسمت سر و قسمت پا قابلیت تغییر زاویه را دارند .
3-تخت های سه شکن : در این نوع تخت ها علاوه بر قسمت های سر و پا ، در قسمت کمر نیز قابلیت تغییر زاویه وجود دارد .
مزایا و معایب تخت های الکتریکی
تخت های الکتریکی قابلیت های مثبتی نسبت به تخت های مکانیکی دارند که چند مورد آنها را نام می بریم. این تخت ها دارای ریموت کنترل برای تنظیم زوایای دلخواه می باشد . دارای چرخ های ترمز دار می باشند. دارای باتری شارژی برای زمانی که دسترسی به برق وجود ندارد و برق قطع است.
البته تخت های الکتریکی چندان بی عیب و نقص هم نیستند و عیوبی هم دارند، مثلا این که زمانی که باتری آنها تمام شود و به برق دسترسی نداشته باشیم ، دیگر امکان تغییر زاویه و تنظیم مناسب وجود ندارد. یکی دیگر از معایب این است که در مورد تخت های الکتریکی باید مواظب باشیم که زمان تمیز کاری و شست و شو اختلالی در سیستم برقی ایجاد نشود.
چرخ
در هنگام خرید تخت ، یکی از عواملی که باید به آن توجه کنید چرخ های تخت می باشد. یکی از مزیت های تخت های چرخ دار نسبت به چرخ های بدون چرخ این است که قابلیت جا به جایی راحتی دارد و یک نفر به تنهایی و راحت می تواند آن را به مکان دلخواه ببرد. تخت های بدون چرخ به واسته وزن سنگینی که دارند ، خصوصاً اگر تخت های الکتریکی باشند به واسطه امکاناتی که دارند وزن سنگین تری هم دارند، برای جا به جا کردن آنها به کمک چندین نفر نیاز داریم. تخت های چرخ دار هم می توانند مشکلاتی به وجود آوردند ، مثلا در جاهایی که کودکان وجود دارند، به دلیل کنجکاوی کودکان وجود چرخ ها و حرکت تخت میتواند گاهاً خطرناک شود. پس باید در هنگام خرید تخت شرایط خود را بسنجید و بدانید که چه تختی مناسب شماست.
دیگر نکاتی که در خرید تخت لازم است مورد توجه قرار دهید.
در هنگام خرید تخت بهتر است به نکات زیر نیز توجه لازم را داشته باشید :1- اگر بیمارتان بیماری طولانی مدتی دارد و زمان زیادی باید روی تخت باشد ، به شما پیشنهاد می کنیم که از تخت سه شکن استفاده کنید که بیمارتان راحت تر باشد.همچنین اگر بیمار شما مسن و سالخورده است، سعی کنید که تخت الکتریکی سه شکن استفاده کنید، چون نگهداری از سالمندان به طبع از نگهداری از کودکان و بیماران جوان سخت تر است. پس بهتر است که تخت راحت تری داشته باشد.
3- تختی که خریداری می کنید باید ریل ها و حفاظ های کناری قابل باز و بسته شدن داشته باشد.
4- تختی بخرید که ارتفاع مناسبی داشته باشد ، تا برای بالا رفتن بیمار بر روی تخت و پایین آمدن مشکلی ایجاد نشود.
4 – در هنگام خرید تخت الکتریکی ، حتماً به شرکت ارائه دهنده ی گارانتی و تاریخ انقضای گارانتی دقت کنید .
شرکت های سازنده
شرکت های مختلفی در زمینه تولید تخت های بیمارستانی فعالیت می کنند. هر کدام از این شرکت ها محصولاتی را تولید و روانه بازار کرده اند و تا حدودی نظر مشتریان را جلب کرده اند. توان زیست سپاهان ، بهیار ، آریا صنعت و … برخی از برند های زمینه تولید تخت های بیمارستانی هستند.
قیمت
عوامل مختلفی در تعیین قیمت تخت های بیمارستانی موثرند. از جمله این عوامل می توان به نوع تخت ، تعداد شکن ، مکانیکی یا الکتریکی بودن ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلی قیمت تخت های بیمارستانی در بازار ایران بین 500 هزار تومان تا 10 میلیون تومان است.
سعی کنید حتما پیش از خرید میزان بودجه خود را مشخص کنید. همچنین مواردی که در این مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهید تا به انتخابی درست برسید.