راهنمای خرید تشک تخت

خواب حالتي از زندگي انسان است که در آن تمام فعاليت هاي بدن (به جز فعاليت هاي حياتي قلب و مغز) متوقف مي شوند. خواب مايه آرامش انسان در طول شبانه روز است و هر انساني نياز دارد که مدتي از شبانه روز را در خواب بگذراند. هر فرد به طور متوسط 8 ساعت در روز مي خوابد. اين بدان معناست که انسان ها يک سوم عمرشان را در خواب مي گذرانند. با توجه به اهميت خواب در زندگي انسان ، لازم است محيط مناسب جهت خواب فراهم شود تا خستگي هاي ناشي از يک روز فعاليت از بين برود و فرد براي روز بعد آماده و سرحال شود. براي خوابيدن لوازم مختلفي نياز هستند، مثل رختخواب ، تختخواب و … اما يکي از وسايلي که حضور آن در هنگام خواب نياز است ، تشک مناسب است. تشک ها زيرانداز هاي نرمي هستند که روي تخت خواب قرار مي گيرند. تشک يکي از عوامل بسيار مهم در سلامت آناتومي بدن و سلامت خواب و روان شماست. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد تشک تخت را به شما ارائه کنيم. چنانجه قصد خريد يک تشک را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

ويژگي هاي يک تشک مناسب
بسياري از کارشناسان معتقدند که تشک مناسب براي خوابيدن، تشکي است که از سطح تخت بالاتر بيايد و ارتفاع آن کم نباشد. تشک هاي معمولي ارتفاع مشخصي ندارند اما تشک هاي طبي و فنري داراي ارتفاع هاي مختلف هستند. محتويات تشک ها و نوع مواد تشکيل دهنده آنها در انواع مختلف محصول متفاوت است. نمد، فنر، موکت، اسفنج و فوم از جمله مواد تشکيل دهنده تشک ها هستند، در حاليکه تشک هاي معمولي فقط از فنر تشکيل شده اند يا ابر و مواد پر کننده نظير پر و پشم در آنها وجود دارد. مهمترين نکته در انتخاب تشک مناسب، بررسي تاثير آن بر سلامت آناتومي بدن است. سعي کنيد تشکي را انتخاب کنيد که در هنگام خوابيدن بر روي آن، عضلات شما دچار گرفتگي نشوند. همچنين تشک شما بايد مانع از کمردرد زودرس نيز بشود. اگر از خواب ناآرام رنج مي بريد و هر صبح هنگام بيدار شدن هنوز احساس خستگي و درد مي کنيد اين علايم نشان دهنده فرسوده بودن تشک تخت خواب شما است و زمان عوض کردن آن رسيده است. کارشناسان عمر مفيد يک تشک را بين 7 تا 10 سال معرفي کرده اند و پس از اين مدت بايد تشک خود را عوض کنيد.
انواع تشک ها
1- تشک فنري: اين نوع تشک ها ، براي افرادي با سن پايين و افرادي که وزن کمتري دارند مناسب است. از ويژگي هاي تشک هاي فنري بايد به اين مسئله اشاره کرد که به دليل ارتجاعي بودن تشک، وزن در سطح تشک پخش مي شود. اين تشک ها نسبت به تشک هاي طبي و فنري ارزان تر هستند و همچنين محبوبيت زيادي دارند.

2- تشک فنری- طبی (ارتوپديک): برخي از تشک ها، طبي – فنري هستند. اين تشک ها براي همه سنين مناسب است اما بيشتر براي افراد سالخورده و کساني که مشکلات ارتوپدي دارند ، توصيه مي شود. به دليل آنکه در تشک طبي، اسفنج با دانسيته بالا و ديواره M دار وجود دارد و فنر بندي خوبي هم دارد، طول عمر تشک افزايش مي يابد و خواب آرامي هم براي استفاده کننده به ارمغان مي آورد.عليرغم اين مسائل ، همه علاقمند به خوابيدن روي تشک هاي طبي نيستند.

3- تشک طبي (ارتوپديک): تشک هاي طبي، داراي فنر نيستند و خاصيت طبي دارند. تشک طبي، همان نوع فومي ارزان ترين تشک است که سبک وزن، سفت و قابل شستشوهستند و جنس آن يونوليت بوده و عمر نسبتا کمي دارد. تشک هاي طبي نوع اسفنجي، نرم تر و با کيفيت تر هستند. البته بر اساس اسفنج، قيمت و کيفيت تشک طبي نيز متفاوت خواهد بود.

4- تشک آبي : تشک هاي آبي نوع ديگر تشک ها هستند که حتما کم تر درباره آن شنيده اید. تشک هاي آبي با پر کردن آب گرم، حالت ارتوپديک پيدا مي کند.

5- تشک بادي : تشک بادي، از جمله تشک هايي است که سفتي آن را مي توان با يک دستگاه کنترل کرد. اين نوع تشک در سفر کاربرد بسياري دارد.

فنر هاي تشک
تشک هاي فنر دار به دو دسته عمده فنر متصل و فنر منفصل تقسيم مي شوند که در ادامه به طور مختصر به معرفي آن ها مي پردازيم.
تشک هاي فنر متصل: اين تشک ها شامل يک قطعه بلند فلز هستند که به صورت سيم پيچ شده به کل تخت متصل است. اين ويژگي باعث مي شود که در هر نقطه از تخت احساس راحتي و نرمي داشته باشيد. همچين در اين نوع تشک يک ميله مرزي طراحي شده تا بتواند حالت تشک را به خوبي حفظ کند.
تشک فنري منفصل يا پاکت اسپرينگ: تشک فنر منفصل تکنولوژي بسيار جالبي دارند و امروزه رواج زيادي پيدا کرده اند. تشک هاي فنر منفصل جديدترين تکنولوژي ساخت تشک ها را دارند. به اين صورت که هر کدام از اين فنرها به صورت جداگانه عمل مي کند و داخل پاکت در کنار هم چيده شده اند. فنر منفصل علاوه براينکه طول عمر مفيد تشک را افزايش مي دهد ، باعث پوشش دهي ستون فقراني در هنگام خواب مي شود و همچنين نسبت به فنر هاي سنتي منفصل از درجه طبي بالاتري برخوردار است.
ارتفاع يا قطر تشک
امروزه ارتفاع تشک ها با شيب زيادي در حال افزايش است. به صورتي که تشک هايي با ارتفاع نيم متر نيز يافت مي شوند. اما در نظر داشته باشيد که ارتفاع بيشتر به معني کيفيت بيشتر تشک نيست. مهمترين نکته اي که براي انتخاب ارتفاع تشک خود بايد مورد توجه قرار دهيد اين است که تخت خواب شما حداقل و حداکثر چه ارتفاعي از تشک را در خود جاي مي دهد.
ابعاد تشک
تشک هاي معمولي ، ارتفاعي در حدود 1 متر در 2 متر دارند. تشک هاي دونفره که ابعاد بزرگتري دارند ، براي تخت هاي دونفره مناسب اند.
سازندگان
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد تشک هاي تخت خواب فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولات متنوعي را ساخته و روانه بازار کرده است و همين امر سبب شده تا هر شرکت طرفداران خاص خود را پيدا کند. برخي از برند هاي مطرح در زمنيه توليد تشک تخت خواب عبارتند از : بست نايت ، گود اسليپ ، نرم آسا ، رويا ، خوش خواب ، وگال ، فرما ، ژينورا ، پارس نگين مهام ، بهار ، جهان آسا ، هدف ، هاني ، هارموني ، سها ، مينوتوهوم ، برن ، فروليک ، ميترا ، خواب نت ، سيس و …
قيمت
قيمت تشک ها بسيار با يکديگر متفاوت است. اين تنوع قيمت به سبب عواملي مانند نوع تشک ، ابعاد تشک ، شرکت سازنده و … به وجود مي آيد. به طور کلي مي توان گفت که قيمت تشک تخت خواب هاي رايج در بازار بين 300 هزار تومان تا 8 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين با توجه به نقش مهم تشک ها در سلامت فيزيکي بدن ، سعي کنيد درباره برند هاي مختلف تحقيق کنيد و تشک های استاندارد را تهيه کنيد.