نکات و راهنمای خرید اینترنتی تلویزیون

تلویزیون

تلویزیون یکی از مهمترین و کاربردی ترین وسایل در هر خانه است.شما ممکن است زمان زیادی را با تلویزیون سپری کنید. گاهی با آن فیلم می بینید و بازی می کنید یا اخبار را دنبال می کنید و یا حتی وب گردی می کنید . پس خرید یک تلویزیون مناسب برای هر خانه ای امری ضروری است . در مطلب زیر قصد داریم راهنمای جامعی برای خرید تلویزیون به شما عزیزان ارائه کنیم.

عوامل متعددی وجود دارد که سبب تمایز تلویزیون های موجود در بازار از یکدیگر می شود . عواملی مانند ابعاد صفحه نمایش ، نوع صفحه نمایش ، کیفیت تصویر ، نسبت کنتراست ، هوشمند یا غیر هوشمند بودن و سایر قابلیت ها ، که ما یک به یک این موارد را بررسی می کنیم.

1- ابعاد صفحه نمایش :

از آنجا که انتخاب اندازه تلویزیون مورد نظرتان (با توجه به فضایی که در اختیار دارید) کار مهمی است ، بهتر است پیش از اقدام برای خرید تلویزیون ابتدا ابعاد محلی که قصد استفاده ازتلویزیون در آن را دارید ( اتاقی که تلویزیون را درآن قرار می دهید) اندازه بگیرید . واحد اندازه گیری صفحه نمایش تلویزیون اینچ است. این اندازه در واقع طول قطر صفحه نمایش تلویزیون است و هم اکنون تلویزیون های موجود در بازار از اندازه 25 اینچ تا بیش 100 اینچ ساخته شده اند و تلویزیون های پلاسماها هم اندازه ای بین 42 تا 150 اینچ دارند. بدیهی است که با بالا رفتن اندازه تلویزیون، قیمت و کیفیت تصویر نیز افزایش خواهد یافت. توجه داشته باشید ارتباطی میان اندازه اتاق محل قراردادن تلویزیون و اندازه تلویزیون وجود دارد که توجه به آن موجب خرید یک تلویزیون مناسب ( از نظر قیمت ، اندازه و کیفیت ) خواهد شد.

2-نوع صفحه نمایش :

الف) صفحه نمایش های سی آر تی (CRT) :تلویزیون های اولیه که تکنولوژی بکار رفته در آنها ، منبع نور (لامپ اشعه ی کاتدی) و صفحه نمایشگراست و دارای محدودیت هایی در مورد ابعاد ، کیفیت پایین رنگ ها و تصاویر، وزن بالا و … هستند.
ب) نمایشگرهای ال سی دی ( LCD ): این نوع صفحه نمایش با تکنولوژی کریستال مایع کار می کنند و LCD نیز نامیده می شوند . ذرات ریز کریستال مایع در میان دو صفحه شیشه ای تخت شده قرار داده شده که با کم و زیاد کردن جریان الکتریکی که که به کریستال ها متصل است ،تصویر تشکیل می شود. ضعف بزرگ این نمایشگرها از نظر کیفیت ، اشکال در نمایش رنگ مشکی کامل است . این نوع نمایشگر ها مزیت هایی مانند طول عمر بیشتر ، وزن کمتر، مصرف برق کمتر و قابلیت پخش پیکسل های بیشتری نسبت به نمایشگر های پلاسما دارند.
پ) صفحه نمایش های پلاسما (Plasma):در نمایشگر های پلاسما ، صفحه نمایش دارای سلول های متعددی است که در هر سلول دو صفحه شیشه ای ( که با یک شکاف از هم جدا شده اند) وجود دارد. در این شکاف ها ترکیبی از دو گاز زنون و نئون به صورت مایع یا همان پلاسما وجود دارد . هنگامی که تلویزیون روشن می شود ، به گاز بار الکتریکی وارد می شود سه رنگ اصلی یعنی قرمز ، سبز و آبی را به وجود می آورد که در پایان به تشکیل تصویر می انجامد . مزیت نمایشگر های پلاسما نسبه به LCD ها این است نمایشگر پلاسما رنگ مشکی را به خوبی نمایش می دهد. همچنین زاویه از دید بهتری نیز نسبت به LCD برخوردار است.
ت) صفحه نمایش های LED :این نوع صفحه نمایش یک تفاوت بزرگ با صفحه نمایش های LED دارند و آن هم منبع نوری این دو صفحه نمایش است . منبع نوری صفحات LED نور دیودی سفید است که به خودی خود سبب افزایش کنتراست تصویر می شود. هر چه اندازه صفحه LED بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود .
ث) صفحه نمایش های OLED :در این نوع صفحه نمایش ، منبع نور از خود پیکسل ها تامین می شود . به طوری که هر پیکسل نور خودش را تامین می کند و نیاز به منبع نور خارج از پیکسل ها وجود ندارد. از مزیت های این نوع صفحه نمایش می توان به کیفیت فوق العاده تصویر اشاره کرد. این نوع صفحه نمایش دارای قیمت بالایی هستند که با توجه به فناوری به کار رفته در آن ها امری طبیعی است .

3- کیفیت صفحه نمایش :

دقت تصویر که به آن «رزولوشن» (Resolution) نیز گفته می شود ، به تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه‌نمایش گفته می‌شود که در شفافیت تصویر پخش شده موثرند . هرچقدر دقت تصویر یک تلویزیون بیشتر باشد، تعداد پیکسل ‌های بیشتری در صفحه وجود خواهد داشت و تصویر شفاف ‌تر نشان داده خواهد شد. در مورد تلویزیون‌ها ، رزلوشن با تعداد خطوط افقی پیکسل‌ها در صفحه نمایش نشان داده می‌شود . مثلا وقتی گفته می شود دقت یک تلویزیون P۷۲۰ یا P ۱۰۸۰ است، یعنی ۷۲۰ یا ۱۰۸۰ خط افقی پیکسل در نمایشگر آن تلویزیون وجود دارد. تلویزیون‌های رده‌پایین موجود در بازار اغلب دقت p ۷۲۰ دارند ، تلویزیون‌های رده‌میانی ، رزولوشن‌های Full HD 1080p و تلویزیون های رده‌بالا رزلوشن UHD 4K با 2160 خط افقی دارند. از آنجا که دقت تصویر امر مهمی در کیفیت تصویر است ، سعی کنید تا حد امکان تلویزیون با رزولوشن بالاتر را تهیه کنید. زیرا صفحه نمایش با رزلوشن بالاتر سبب می‌شود که اجزای کوچک تصویر، مثل متون هم با جزئیات زیادی نشان داده شوند و تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر می شوند ؛ اما در نظر داشته باشید هر چه دقت تصویر بالاتری را انتخاب کنید ، محتوای مناسب برای اجرای در آن (مثل فیلم و عکس) نیز سخت تر خواهد بود . مثلا، پیداکردن فیلم K4 مشکل تر و دارای هزینه بیشتر است و این نوع فیلم و عکس دارای حجم زیادی هم هستند .

4- نسبت کنتراست :

« نسبت کنتراست » برابر است با بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کامل . هرچقدر این نسبت بیشتر باشد ، طیف بین رنگ سیاه و سفید وسیع‌ تر خواهد بود ،به عبارتی رنگ مشکی غلیظ‌ تر و رنگ سفید، سفید تر و روشن تر نشان داده می‌شود . نسبت کنتراست زمانی اهمیت می یابد که شما در یک محل کم نور به دیدن تصویر صفحه نمایش بپردازید . اگر جایی که تلویزیون را در آن قرارداده اید ، محیطی روشن باشد این عدد کمتر اهمیت پیدا می کند. این عدد برای صفحه نمایش (LCD یا LED) باید بیش از ۱۵۰۰ باشد . برای پلاسما کنتراست ۴۰۰۰ هم وجود دارد. بنابراین برای دستیابی به کنتراست های بالاتری OLED گزینه مناسبی خواهد بود.

5- هوشمند بودن :

تلویزیون های هوشمند علاوه بر یک تلویزیون ، امکانات دیگری نیز در اختیار شما قرار می دهند . اتصال به اینترنت ، وبگردی ، شبکه های اجتماعی ، بازی ، نصب و اجرای برنامه ها ، اتصال به وایفای و بلوتوث از جمله امکانات این نوع تلویزیون ها است. در بعضی از این تلویزیون ها ، شما می توانید به وسیله تلفن همراه خود ، تلویزیون را کنترل کنید ، برخی دیگر نیز دارای صفحه نمایش لمسی هستند . این تلویزیون ها قیمت بیشتری نسبت به تلویزیون های غیر هوشمند دارند .

6- سایر قابلیت ها :

الف) تلویزیون های سه بعدی : تلویزیون سه بعدی دارای نوعی نمایشگر هستند که امکان اجرای برنامه ها ، فیلم ها ، و بازی ها را به صورت 3 بعدی فراهم می کنند . در این تلویزیون ها ، صفحه نمایش به دو بخش آبی و قرمز تقسیم می شود که در حالت عادی تصویر مطلوبی نیست اما وقتی فرد از عینک مخصوص استفاده کند . تصاویر به صورت برجسته و 3 بعدی دیده می شوند. گفته می شود با ظهور تلویزیون های 4K ، تلویزیون های سه بعدی رو به زوال رفته اند و به شدت از طرفداران آنها کاسته شده است.
ب) خمیدگی صفحه : گروهی از تلویزیون های مدرن ، صفحه نمایش خمیده دارند. به گفته طراحان این نوع صفحه نمایش تجربه‌ ی فراگیر را در اختیار کاربر قرار می دهد و در این مورد بهتر از صفحه نمایش های عادی عمل می کنند . اما نکته قابل تامل اینجاست که برای اینکه از این نوع صحفه نمایش استفاده کامل را ببرید باید دقیقا رو به روی آن بنشینید و اگر کمی سمت چپ یا راست تلویزیون نشسته باشید ، دید کاملی از تصویر نخواهید داشت. در مورد حل این مشکل تاکنون توضیحی از سوی سازندگان ارائه نشده است.
پ) صفحه نمایش لمسی : با این قابلیت شما می توانید تلویزیون خود را به یک وایت برد ، رایانه و یا یک تلفن همراه بسیار بزرگ تبدیل کنید . برخی از این تلویزیون ها ، دارای قلم هوشمند نیز هستند که امکان بسیار جالبی است. این قابلیت ، در برخی از تلویزیون های هوشمند وجود دارد .
برای خرید یک تلویزیون مناسب ابتدا بهتر است امکانات مورد نظر و همچنین میزان بودجه خود را مشخص کنید و سپس با آگاهی از مدل های موجد در بازار ، بهترین گزینه را خریداری نمایید .

[kkstarratings]