راهنمای خرید جوراب طبی

[kkstarratings]

واریس زمانی بروز می‌یابد که خون در سیاهرگ‌ها جمع شود و باعث بزرگ شدن آنها بشود. دلیل ابتلا به واریس در تمامی موارد مشخص نیست، اما متخصصین عامل‌های خطر متعددی را موثر می‌دانند. واریس همواره نیاز به درمان ندارد، اما چنانچه بیمار دچار درد یا ناراحتی شود و عوارض آزاردهنده‌ای مانند زخم های واریسی بروز یابد، درمان ضرورت خواهد یافت. برخی بیماران نیز برای رفع ظاهر ناخوشایند رگ‌های عنکبوتی و به دلایل زیبایی به انجام درمان تمایل دارند. پوشیدن جوراب واریسی یا جوراب مدرج واریس کمک می‌کند تا خون از پایین پا به سمت قلب جریان یابد

فشاردرماني چيست؟
به روش درمان بيماري نارسايي مزمن وريدي و التهاب لنف با استفاده از جوراب‌ها يا پانسمان‌هاي خاص فشار درمانی گفته می شود. کساني که از بيماري مزمن وريدي (که معمولا نارسايي وريدي خوانده مي‌شود) رنج مي‌برند، از خستگي، سنگيني و درد پاهاي خود شکايت دارند.
فشار گرادياني، فشاري را به پا وارد مي‌کند که بيشترين مقدار آن در مچ پا است. هرچه به سمت بالا پیش برویم از مقدار این فشار کاسته می شود. در حالي‌که مکانيسم عمل دقيق فشار، هنوز مشخص نيست، تصور مي‌شود اين فشار دو مزيت عمده براي افراد مبتلا به نارسايي مزمن وريدي خواهد داشت. فشردگي، فشار درون بافت‌هاي زير پوست (زيرجلدي) را افزايش مي‌دهد و به ‌اين ترتيب، به بازگشت مايع اضافي (تورم) به مويرگ‌ها (کوچک‌ترين و باريک‌ترين عروق خوني) کمک مي‌کند و به پيش‌گيري از تراوش بيش ‌از حد مايع به بيرون از اين رگ‌هاي کوچک، کمک مي‌کند. این مسئله را می توان مهم ترین تاثیر جوراب های طبی به شمار آورد.
همچنین اين فشار، توانايي اتساع و پرشدن بيش ‌از حد عروق سطحي پا را کاهش مي‌دهد. اين مسئله، به پيشگيري از جريان بازگشتی خون در اين رگ ‌ها که سبب ایجاد لخته خوني مي‌شود، کمک می کند. لخته خون در پا موجب شکايات معمول از پاها، تورم، و تغييرات پوستي معمول در افرادي با مشکلات عروقي مي‌شود.

معرفی جوراب طبی واریس
جوراب طبی واریس از زمان ثبت ان در سال ۱۸۴۸بیش از ۱۶۰ سال مورد استفاده قرار گرفته است؛ جوراب واریس در گذر زمان پیشرفت زیادی کرده است. جوراب واریس استاندارد مقدار فشار کنترل شده ای را بر پا وارد میکند، بیشترین فشار وارده در مچ پاست که به تدریج در بالای آن کاهش می یابد. (به آرامی پاها را تحت فشار قرار میدهد تا جریان خون را به سمت بالا ببرد)؛ این جوراب جریان خون را بهبود میبخشد، درد ساق پا را کاهش میدهد، و کمک میکند تا از تورم و به میزان کمتری، لخته شدن خون جلوگیری شود.
پوشیدن جوراب واریس در موارد زیر موثر است:
درد و احساس سنگینی در پاها
تورم در پاها
جلوگیری از لخته شدن خون، به خصوص پس از جراحی یا جراحت که شما کمتر فعال هستید

مهم ترین نکته در مورد جوراب واریس این است که به طور مداوم پوشیده و به طور منظم تعویض شود. با گذشت زمان، هر جوراب واریسی قابلیت کشسان و اثر بخشی خود را از دست می دهد. جوراب واریس حدودا ۴-۶ ماه دوام دارد؛ البته در صورتیکه به خوبی نگهداری شود. تجویز جوراب برای درمان واریس برای یک سال خوب است. ممکن است نیاز باشد تا هر سال مجددا اندازه جوراب طبی واریس از شما گرفته شود.
زمان مناسب پوشیدن جوراب واریس
پوشیدن جوراب واریس صبح‌ها قبل از پایین آمدن از تخت و روی زمین گذاشتن پاها بسیار مهم است. دریچه‌های سیاهرگ‌ها در حالت خوابیده و افقی عملکرد بهتری از حالت نشسته یا ایستاده دارد. در وضعیت عمودی نیروی جاذبه اثر خود را می‌گذارد و جریان خون به دلیل آسیب دیدن دریچه‌های سیاهرگ‌ها مختل می‌شود. به همین دلیل است که ساق و مچ پا معمولاً صبح‌ها بهتر است و در طول روز سنگین و متورم می‌شود.
بنابراین وقتی جوراب واریس را صبح می‌پوشید، جوراب دریچه‌ها را در وضعیت مناسب نگه می‌دارد و خون در طول روز به خوبی در پاها جریان پیدا می‌کند. اگر واریس شدت گرفته باشد، پوشیدن جوراب واریس به تسکین علائم زیر کمک می‌کند:
ورم کردن مچ پا
سنگینی یا درد پاها
خستگی و درد پاها
پای بی‌قرار
گرفتگی‌های دردناک شبانه

آیا جوراب طبی واریس عوارض دارد؟
جوراب‌های واریس به خودی خود عوارضی ندارند اما باید توجه داشته باشید که جوراب واریس را متناسب با سایز خود انتخاب کنید زیرا در صورتی که سایز آن کوچتر باشد در قسمت‌هایی روی پای شما چین می‌خورد و باعث مسدود شدن مسیر خون می‌شود. هم چنین به یاد داشته باشد که ده دقیقه بعد از پوشیدن جوراب واریس پاهای خود را بالا نگه دارید.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد جوراب طبي فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند. دکتر مد ، طب و صنعت ، ال پي ، اپو و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد جوراب طبي هستند.
قيمت
عوامل مختلفي در تعيين قيمت جوراب طبي موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع جوراب ، سايز ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت جوراب طبي در بازار ايران بين 30 هزار تومان تا 300 هزار تومان است.
سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.