راهنمای خرید دانگل وایفای

دانگل وایفای
امروزه کمتر کسي را مي توان يافت که با شبکه جهانی اينترنت آشنايي نداشته باشد. راه هاي مختلفي براي اتصال به اينترنت وجود دارد. مثلا استفاده از اينترنت ADSL ، شبکه تلفن همراه و … اما يکي از راه هاي دسترسي به اينترنت که امروزه بسيار رايج است ، شبکه وايفاي است. شبکه وايفاي ( Wi-Fi) نوعي از ارتباطات است که عمده استفاده آن ارتباط اينترنتي بدون سيم ( وايرلس ) است و همين امر باعث محبوبيت بسيار زياد شبکه وايفاي نسبت به ساير شبکه ها شده است. با استفاده از اين شبکه ، مي توانيد در هر مکاني اينترنت بيسيم را در اختيار کاربران قرار داد. امروزه طيف وسيعي از وسايل الکترونيکي به شبکه وايفای مجهز شده اند. تقريبا تمامي لپ تاپ ها ، موبايل ها و تبلت ها قابليت استفاده از شبکه وايفای را دارند. اما مشکلي که در اين زمینه وجود دارد اين است که رايانه هاي شخصي امکان استفاده از شبکه وايفاي بدون کارت شبکه داخلی را ندارند. براي اينکه اين رايانه ها ، بتوانند از شبکه بيسيم استفاده کنند ، از قطعه اي به نام کارت شبکه بيسيم يا دانگل وايفاي استفاده مي شود. دانگل با استفاده از آنتن داخلي خود به رايانه شما که قابليت اتصال به شبکه‌هاي بي ‌سيم را ندارد، امکان اتصال به انواع شبکه‌ هاي بي ‌سيم را مي دهد. براي اين کار کافي است که دانگل را را به يکي از پورت‌هاي USB کامپيوتر خود وصل کنيد تا با استفاده از آن بتوانيد همانند لپ ‌تاپ، تبلت و گوشي موبايل به ‌صورت بي ‌سيم به انواع شبکه ‌ها متصل شويد و از اينترنت پر سرعت بهره ببريد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دانگل وايفاي را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دانگل وايفاي را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد تا اطلاعاتي را در مورد دانگل وايفاي در اختيار شما قرار دهيم.

استاندارد هاي وايفاي
سازمان الکترونيک و مهندسان الکترونيک (IEEE) مرکزي است که استاندارد ها و پروتکل هاي ارتباتي صنايع مخابرات و فناوري اطلاعات را تنظيم مي کند. استاندارد های IEEE با نام های منحصربه ‌فرد شناخته مي ‌شوند. استاندارد IEEE براي شبکه وايفاي با عدد 802.11 شناخته مي شود وانواعي دارد که در ادامه به بررسي آن ها مي پردازيم.
a 802.11 : اين استاندارد پهنای باند تا 54 Mbps را با فرکانس GHz 5 پشتيباني مي ‌کند. از جمله مزاياي اين استاندارد مي توان به سرعت نهايي بالا و از معايب آن مي توان به پهنای باند کم اشاره کرد.
g 802.11 : اين استاندارد در سال 2003 وارد بازار شد. استاندارد 802.11 g ، پهناي باند تا Mbps 54 را پشتيباني مي کند و از فرکانس GHz2.4 براي بدست آوردن دامنه گسترده تر استفاده مي کند. از جمله مزاياي اين استاندارد مي توان به سرعت نهايي بالا و دامنه سيگنال مناسب اشاره کرد. از معايب اين استاندارد به قيمت گران تر نسبت به نوع قبل و امکان ايجاد تداخل امواج توسط لوازم خانگي اشاره کرد.
n 802.11 : در اين استاندارد پهناي باند با استفاده از چندين آنتن (تکنولوژي MIMO) افزايش يافته است. سرعت انتقال داده در اين استاندارد با سرعتي بالاتر از 100Mbps انجام مي شود. از مزاياي اين استاندارد مي توان به دامنه سيگنال بهتر و مقاومت بيشتر در برابر تداخلات امواج بيروني اشاره کرد. عيب اين استاندارد ، هزينه بيشتر آن نسبت به انواع قبل است.
ac 802.11 : اين استاندارد ، يکي از جديدترين استاندارد IEEE در شبکه هاي وايفای است. دستگاه هايي که از اين استاندارد بهره مي گيرند مي توانند انتقال اطلاعات را با سرعتي حدود يک گيگابيت بر ثانيه (معادل 800 مگابيت بر ثانيه) برای شما ممکن کنند. اين استاندارد روي باند 5 گيگاهرتزي کار مي‌کند و قيمت آن نسبت به ساير استاندارد هاي قبل بيشتر است.

باند فرکانسي ( برد ، سرعت و پهناي باند)
باند فرکانسي مشخصه مهمی از دانگل ها به شمار مي رود. زيرا اين مشخصه است که برد ، سرعت و پهناي باند دانگل را مشخص مي کند. دانگل هايي که از استاندارد n 802.11 بهره مي گيرند معمولا داراي دو باند فرکانسي هستند. اين باند هاي فرکانسي ، باند هاي 2.4 گيگاهرتز و 5 گيگاهرتز هستند. در ادامه به بررسي اين باند ها مي پردازيم.
در ارتباط بي سيم هرچه فرکانس بيشتر شود، برد کمتر مي شود و منطقه محدود تري را تحت پوشش قرار مي دهد زيرا فرکانس هاي بالاتر نمي توانند به راحتي از اجسام جامد مانند ديوار عبور کنند. پس برد فرکانس 2.4 گيگاهرتز از برد فرکانس 5 گيگاهرتز بيشتر است. فرکانس های بالاتر سرعت و پهناي باند بيشتري در انتقال اطلاعات دارند. پس سرعت و پهناي باند فرکانس 5 گيگاهرت از فرکانس 2.4 گيگاهرتز بيشتر است.
کدگذاري ( Encryption )
کدگذاري يک فناوري امنيتي است که دانگل هاي وايفاي از آن پشتيباني مي‌کنند. اين کد گذاري ها معمولا WPA ، WPA2 و WEP هستند. کد گذاري WPA از کد گذاري WEP امن تر است. کد گذاري WPA2 که امروزه در بيشتر شبکه هاي وايفاي استفاده مي شود ، قوي ترين نوع کد گذاري است اما مصرف انرژی آن بالاست.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد دانگل هاي وايفاي فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها با توجه به کيفيت محصولاتشان نظر طيفي از مشتريان را به خود جلب کرده اند. برخي از برند هاي مطرح در اين زمينه عبارتند از دي لينک (D-Link) ، تي پي لينک (TP-Link) ، ايسوس (ASUS) ، تندا (tenda) ، اديمکس (Edimax) ، سي نت (Cnet) و …
قيمت
قيمت دانگل هاي وايفاي به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي توان به استاندارد دانگل ، باند فرکانسی ، شرکت سازنده ، کد گذاری و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت دانگل هاي وايفاي در بازار ايران بين 30 هزار تومان تا 1 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين توصيه مي کنيم پيش از خريد حتما درباره برند هاي مختلف تحقيق کنيد و يک برند مناسب را برگزينيد. اطلاعاتي که در اين مقاله در اختيار شما قرار گرفت مي تواند شما را در خريد يک دانگل وايفاي راهنمايي کند ، لذا توصيه مي کنيم مطالب گفته شده را در هنگام خريد مورد توجه قرار دهيد.

 

[kkstarratings]