راهنمای خرید دزدگیر اماکن

دزدگیر اماکن
متاسفانه در دنياي امروز ، امار سرقت بسيار بالا رفته است. با توجه به رشد روز افزون آمار سرقت ها و ورود هاي غير مجاز و کشيده شدن دامنه سرقت ها از مغازه ها و فروشگاهها به منازل مسکوني و آپارتمان ها و همچنين عدم توانايي وسايل امنيتي مانند قفلها، درب هاي ضد سرقت، نرده و حفاظ و … در ممانعت از ورود سارقان ، نياز به يک سيستم الکترونيکي ضد سرقت يا همان دزدگير اماکن هر روز بيشتر احساس مي شود. دزدگير اماکن ، درواقع سيستمي است که به منظور تشخيص ورود افراد غير مجاز به يک ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرند. اين سيستم به هنگام گذر از يک حريم خصوصي يا شکسته شدن يک قفل ، با اعلام صدا و به صدا در آوردن آژير ورود غير مجاز را اعلام مي‌ کند. دزگير اماکن را مي توان در ساختمان هاي مسکوني، تجاري، صنعتي و … نصب کرد. کاربرد اين سيستم امنيتي ، محافظت از جان و مال ساکنان در مقابل سارقان و خرابکاران است. معمولا در ساختمان زندان ها نيز براي کنترل زندانيان از اين سيستم نظارتي استفاده مي کنند. با توجه به اهميت استفاده از سيستم هاي دزدگير اماکن ، حتما تا کنون به فکر تهيه يکي از آن ها افتاده ايد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد سيستم هاي دزدگير اماکن را به شما ارائه کنيم که پيشنهاد مي کنيم براي آشنايي بيشتر با اين سيستم ها تا انتهاي مقاله با ما همراه باشيد.

آشنايي با انواع سيستم هاي دزدگير اماکن
بعضي از سيستم هاي دزدگير اماکن تنها يک کاربرد دارند که آن هم حفاظت از ساختمان در برابر سرقت است. برخي ديگر از اين سيستم هاي دزدگير سيستم هشدار دهنده آتش نيز دارند. دزدگير هاي اماکن مي توانند به سيستم دوربين مدار بسته نيز وصل شوند، در اين صورت امکان ثبت فعاليت هاي خلافکاران فراهم مي شود. نوعي از دزدگيرهاي اماکن وجود دارند که به درب هاي شوک دار وصل مي شوند، به طوري که همزمان با شناسايي عامل مشکوک، درب هاي ورودي و خروجي را به جريان برق متصل مي کنند تا جلوي فعاليت سارقان را بگيرد. تنوع اين سيستم ها زياد است، دزدگير اماکن ممکن است کوچک، بدون سيستم هشداردهنده، پيشرفته، مجهز به نمايشگر تصوير، داراي قابليت ضبط صدا و … باشد.
بخش هاي مختلف سيستم دزدگير
در ادامه بهتر است با بخش هاي مختلف سيستم دزدگير آشنا شويد.
1- پنل يا سانترال: واحد کنترل ساختمان (PCU) يا پنل کنترل زنگ هشدار (ACP) در حقیقت نقش مغز سيستم دزدگير را دارد. انواع مدرن پنل ، يک يا چند بورد کامپيوتري هستند که داخل يک محفظه فلزي قرار دارد و به يک منبع تغذيه متصل است. سنسورها و آژيرها و تلفن کننده ها به پنل متصل مي شوند که در دو نوع تلفن کننده سر خود يا جداگانه وجود دارد. به طور استاندارد هر پنل قابليت اتصال حدودا 40 تا50 سنسور را دارد.
2- سنسور (حسگر) و چشمي : سنسور وظيفه تشخيص حرکت ها و اقدامات غير مجاز را برعهده دارد. سنسور ها انواع متفاوتي دارد از قبيل وزني (مثلا بالاي 15 کيلو را شناسايي مي کند که مناسب محيط هايي است که حيوانات خانگي نگهداري مي شوند)، بي سيم ، 360 درجه ، ضد آب و … همچنين سنسور هاي دزدگير به صورت سري نيز قابليت اتصال دارند يعني لازم نيست از هر کدام جداگانه تا پنل سيم کشي شود. زاويه سنسور ها معمولا حدود 100 درجه تا طول حدود 12 متر است. روش عملکرد سنسورها با يکديگر متفاوت هستند. از جمله اين روش ها مي توان به نظارت بر درب هاي ورود و خروج و پنجره ها، مانيتورينگ حرکت، صدا، ارتعاش و … اشاره نمود. در ادامه به بررسي بيشتر حسگر ها مي پردازيم.
3- سيستم تلفن کننده : تلفن کننده که در صورتي که دستگاه تلفن کننده سرخود نباشد بايد تهيه شود و داراي دو نوع تلفني و سيم کارتي که نوع سيم کارتي در صورت قطع شدن سيم تلفن نيز کار خود را از طريق سيم کارت انجام مي دهد. ضمنا تلفن کننده هاي سيم کارتي قابليت کنترل سيستم دزدگير با SMS يا از طريق اپليکيشن همراه را دارد.
4- آژير : آژير يا بلندگو را به تعداد دو يا سه تا به صورت استاندارد مي توان متصل کرد و اگر بخواهد در فضاي آزاد مثل حياط يا پشت بام قرار بگيرد بايد در کاور مخصوص قرار داده شود.
5- باطري : باطري در صورت قطع برق به مدت چند ساعت سيستم را روشن نگه مي دارد و معمولا بعد از يکسال يا دو سال يکبار بايد تعويض گردد.
6- لوازم جانبي ضروري : اين لوازم جز حذف نشدني سيستم هستند مانند کابل، پايه و … که بايد حتما خريداري شود و حتما هم توصيه مي شود که در خريد اين اجناس دقت شود زيرا لوازم جانبي بي کيفيت و درجه2 به وفور در بازار يافت مي شود و به در صورت سهل انگاري در تهيه اين لوازم راندمان کل سيستم پايين مي آيد
.
انواع سنسور هاي دزدگير اماکن
سنسور هاي مختلفي در سيستم هاي دزدگير اماکن استفاده مي شوند که شما مي توانيد بر حسب نياز خود چند سنسور را خريداري و نصب کنيد. در ادامه به بررسی این سنسور ها می پردازیم.
1- سوييچ هاي آب بندي شده : اين سنسور ها، از رايج ترين نوع از سنسور هاي دو قطعه اي هستند. اين حسگرها مجهز به يک سوييچ رشته اي رسانا هستند که در اثر ميدان مغناطيسي عمل مي کند. اين سوييچ در اثر نزديک و دور شدن به قطعه دوم که مجهز به آهنرباست، باز و يا بسته مي شود. اين طرز عملکرد، در همراهي با جريان برق (اغلب 12 ولت) باعث مي شود تا پنل دزدگير اماکن، به راحتي کار خود را انجام دهد. اين نوع از سنسورهاي دزدگير اماکن، بسيار پرطرفدار هستند و هم بصورت بي سيم و هم به شکل با سيم ساخته شده اند.
2- ردياب هاي مادون قرمز انفعالي : اين نوع سنسور ها که حسگر PIR نيز ناميده مي شوند، توانايي تشخيص حرکت را ندارند، بلکه اساس کار آن ها تغيير ناگهاني دما در نقطه مورد نظر مي باشد. سنسور مادون قرمز انفعالي (Passive infrared detectors) از رايج ترين نوع حسگر هاي ساختمان هاي کوچک تجاري و خانگي به محسوب مي شود. اين حسگر ها قيمت مناسبي دارند. کلمه انفعالي به اين علت استفاده مي شود که اين سنسور ها از خود اشعه اي ساطع نمي کند و تنها از طريق رديابي حرارتي اشياي اطراف عمل مي کند. زماني که سارق از جلوي اين حسگر عبور مي کند، دما به صورت ناگهاني از درجه حرارت محيط تا درجه حرارت بدن انسان افزايش مي يابد. اين تغيير سريع، باعث شناسايي عامل مزاحم توسط ردياب مادون قرمز انفعالي خواهد شد. ميدان ديد اين حسگرها مي تواند تا 360 درجه نيز برسد.
3- ردياب هاي فروصوت : اساس عملکرد سنسور هاي فروصوت ، شناسايي امواج صوتي با فرکانس کمتر از 20 هرتز مي باشد. مي دانيم با توجه به اين که دامنه شنوايي انسان از 20 هرتز تا 20 هزار هرتز است ، اصوات با بسامد کمتر از 20 هرتز توسط گوش انسان قابل شنيدن نيست. زلزله ، باز و بسته کردن درب ها و پنجره ها از جمله عواملي هستند که منجر به توليد امواج صوتي فروصوت مي شود. وقتي که فرد غير مجاز بخواهد وارد ساختمان شود، در را باز و بسته مي کند تا از باز يا قفل بودن آن اطلاع پيدا کند، در را فشار مي دهد و از اشياي نوک تيز براي باز کردن قفل استفاده مي کند. در اثر اين فعاليت ها، امواجي با فرکانس پايين توليد و منتشر مي شوند. فعاليت هايي از اين قبيل به سرعت و قبل از ورود سارق به داخل ساختمان، توسط ردياب هاي فروصوت شناسايي مي شوند.
4- سنسور هاي اولتراسونيک : اين ردياب ها امواجي با فرکانس 15 تا 75 کيلوهرتز را توليد مي کنند که در محدوده شنوايي انسان ها نيست. اساس کار ردياب اولتراسونيک، پديده فيزيکي دوپلر است. اين سنسور امواج را در منطقه تحت پوشش منتشر مي کند. تمواج منتشر شده توسط اجسام سخت مثل در، ديوار و سقف منعکس مي شوند و توسط گيرنده، دريافت مي شوند. در مقابل، اجسام نرم تر، مقداري از انرژي اين امواج را جذب مي کنند. در يک منطقه مشخص، ميزان انرژي ارسالي و دريافتي حسگر، در يک ميزان مشخص تنظيم مي شود. زماني که يک شخص يا شي به حسگر اولتراسونيک نزديک و يا از آن دور شود، پديده دوپلر اتفاق مي افتد و دزدگير اماکن هشدار مي دهد. البته درنظر داشته باشيد که اين فناوري تقريبا منسوخ شده است و کمتر مورد استفاده قرار مي گيرند.
5- ردياب هاي ريزموج (مايکروويو) : اين سنسور ها ، ريزموج يا همان مايکروويوها را منتشر مي کنند و هرگونه کاهش را در شدت پرتو، توسط دستگاه گيرنده ثبت مي کند. اين ردياب ها هم براي محيط داخلي و هم براي فضاي بيروني ساختمان قابل استفاده هستند.
6- سنسور هاي دود ، حرارت و کربن مونوکسيد : برخي از سيستم هاي دزدگير اماکن به سيستم تشخيص دود ، حرارت و کربن مونوکسيد مجهز هستند. اين ردياب ها بصورت 24 ساعته فعال مي مانند و براي شناسايي آتش سوزي مورد استفاده قرار مي گيرند. حسگرهاي دود و حرارت، از روش هاي مختلفي براي شناسايي خطر آتش سوزي استفاده مي کنند. حسگر کربن مونوکسيد نيز از مسموميت با اين گاز پيشگيري مي کند.
7- سنسور هاي حرکتي : سنسورهاي حرکتي از فناوري هاي متفاوتي به منظور تشخيص حرکت استفاده مي کنند. از جمله اين تکنولوژي ها مي توان به سيستم مادون قرمز، اولتراسونيک، ارتعاشي و…اشاره کرد.
8- ردياب شکستن شيشه : حسگرهاي شکستن شيشه به منظور حفاظت قسمت ورودي ساختمان ها به کار مي روند. اين سنسورها در نزديکي محل نصب شيشه ها قرار داده مي شوند و صداي ناشي از شکستن شيشه را تشخيص مي دهند. بسته به نوع شيشه و پوشش پلاستيکي درون آن، فرکانس امواج منتشر شده ناشي از شکستن شيشه بين 3 تا 5 کيلوهرتز است. سنسور هاي شکستن شيشه، به محض تشخيص اين صدا، دزدگير اماکن را به صدا در مي آورند.
قيمت
قيمت سيستم هاي دزدگير اماکن به عوامل مختلفي بستگي دارد. به عنوان مثال ، نوع و تعداد سنسور ها ، مساحت فضاي حفاظت شده و تعداد ساير سيستم هاي نصب شده ، همه و همه در تعيين قيمت سيستم هاي دزدگير اماکن موثرند. به طور کلي قيمت اين سيستم ها مي تواند بين 400 هزار تومان تا چند ميليون تومان باشد.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد حتما بودجه خود را پیش از خرید مشخص کنيد. همچنين لازم است تعداد و نوع سنسور هاي مد نظرتان را نيز پيش از خريد تعیین کنيد و هزينه ها و مساحت فضايي که قصد نصب سيستم در آن را داريد برآورد کنيد. حتما در رابطه با مکان حفاظت ، نوع سنسورها و تعداد آن ها با کارشناسان شرکت مورد نظر مشورت کنید.

[kkstarratings]