راهنمای خرید دسته بازی ( گیم پد)

دسته بازی ( گیم پد)
امروزه رايانه ها نقش بسيار مهمي را در زندگي بشر ايفا مي کنند. اين وسايل پرکاربرد ، ضمن آسان تر کردن کار ها ، انجام آن ها را نيز سرعت مي بخشند. در دنياي امروز از رايانه ها استفاده هاي زيادي مي شود و تقريبا هيچ زمينه و فعالیتی را نمي توان يافت که رايانه ها در آن کاربرد نداشته باشند. يکي از مهم ترين کاربرد رايانه ها ، انجام فعاليت هاي سرگرم کننده و بازي است. چند دهه است که بازي هاي ويديوئي و به خصوص بازي هاي رايانه اي ، جاي بازي ها و فعاليت هاي سرگرم کننده سنتي را گرفته اند و طرفداران زيادي پيدا کرده اند. به گونه اي که امروزه بازي هاي رايانه اي به يک صنعت پردرآمد تبديل شده است و افراد زيادي در اين زمينه فعاليت مي کنند. بازي با کامپيوتر به روش هاي مختلفي انجام مي شود. برخي از بازي ها ، به وسيله کيبرد و ماوس بازي مي شوند و براي بازي کردن برخي ديگر نيز به گيم پد نياز است. گيم پد يا دسته بازي ، وسيله اي است که مختص بازي کردن ساخته شده است و شما مي توانيد با اتصال آن به رايانه ، بازي هاي مختلفي را با آن بازي کنيد و زمان زيادي خود را سرگرم کنيد. دسته بازي ها در انواع مختلفي ساخته و روانه بازار شده اند و شما مي توانيد از ميان انواع متنوع آن ها ، دسته بازي مورد نظرتان را خريداري کنيد و به بازي کردن بپردازيد. در اين مقاله راهنماي خريد گيم پد را براي شما تهيه کرده ايم و توصيه مي کنيم پيش از خريد گيم پد ، حتما آن را مطالعه کنيد تا به اطلاعات جامعي در اين زمينه دست پيدا کنيد.

مزيت استفاده از گيم پد نسبت به کيبرد و ماوس چيست ؟
در ابتدا بهتر است به بررسي مزيت های استفاده از گيم پد ها بپردازيم. يکي از مزيت هاي استفاده از دسته هاي بازي به جاي کيبرد و ماوس اين است که يک کيبورد تعداد زيادي کليد دارد که در هنگام بازي تنها از چند تاي آنها استفاده مي کنيد و بقيه براي شما کاربردي ندارند و در این حالت یافتن کلید های مورد نظر و زدن آن ها کمی مشکل است. همچنين براي بازي کردن مجبور هستيد هميشه دست خودرا در يک حالت مشخص و ثابت قرار دهيد. اين حالت موجب ايجاد حس خستگي و همچنين وارد شدن آسيب به دست هاي شما مي شود. اما در دسته هاي بازي تعداد محدودي کليد وجود دارد که هر کدام داراي فعاليت مشخص هستند. لذا بازي با آنها را براي شما ساده تر مي شود ، همچنين با توجه به ابعاد کم و وزن پايين آن ها، مي توانيد آنها را در هر حالتي استفاده کنيد و هنگام بازي با آن ها احساس خستگي نخواهيد کرد.
هر گيم پد از جنبه هاي مختلفي قابل بررسي است. ما در اين مقاله ، نوع گيم پد ، شوک ،راه ارتباطي ، تعداد دسته ها ، منبع انرژي ، شرکت سازنده و قيمت را براي شما تشريح مي کنيم.
انواع گيم پد ها ( بر اساس نوع ارتباط)
1- گيم پد هاي با سيم : نوع ساده گيم پد ها ، گيم پد هاي با سيم هستند. گيم پد هاي با سيم ، همانطور که از نامشان پيداست به وسيله يک سيم به کامپيوتر متصل مي شوند. اين گيم پد ها معمولا قيمت کمتري نسبت به نوع باسيم دارند . درباره معايب اين دسته بازي ها مي توان گفت که نمي توان آن ها را در هر فاصله اي از رايانه جابه جا کرد و تنها در فاصله اي مشخص از رايانه ها قابل استفاده هستند.

2- گيم پد هاي بي سيم : نسل جديد گيم پد ها ، گيم پد هاي بي سيم هستند. گيم پد هاي بي سيم را مي توان از رايانه دور کرد و در فواصل مختلف با آن ها به بازي پرداخت. اين گيم پد ها معمولا قيمت بيشتري نسبت به گيم پد هاي با سيم دارند. زماني که مي خواهيد بازي خود را روي تلويزيون و يا صفحه نمايش هاي بزرگ دنبال کنيد ، اين گيم پد ها بسیار کاربردی خواهند بود.

گيم پد هاي شوک دار
به طور کلي گيم پد ها به دو دسته شوکدار و بدون شوک ( ساده) تقسيم مي شوند. گيم پد هاي شوکدار ، داراي دو اهرم هستند که به وسيله آن ها مي توانيد به راحتي حرکت را به رايانه منتقل کنيد. به علاوه ، گيم پد هاي شوک دار معمولا داراي دو موتور ويبره درون خود هستند که در هنگام بازي با ايجاد لرزش ، بازي را براي شما جذاب تر مي کنند. حال آن که دسته هاي بازي ساده از اين امکانات بي بهره اند.
راه ارتباطي
گيم پد هاي بي سيم از راه هاي مختلفي براي ارتباط با رايانه استفاده مي کنند که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
1- امواج راديويي : برخي از دسته هاي بازي بيسيم ، داراي يک قطعه USB ( دانگل ) هستند که با اتصال آن ها به درگاه USB رايانه ، مي توانيد آن ها را استفاده کنيد. اين گيم پد ها از امواج راديويي براي برقراري ارتباط استفاده مي کنند.
2- بلوتوث : بلوتوث ، يک فناوري ارتباطي بسيار کاربردي است که امروزه در هر دستگاه هاي الکترونيکي يافت مي شود. برخي از گيم پد ها از بلوتوث براي ارتباط با رايانه ها استفاده مي کنند. از مزيت هاي گيم پد هاي بلوتوثي مي توان به عدم نياز به قطعه خارجي ( دانگل ) براي ارتباط با رايانه ها اشاره کرد.
تعداد دسته ها
دسته هاي بازي ، به دو صورت عمده در بازار يافت مي شوند. دسته هاي تکي و دسته هاي دوبل ( دوتايي ). در دسته هاي دوبل ، دو دسته بازي به يکديگر متصل شده اند و به وسيله يک کابل USB به رايانه وصل مي شوند. اگر شما همواره به صورت چند نفره با گيم پد ها بازي مي کنيد ، توصيه مي کنيم از گيم پد هاي دوتايي استفاده کنيد که درگاه هاي USB کمتري را اشغال مي کنند.
منبع انرژي
گيم پد هاي باسيم برق مورد نيازشان را از طريق کابل USB تامين مي کنند. اما گيم پد هاي بيسيم از دو راه براي تامين برق استفاده مي کنند . استفاده از باتري هاي قلمي يا باتري قابل شارژ. در گيم پد هايي که از باتري هاي قلمي براي تامين انرژي استفاده مي کنند ، معمولا از باتري قلمي AA استفاده مي شود که پس از مدت مشخصي لازم است باتري هاي آن ها را عوض کنيد. دسته بازي هايي که باتري قابل شارژ دارند به وسيله شارژر هايي شارژ مي شوند و بر حسب ظرفيت باتري ، مدتي را مي توانيد با آن ها بازي کنيد.
شرکت هاي سازنده
با توجه به گستردگي صنعت بازي هاي رايانه اي ، شرکت هاي زيادي در زمينه توليد دسته هاي بازي فعاليت مي کنند. شرکت سازنده را مي توان اصلي ترين مشخصه در تعيين کيفيت هر دسته بازي دانست. شرکت هاي ريزر (razer) ، لاجيتک (logitech) ، سوني (sony) ، ايکس باکس (X box) ، ساديتا (sadata) ، جينوس (genius) ، دي نت (D-net) و …. را مي توان از مطرح ترين برند هاي گيم پد دانست.
قيمت
قيمت گيم پد ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت مي توان به نوع گيم پد ، شوک ،راه ارتباطي ، تعداد دسته ها ، منبع انرژي ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت گيم پد ها در بازار ايران بين 10 هزار تومان تا 1 ميليون تومان است.
در پايان به برخي از نکاتي که در هنگام خريد بهتر است رعايت کنيد اشاره مي کنيم:*با توجه به گستردگي قيمت گيم پد ها پيشنهاد ما اين است پيش از خريد حتما بودجه خود را مشخص کنيد.
*سعي کنيد پيش از خريد نوع دسته بازي مورد نظرتان را نيز تعيين کنيد.
* چنانچه از گيم پد هاي سيم دار استفاده مي کنيد ، طول سيم بسيار براي شما اهميت مي يابد. طول سيم گيم پد ها معمولا بين 1 تا 3 متر است.

 

[kkstarratings]