راهنمای خرید دستگاه اسکناس شمار ( پول شمار ) 
دستگاه اسکناس شمار ( پول شمار )
اگر شما يک کارمند بانک ، حساب دار يک شرکت و يا متصدی صندوق يک فروشگاه باشيد ، قطعا سروکار زيادي با پول و اسکناس خواهيد داشت و در هر روز تعداد زيادي اسکناس ، در دستان شما جا بجا مي شود و يکی از مشکلات اصلی که حتما با آن رو به رو خواهيد بود ، شمردن اسکناس هاست. شمردن اسکناس ها علاوه بر اينکه بسيار خسته کننده است ، زمان زيادي را از شما تلف مي کند. از آن جايي که براي رفع مشکلات و آسان تر شدن کار ها وسايل مختلفي ابداع و اختراع شده اند ، براي مشکل شمردن تعداد زيادي پول نيز دستگاهی اختراع شده است. اين دستگاه پول شمار يا اسکناس شمار ( bill counter ) نام دارد. دستگاه هاي اسکناس شمار ، اسکناس ها را با سرعت زيادي براي شما شمارش مي کنند و تا حد زيادي در وقت شما صرفه جويي مي کنند. در اين مقاله ، قصد داريم راهنماي خريد دستگاه هاي اسکناس شمار را به شما معرفي کنيم ، چنانچه قصد خريد يک دستگاه اسکناس شمار را داريد ، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
انواع دستگاه هاي اسکناس شمار 
دستگاه هاي اسکناس شمار به دو دسته ايستاده و روميزی تقسيم مي شوند که مي توانيد متناسب با نياز و محل استفاده يکي از آن ها را انتخاب کنيد.
1- اسکناس شمار روميزي : ابعاد اين نوع پول شمار ها از نوع ايستاده کوچک تر است و همانگونه که از نامشان پيداست ، روي ميز قرار مي گيرند. اين پول شمار ها ، اسکناس ها را به صورت آبشاري از بالا به پايين يا از چپ به راست مي شمارند. موتور به کار رفته در اين دستگاه ها به دو دسته تسمه ای و غلطکی تقسيم مي شوند که در اين رابطه بايد بگوييم که کيفيت کار پول شمار هاي غلطکي از نوع تسمه ای بيشتر است و محبوبيت بيشتري در ميان استفاده کنندگان دارند. پول شمار های تسمه اي ، در صورت پاره شدن يکي از تسمه ها ، کارآيي خود را از دست مي دهند و به تعمير نياز پيدا مي کنند اما پول شمار هاي غلطکي ، عمر طولاني تري دارند و در صورت پاره شدن يکي از تسمه ها نيز ، مي توان از آن ها استفاده کرد.
2- پول شمار هاي ايستاده : اين پول شمار ها ، همانگونه که از نامشان پيداست ، حالت ايستاده دارند و اندازه بزرگتري نسبت به نوع اول دارند. سرعت شمارش اين اسکناس شمار ها معمولا از نوع اول بيشتر است. عمده استفاده از اين نوع پول شمار ها در بانک هاست.
دقت شمارش 
از ميان ويژگي هاي يک دستگاه پول شمار مناسب ، دقت شمارش از اهميت فوق العاده زيادي برخوردار است. به اين مثال توجه کنيد : چنانچه يک اسکناس شمار در يک بسته صد عددي اسکناس 10 هزارتوماني 2 عدد خطا داشته باشد ، شما 20 هزار تومان ضرر کرده ايد… اما اين مقدار زیان تنها براي يک بسته اسکناس صدتايي است . حال اگر شما چندين بسته اسکناس را در هر روز شمارش کنيد ، نتيجه به چه صورت خواهد شد ؟ در اين صورت روزانه مبلغ بسيار زيادي ضرر مي کنيد. پس در هنگام خريد ، حتما دقت اسکناس شمار را مورد توجه قرار دهيد.
سرعت شمارش و ظرفيت
سرعت شمارش دستگاه اسکناس شمار عبارت است از تعداد اسکناس هايي که دستگاه در يک بازه زماني مي تواند شمارش کند. اين سرعت معمولا با واحد « برگ در دقيقه » اندازه گيري و بيان مي شود. ظرفيت اسکناس شمار عبارت است از تعداد اسکناسي که در هر دوره شمارش مي توانيد در دستگاه قرار دهيد تا آن ها را شمارش کند. چنانچه شما هر روزه با حجم بسيار زيادي اسکناس رو به رو هستيد ، حتما لازم است به سرعت و ظرفيت اسکناس شمار مورد نظرتان توجه کنيد.
قابليت تشخيص اسکناس جعلي و نيمه
متاسفانه اسکناس هاي جعلی ، امروزه در هرکجا يافت مي شوند و ممکن است در هر بسته اسکناس ، چند اسکناس جعلي يافت شود که با توجه به شباهت بسيار زياد آن ها به اسکناس هاي اصلي ، امکان تشخيص آن ها از روي ظاهرشان بسيار دشوار است. برخي از دستگاه هاي اسکناس شمار ، قابليت تشخيص اسکناس هاي جعلي را دارند و در هر بار شمارش ، به طور خودکار اسکناس هاي جعلي را از بسته پول خارج مي کنند. همچنين قابليتي در برخي از دستگاه هاي اسکناس شمار وجود دارد که پول های نصفه و نيمه را نيز تشخيص دهد و از آن ها را در حين شمارش از بسته شمارش شده خارج کند.
سيستم پاکسازي 
شايد هرگز به اين نکته توجه نکنيد اما اسکناس ها به دليل دست به دست شدن در دست افراد مختلف ، داراي باکتري ها و عوامل بيماري زای زيادی هستند و بسيار آلوده اند. در برخي از دستگاه هاي اسکناس شمار ، قابليت پاکسازي اسکناس ها وجود دارد که به وسيله آن ، اسکناس ها از هرگونه آلودگي پاک مي شوند .
دسته بندي پول 
دسته بندي پول امکان بسيار جالبي است که در برخي از دستگاه ها اسکناس شمار وجود دارد. اين قابليت به شما اين امکان را مي دهد تا اسکناس هاي شمارش شده در دستگاه را به صورت بسته هاي چندتايي درآوريد . مثلا 200 اسکناس قرار داده شده در دستگاه را به صورت دسته هاي 20 ، 50 يا 100 تايی در آوريد.
شرکت سازنده و گارانتي
يکي از نکاتي که حتما در خريد اسکناس شمار بايد مد نظر داشته باشيد ، شرکت سازنده اسکناس شمار است. اهميت شرکت سازنده بدين سبب است که اين دستگاه ها ، به طور دوره اي نيازمند سرويس شدن و تميز شدن دارند و شما بايد دستگاه خود را از شرکتي خريداري کنيد که خدمات پس از فروش آن مناسب و در دسترس باشد تا چنانچه دستگاه شما خراب شود يا نيازمند سرويس شدن باشد بتوانيد به آساني و بدون دردسر زياد آن را تعمير کنيد.همچنين مدت زمان و شرايط گارانتي نيز با توجه به نياز اين دستگاه ها به سرويس دوره اي و پشتيباني قطعات مناسب ، از اهميت فوق العاده زيادي برخوردار است. سه شرکت ايراني که سازنده اسکناس شمار هستند نيکيتا ، سايان و رمو هستند که محصولات آن ها علاوه بر قيمت کمتر نسبت به نمونه هاي خارجي ، داراي پشتيباني قطعات بسيار خوبي نيز هستند و شما از نظر خدمات پس از فروش ، مشکلي نخواهيد داشت.
قیمت 
قیمت دستگاه های اسکناس شمار به عوامل محتلفی از جمله شرکت سازنده ، نوع اسکناس شمار ، سرعت و ظرفیت و … بستگی دارد. به طور کلی قیمت اسکناس شمار ها در بازار ایران بین 500 هزار تومان تا 2 میلیون تومان است.
سعي کنيد پيش از خريد ، حجم مبادلات نقدينگی خود را مورد توجه قرار دهيد. ويژگي های يک دستگاه پول شمار مانند ظرفيت ، سرعت ، دقت و ساير قابليت ها را در نظر داشته باشيد و پول شمار مد نظر خود را بر اساس آن ها انتخاب کنيد تا در هزينه هاي خود صرفه جويي کنيد.
[kkstarratings]