راهنمای خرید دستگاه حضور و غیاب 
دستگاه حضور و غیاب
دستگاه های حضور و غياب که ساعت حضور و غياب نيز ناميده مي شوند ، دستگاه هايی هستند که در در شرکت ها و برخي از ادارات به شکل گسترده ای مورد استفاده قرار مي گيرند . اين دستگاه ها ، جهت ثبت ساعات کاری کارمندان مورد استفاده قرار مي گيرند و امر نظارت بر ساعت کاري کارکنان و همچنين حسابداری را تا حد زيادي آسان تر مي کنند. اين دستگاه ها ساعت شروع و پايان کار کارمندان را ثبت و ذخيره مي کنند و بدين ترتيب ، کنترل زمان ورود و خروج کاربران را براي کارفرمايان ساده تر مي کنند. اين سامانه ها علاوه بر ساعات حضور و غياب ، مرخصي ساعتي و روزانه ، ماموريت‌هاي متنوع شهري يا برون ‌شهري ، محاسبات مختلف براي ايام مختلف در ساعت ‌ها و شيفت‌ هاي مختلف ( اداري ، ايام نيمه تعطيل ، ايام تعطيل و …) را نيز ثبت مي کنند. چنانچه شما مدير يک شرکت يا اداره هستيد و کارمندان زيادي دارید حتما به يکي از اين دستگاه ها احتياج پيدا خواهيد کرد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد اين دستگاه هاي مفيد را به شما ارائه کنيم ، پس تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.
مزاياي استفاده از سيستم هاي حضور و غياب
اين سيستم ها راندمان کاري را بالا مي برند و به شما اين امکان را مي دهند تا انواع گزارش هاي مدريتي را درباره ساعت کاری کارمندان تهيه کنيد. اين سيستم ها ، تخلفاتي که در زمينه ساعت کاري رخ مي دهد را نشان مي دهد و تا حد زيادي آن ها را کاهش مي دهد ، زيرا صحت اطلاعات ثبت شده در اين دستگاه ها براي مدير و کارمند محرز است. با استفاده از اين دستگاه ها ، محاسبه ميزان کارکرد پرسنل جهت پرداخت حقوق به راحتی انجام مي شود.
انواع سيستم هاي حضور و غياب 
سيستم هاي حضور و غياب از فناوري ها و روش هاي گوناگوني براي ثبت اطلاعات بهره مي گيرند. برخي از اين سيستم ها ، از دو يا چند فناوري براي ثبت اطلاعات استفاده مي کنند. به طور کلي ، سيستم هاي حضور و غياب از سه فناوري زير براي ثبت اطلاعات بهره مي گيرند.
الف ) سيستم هاي حضور و غياب RFID : در اين سيستم هاي حضور و غياب ، براي ثبت ورود و خروج افراد از کارت هاي RFID استفاده مي شود. در اين سيستم ها ، ورود و خروج افراد منوط به داشتن يکي از اين کارت هاي RFID است. در برخي از اين سيستم ها ، نياز به تماس فيزيکي کارت وجود دارد اما در نوع مدرن ، نيازي به تماس فيزيکي کارت با دستگاه وجود ندارد و گذراندن آن از مقابل دستگاه براي ثبت اطلاعات کافي است. دستگاه هايي که از اين فناوري بهره مي برند معمولا داراي قيمت کمتري نسبت به سايرين هستند.
ب ) سيستم هاي حضور و غياب اثر انگشت : در اين سيستم هاي حضور و غياب از اثر انگشت افراد براي شناسايي و ثبت ورود و خروج آن ها استفاده مي شود. اين سيستم ها سطح امنيتي مناسبي دارند و نيازي به کارت يا وسيله ديگري براي شناسايي افراد ندارند و کافي است تا براي ثبت ورود و خروج افراد ، اثر انگشت آن ها از قبل در سيستم ثبت شده باشد. اين سيستم ها داراي دو نوع سنسور نوري و پليمري هستند. سنسور هاي نوري کيفيت پايين تري نسبت به سنسور هاي پليمري دارند. برخي از مشکلات سيستم هاي داراي سنسور هاي نوري عبارت است از عدم شناسايي انگشت تقلبي و عدم شناسايي در هنگام خيس بودن ، چرب بودن و آلوده بودن انگشت. لازم به ذکر است که اين مشکلات در سنسور هاي پليمري وجود ندارد. قيمت دستگاه هايي که از اين فناوري بهره مي برند از نوع اول بيشتر و از نوع دوم کمتر است و در رنج متوسط قرار دارد.
ج ) سيستم هاي حضور و غياب تشخيص چهره : اين سيستم هاي حضور و غياب را مي توان امنيتي ترين سيستم حضور و غياب دانست. سيستم هاي حضور و غياب تشخيص چهره همانگونه که از نامشان پيداست ، با استفاده از چهره افراد آن ها را شناسايي مي کنند. براي ثبت داده هاي ورود و خروج افراد لازم است تا چهره افراد از قبل در اين سيستم ها ثبت شده باشد. دستگاه هاي داراي فناوري تشخيص چهره داراي بيشترين قيمت در ميان دستگاه هاي حضور و غياب هستند.
تعداد و تنوع نرم افزار ها 
سيستم هاي حضور و غياب داراي نرم افزارهاي گوناگون براي سيستم عامل هاي مختلف هستند که اطلاعات ثبت شده سيستم را روي دستگاه هاي مختلف براي شما به نمايش مي گذارند. به همراه برخي از سيستم هاي حضور و غياب در کنار برنامه هاي رايانه اي ، نسخه هاي قابل استفاده براي تلفن همراه ، همانند نسخه اندرويد و آي او اس نيز در اختيار شما قرار مي گيرد.
انتخاب سيستم بر اساس تعداد کارکنان
تعداد کارکنان يک مجموعه از مهمترين عوامل موثر در خريد دستگاه ها حضور و غياب است. چنانچه تعداد کارکنان شرکت شما کم است نيازي نيست که براي خريد دستگاه هاي حضور و غياب پيشرفته هزينه زيادي صرف کنيد و دستگاه هاي حضور و غياب ساده نيز مي توانند نياز شما را برطرف کنند.
شرکت هاي سازنده 
شرکت هاي مختلفي دست به توليد دستگاه حضور و غياب زده اند و محصولات آن ها در بازار ايران موجود مي باشد. برخي از اين شرکت ها عبارتند از : Virdi ، Nitgen ، ZKteco ، Pegasus ، Suprema و…
گارانتي
گارانتي و خدمات پس از فروش مناسب از مهم ترين مواردي است که در خريد وسايل الکترونيکي مختلف لازم است مورد توجه قرار گيرند. سعي کنيد پيش از خريد حتما از مناسب بودن شرايط گارانتي و خدمات پس از فروش دستگاه مورد نظر اطمينان حاصل کنيد و مدت و شرايط آن را از فروشنده جويا شويد. مدت گارانتي دستگاه هاي حضور و غياب معمولا بيش از 5 سال است.
قيمت 
قيمت اين دستگاه ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله اين عوامل مي توان به نوع فناوري به کار رفته در سيستم و تعداد روش ها ، برند دستگاه و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت سيستم هاي حضور و غياب در بازار ايران بين 500 هزار تومان تا 3 ميليون تومان است.
توصيه ما اين است که پيش از خريد ، حتما ميزان نياز و نوع دستگاه مورد نظر خود را مشخص کنيد. چنانچه شرکت شما داراي کارمندان زيادي است ، لازم است تا دستگاه انتخابي شما ، تعداد کارمندانتان را پوشش دهد. همچنين اگر محيط کاري شما محيطي مرطوب و يا داراي گرد و غبار زيادي است ، لازم است از دستگاه هاي ضد آب و ضد گرد و غبار استفاده کنيد. همچنين مي توانيد در محل هايي که امکان انتقال بيماري يا ديگر مسائل بهداشتي وجود دارد ، به جاي سيستم هاي اثر انگشتي يا کارتي ، از سيستم هاي تشخيص چهره استفاده کنيد.
[kkstarratings]