راهنمای خرید دستگاه صحافی

کتاب ، يکي از ابزار هايي است که در پيشرفت انسان ها نقش مهمي ايفا کرده و مي کند. براي ساخت یک کتاب ، لازم است تا پس از نوشتن يا چاپ متن آن روی کاغذ ، آن ها را به هم متصل کرد که به اين کار صحافي مي گويند. صحافي يا جلد کردن عبارت است از مجموعه فعاليت هايي که براي ساخت يک کتاب انجام مي شوند. اين فعاليت ها عبارتند از تاکردن ، ترتيب ( مرتب کردن ) ، ته دوزي ، جلد گذاری و برش کتاب. صحافی کردن کتاب ها و جزوات مزایایی دارد، به عنوان مثال علاوه بر اینکه سبب می شود که کتاب ها و جزوات شما سالم و مرتب باقی بمانند ، سبب می شود تا خواندن آن ها برای شما آسان تر شود. صحافی کردن به روش های مدرن ، توسط دستگاه های صحافی صورت می گیرد. دستگاه هاي صحافي از روش هاي مختلفي براي صحافي کتاب ها استفاده مي کنند. با توجه به نياز هميشگی و زياد به چاپ جزوات و کتاب هاي آموزشي ، دستگاه هاي صحافي بسيار پرکاربرد هستند. دستگاه هاي صحافي امروزه استفاده زيادي در چاپخانه ها دارند و برخي از افرادی که نياز زياد و مداوم به چاپ و صحافي کتاب ها و جزوات دارند ، يکي از آن ها را براي انجام فعاليت هايشان تهيه مي کنند. اگر شما هم سروکار زيادي با کتاب و جزوه داريد و دائما نياز به چاپ و صحافي جزوات داريد ، پيشنهاد مي کنيم يکي از آن ها را خريداري کنيد و در هزينه های خود صرفه جويي کنيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دستگاه هاي صحافي را به شما ارائه کنيم ، چنانچه قصد خريد يک دستگاه صحافي را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

روش صحافي
همانگونه که پيش از اين نيز گفتيم ، روش کار دستگاه هاي صحافي با يکديگر متفاوت است. در اينجا به معرفي برخي از روش هاي صحافي کتاب مي پردازيم.
1- صحافي حرارتي ( چسب گرم ) : دستگاه صحافي چسب گرم دستگاهي است که صحافي را به وسيله چسب هاي خاص که قابليت حرارت دهي دارند ، انجام مي دهد. اين روش صحافي به وسيله برق انجام مي شود و سرعت بالايي دارد.
2- صحافي سيمي : روش سيمي کردن ، يکي از روش هاي رايج در صحافي است. در روش سيمي کردن ، پس از پانچ کردن و ايجاد سوراخ هاي متوالي در کاغذ ، فنري يکپارچه را از درون آن سوراخ ها رد مي کنند و دو سر آن ها را در انتهاي کتاب مي بندند. اين روش يکي از روش هاي قديمي صحافي و تهيه کتاب است.
3- صحافي فنرزن : روش صحافي فنر زدن ، يکي ديگر از روش هاي صحافي است که شباهت زيادي به روش سيمي کردن دارد. روش صحافي فنر زدن به سه دسته فنر تک ، فنر دوبل و فنر پلاستيکي تقسيم مي شود.
* در نظر داشته باشيد که برخي از دستگاه هاي صحافي ، چند روش صحافي را به طور همزمان دارند و شما مي توانيد يکي از روش هاي مد نظرتان را استفاده کنيد.
حالت دستگاه صحافي
دستگاه هاي صحافي از نظر شيوه کارکرد به دو دسته تقسيم مي شوند. دستگاه هاي صحافي برقي و دستگاه هاي صحافي دستي.
1- دستگاه هاي صحافي دستي : دستگاه هاي صحافي دستي ، نوع قديمي دستگاه هاي صحافي هستند که به وسيله نيروي دست ، عمل صحافي را براي شما انجام مي دهند. دستگاه هاي صحافي دستي ، معمولا قيمت کمتري نسبت به نوع برقي دارند.
2- دستگاه هاي صحافي برقي : دستگاه هاي صحافي برقي ، نوع جديد دستگاه هاي صحافي هستند که امروزه به وفور در بازار يافت مي شوند. اين دستگاه ها همانطور که از نامشان پيداست ، با برق و به صورت اتوماتيک کار مي کنند و براي صحافي کردن با آن ها کافيست آن ها را به برق متصل کنيد و تنظیمات مورد نظرتان را اعمال کنید.
توان مصرفي
يکي از ويژگي هاي مهم دستگاه هاي صحافي برقي ، توان مصرفي آن هاست. توان دستگاه هاي صحافي ، مانند ساير دستگاه هاي الکتريکي با واحد وات مشخص مي شود. اين ويژگي، رابطه مستقيمي با قيمت دستگاه و همچنين مصرف برق آن دارد. در نظر داشته باشيد که هرچه توان دستگاه بيشتر باشد ، مصرف انرژي آن نيز بيشتر است.
ظرفيت صحافي
ظرفيت صحافی از مهمترين ويژگي هاي دستگاه هاي صحافي است. ظرفيت دستگاه های صحافي ، حداکثر تعداد برگه هايي است که دستگاه مي تواند در هر نوبت براي شما صحافي کند. هرچه اين مقدار بيشتر باشد ، تعداد برگه هاي بيشتري را در هر نوبت مي توانيد صحافي کنيد و درواقع ، در جزوه های بزرگتری را می توانید تهیه کنید.
سرعت صحافي
سرعت صحافي معمولا به صورت برگ در دقيقه بيان مي شود و بيانگر تعداد برگ هايي است که در هر دقيقه مي توانيد توسط دستگاه صحافي کنيد. هرچه اين مقدار بيشتر باشد ، سرعت کار شما نيز بالاتر خواهد رفت.
ظرفيت پانچ
پانچ کردن در واقع ايجاد سوراخ هاي متوالي در کاغذ است. ظرفيت پانچ عبارت است از تعداد برگ کاغذي که در هر دوره مي توان توسط دستگاه هاي صحافي پانچ کرد. اين ظرفيت مي تواند بين 10 تا 50 برگ در هر نوبت باشد.
شرکت هاي سازنده
با توجه به تنوع روش هاي صحافي ، شرکت هاي زيادي در زمينه توليد دستگاه هاي صحافي فعاليت مي کنند. سوپر بايند (Super bind) ، رايسون (rayson) ، آکس (AX) ، اون (oven) و … از برند هاي مطرح در زمينه توليد دستگاه هاي صحافي هستند.
قيمت
دستگاه هاي صحافي در گستره وسيعي از قيمت قرار مي گيرند. قيمت دستگاه هاي صحافي به عوامل مختلفي بستگي دارد. برخي از عوامل موثر در قيمت عبارت است از روش صحافي ، ظرفيت صحافي ، ظرفيت پانچ ، سرعت صحافي ، توان مصرفي ( در دستگاه هاي صحافي برقي) ، شرکت سازنده و… به طور کلي قيمت دستگاه هاي صحافي در بازار ايران بين 300 هزار تومان تا 5 ميليون تومان است که البته دستگاه هاي با قيمت بالاتر يا پايين تر از اين مقدار نيز وجود دارد.
پيش از خريد ، حتما درباره روش هاي مختلف صحافي تحقيق کنيد و نوع صحافي مورد نظرتان را مشخص کنيد. البته می توانید با صرف هزینه بیشتر ، دستگاه های صحافی چند کاره را خریداری کنید. همچنين لازم است بودجه خود را پيش از خريد مشخص کنيد و بر اساس آن به بازار وارد شويد.

[kkstarratings]