راهنمای خرید دمنوش ساز

[kkstarratings]

دمنوش ساز
«دمنوش» واژه ای است که اخيرا در کشور ما رايج شده است و در چند سال اخير در مکان هاي مختلف آن را شنيده و مي شنويد. بسياري از گياهان دارويي و سودمند بافت سفتي دارند و بدن ما قادر به هضم اين بافت و دسترسي به ترکيبات مفيد آن نيست. براي آن که بدن ما بتواند اين ترکيبات سودمند دسترسي پيدا کند مي توان از طريق روش هاي مختلفي نظير خيساندن گياه در آب ، دم کردن يا جوشاندن به اثرات مهم آن دست يافت. البته بايد گفت که دم کردن و جوشاندن گياهان دو روش مختلف است و نوشيدني حاصل از هر روش، خاصيت و تاثير جداگانه اي بر بدن مي گذارد. برخي از خواص این گیاهان عبارتند از رفع خستگي چشم ، آرام بخش ، بهبود سرماخوردگي ، رفع کم خوابي ، ضدسرطان ، ضد ديابت ، ضد فشارخون و ضد بيماري هاي قلبي ـ عروقي و … . به طور کلي به نوشيدني حاصل از دم کردن و جوشاندن گياهان و ترکيبات دارويي ديگر دمنوش گفته مي شود. به عنوان مثال برگ هاي خشک شده گياهاني همچون گل گاوزبان ، آويشن، اسطوخودوس، نعناع، چاي کوهي و… که به صورت فله اي در بيشتر عطاري ها به فروش مي رسد ، از رايج ترين گياهان برای تهيه دمنوش هستند. اين روزها دم‌ نوش‌هاي گياهي و ميوه ‌اي بسيار مورد استقبال گرفته اند و افراد زيادي از آن ها استفاده مي کنند ، زيرا علاوه بر جنبه درماني، جنبه پذيرايي نيز دارد. دمنوش ها را مي توان به روش هاي مختلفي تهيه کرد که يکي از آن ها استفاده از دمنوش ساز است. دمنوش ساز ها وسايلي شبيه به ليوان هستند که مختص تهيه دمنوش ساخته شده اند. اين وسايل در طرح هاي مختلفي ساخته و روانه بازار شده اند و با طراحي خاص خود به شما کمک مي کنند تا دمنوشي خوش طعم و مفيد تهيه کنيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دمنوش ساز ها را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دمنوش ساز را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

روش کار با دمنوش ساز
دمنوش ساز ها وسايل ساده اي هستند و کار کردن با آن ها نيز بسيار ساده است. هر دمنوش ساز از سه بخش تشکيل مي شود. بخش اصلي دمنوش ساز ، ليواني شکل است و همان بخشي است که دمنوش نهايي در آن آماده مي شود. بخش ديگر دمنوش ساز ، صافي ليواني شکل است که ابعاد آن نسبت به ليوان اصلي کوچکتر است. اين همان بخشي است که مواد اوليه دمنوش ( پودر يا تکه هاي گياه دمنوش ) در آن قرار داده مي شود. بخش سوم دمنوش ساز ها همان سر آن هاست. پس براي تهيه دمنوش به وسيله دمنوش ساز ها کافيست ليوان را تا حد مورد نظر از آب جوش پر کنيد و سپس در قسمت صافي آن به ميزان لازم از پودر گياه مورد نظر قرار دهيد ، سپس صافي را در ليوان قرار دهيد و سر آن را محکم کنيد. چند دقيقه بعد دمنوش شما حاضر مي شود.
گنجايش
گنجايش را مي توان مهم ترين مشخصه دمنوش ساز ها دانست. گنجايش اين وسايل معمولا بر حسب ميلي ليتر يا سي سي بيان مي شود که همان گنجايش ليوان اصلي است. هر چه گنجايش دمنوش ساز بيشتر باشد ، فضاي بيشتري جهت تهيه دمنوش در اختيار شما قرار مي گيرد. البته لازم است اين نکته را مورد توجه قرار دهيد که گنجايش بيشتر هميشه به معناي بهتر بودن دمنوش ساز نيست. تهيه مقدار کم دمنوش در دمنوش ساز هاي با گنجايش بالا مشکل است. لذا اگر همواره ميزان معینی دمنوش تهيه مي کنيد ، سعي کنيد دمنوش سازي با ظرفيت مورد نيازتان تهيه کنيد.
جنس دمنوش ساز
دمنوش ساز ها را معمولا از جنس شيشه ، فلز ، پلاستيک و يا چيني (سراميک) مي سازند. دمنوش ساز هاي شيشه يک مزيت مهم نسبت به ديگر دمنوش ساز ها دارند که آن هم امکان مشاهده کردن دمنوش از بيرون به دليل شفاف بودن شيشه است. اما از معايب دمنوش ساز هاي شيشه اي مي توان به استحکام کم و همچنين احتمال کدر شدن در دراز مدت اشاره کرد. در مقابل دمنوش ساز هاي فلزي ، داراي استحکام بسيار بالاتري هستند. دمنوش ساز هاي پلاستيکي ضمن دارا بودن استحکام قابل قبول ، بسيار سبک هستند و در نوع شفاف آن ها امکان مشاهده دمنوش از بيرون نيز وجود دارد. دمنوش ساز هاي چيني و سراميکي معمولا استحکام پاييني دارند اما در گذر زمان آسيبي نمي بينند و نيز تغيير رنگ محسوسي نيز نخواهند داشت ، به علاوه دمنوش ساز هاي چيني از زيبايي خاصي برخوردارند.

ليوان هاي دو جداره
برخي از دمنوش ساز ها داراي ليوان هاي دو جداره هستند. همانطور که مي دانيد ، هوا يکي از عايق هاي گرما است. يعني هوا رسانايي گرمايي خوبي ندارد و گرما به خوبي از آن عبور نمي کند. بدنه ليوان هاي دو جداره داراي دو لايه است که بين آن ها هوا وجود دارد. از آنجا که هوا عايق گرماست ، گرما را به کندي منتقل مي کند و اين امر سبب مي شود تا دمنوش مورد نظر مدت بيشتري را گرم باقي بماند.
دمنوش ساز هاي محفظه اي
نوع خاصي از دمنوش ساز ها دمنوش ساز هاي محفظه اي هستند. دمنوش ساز هاي محفظه اي ، داراي يک محفظه و يک دسته هستند و شيوه کار آن ها به اين صورت است که محفظه را از پودر مورد نظر پر مي کنيد و سپس درپوش محفظه را بسته و آن را درون ليوان پر از آب جوش قرار مي دهيد. اين روش همانند چاي ها و دمنوش هاي کيسه اي براي شما عمل مي کند. اين نوع دمنوش ساز ها معمولا بسيار ارزان قيمت هستند.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي زيادي در زمنيه توليد دمنوش سازها فعاليت مي کنند. هر کدام از شرکت هاي فعال در زمينه ساخت دمنوش ساز ها طرفداران خاص خود را دارند و محصولات خود را با کيفيت خاص خود عرضه مي کنند. از جمله برند هاي مطرح اين زمنيه مي توان به ايکيا (ikea)، آسوبو (asobu)، کيلو (kilo)، آنجلا (angela)، فينوم (finum)، وينتج (vintage)، هميلتون (hamilton)، بولانو (Bulano)، سيليو (cilio)، پاپا (papa)، آرمان لند (Arman land)، و … اشاره کرد.
قيمت
قيمت دمنوش ساز ها معمولا زياد نيست. گستره قيمت دمنوش ساز ها در بازار ايران بين 10 هزار تومان تا 400 هزار تومان است. اين اختلاف قيمت به سبب عواملي مانند جنس دمنوش ساز ، گنجايش ، شرکت سازنده ، و … به وجود مي آيد.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد میزان بودجه خود را مشخص کنيد. بهتر است پيش از خريد حتما انواع مختلف دمنوش ساز را بررسی کرده و جنس دمنوش ساز مورد نظرتان را نيز تعیین کنيد. همچنين توصیه می کنیم قبل از اقدام براي خريد ، نياز خود را نيز برآورد کنيد و اگر دمنوش ساز را براي خانواده خود مي خواهيد ، به دمنوش ساز هاي با گنجايش هاي بالا فکر کنيد.