راهنمای خرید دوربین دوچشمی

دوربین دوچشمی
اگر شما اهل سفر کردن باشيد حتما مي دانيد که براي رفتن به سفر و گردش در طبيعت و شکار به وسايل مختلفي نيازمنديد. يکي از وسايلي که همراه داشتن آن در سفرهاي تفريحي براي شما مفيد است ، دوربين است. البته منظور ما دوربين دوچشمي است نه دوربين عکاسي … دوربين هاي دو چشمي وسايلي هستند که به وسيله آن ها مي توانيد اجسام و پدیده هایی که در مسافت هاي دور قرار دارند را مشاهده کنید. با دروبين هاي دوچشمي مي توانيد اشیا و موجوداتي که در فواصل مختلفی از شما قرار دارند را به وضوح ببینید و به همین جهت مي توان گفت که دوربين دو چشمي يکي از وسايل ضروري شکار به شمار مي رود. دوربين هاي دوچشمي به وسيله عدسي هايي که در آن ها قرار داده شده است ، نور را از محل مورد نظر مستقيما به چشم شما هدايت مي کنند و سبب مي شوند فاصله هاي دور را نزديک تر از جايي که هستند ببينيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد دوربين دو چشمي را به شما عزيزان ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک دوربين دو چشمي را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
دوربين هاي دو چشمي داراي ويژگي هاي مختلفي هستند ، از جمله بزرگنمايي و قطر عدسي ، ميدان ديد ،منشور ، سیستم فوکوس ، راحتی چشم ، سايز ، شرکت سازنده و قيمت که در ادامه آن ها را با هم بررسي مي کنيم.

بزرگنمايي و قطر عدسي
اين دو ويژگي ، مهمترين مشخصه هاي هر دوربين هستند و در کل دوربين هاي دو چشمي را براساس اين دو مشخصه نامگذاري و دسته بندي مي کنند. اين دو مشخصه به صورت دو عدد بر روي دوربين نوشته مي شوند. مثلا 40*8 (اين اعداد به صورت هشت در چهل خوانده مي شوند) عدد سمت چپ نشان دهنده ميزان بزرگنمايي دوربين است و نشان مي دهد که سوژه چند برابر چشم غير مسلح بزرگنمايي شده است . مثلا در يک دوربين 50*7 جسمي که در فاصله 700 متري پشت اين دوربين قرار دارد را در فاصله 100 متري حالت عادي مشاهده مي کنيم.عدد سمت راست نشان دهنده قطر عدسي شيئي يا قطر دهانه دوربين است که واحد آن ميلي متر است. هر چه قطر عدسي بيشتر باشد ، جسم مورد نظر را با وضوح و جزئيات بهتري مي بينيم. البته بايد گفت که در مورد بزرگنمايي اين موضوع برعکس است . بطور کلي هر چه ميزان بزرگنمايي در يک دوربين با قطر عدسي ثابت ، بيشتر شود ، کيفيت تصوير به همان نسبت کاهش مي يابد. با افزايش دو برابري قطر عدسي ، ميزان جذب نور توسط آن چهار برابر مي شود. حداقل قطر دهانه پيشنهادي ما براي دوربين هاي دوچشمي مناسب رصد ، 40 ميلي متر است. در نظر داشته باشيد که اندازه هاي کمتر مي تواند براي شکار و ديد در روز مناسب است. علاوه بر اين حداقل بزرگنمايي مناسب 7 برابر است.
ميدان ديد
ميدان ديد به عنوان دومين ويژگي هر دوربين مطرح مي شود. ميدان ديد عبارت است از مقداري از پهنه صحنه مقابل که توسط دوربين دوچشمي در برابر چشمانمان قرار مي گيرد. واحد ميدان ديد درجه است. اندازه ميدان ديد چشم غيرمسلح 135 درجه است. دوربين هايي که داراي ميدان ديد باز هستند ( به آن ها دوربين هاي wideangle نيز مي گويند) به طور معمول براي ديد در روز و به ويژه براي ديدن سوژه هاي متحرک مناسب اند. اين نوع دوربين ها براي شکار بسيار کاربردي هستند .به ط.ر کلی دوربين های دو چشمی داراي ميدان ديد 60 درجه و بالاتر هستند. رابطه ميدان ديد و بزرگنمايي دوربين رابطه عکس است ، يعني با افزايش يکي ديگري کاهش مي يابد. براي مثال ميدان ديد دوربين 60*20 حدود 3 درجه و 70*15 حدود 4.6 درجه است. امروزه شرکت هاي سازنده دوربين هاي دوچشمي ، اندازه ميدان ديد را بصورت پهنا و برحسب فوت در فاصله 1000 يارد بيان مي کنند. اين مقدار بيانگر اين است که منظره اي که از درون دوربين و در فاصله 1000 ياردي مي بينيم ، داراي پهناي x فوت است. براي تبديل اين واحد به درجه ، عدد بر حسب فوت را بر 52.5 تقسيم مي کنيم. مثلا ممکن است بر روي دوربيني اندازه ميدان ديد را به صورت مقابل مشاهده کنيد : 325 feet at 1000 yard. اين عدد به اين معني که منظره اي که در فاصله 1000 ياردي ما قرار دارد داراي عرضي برابر 325 فوت است. در مورد مثال ذکر شده : 2/6 درجه = 52.5 ÷ 325 ميدان ديد اين دوربين است. البته لازم به ذکر است که در در دوربين هاي روسي اين معيار بر حسب متر بيان مي شود. مثلاً بر روي يک دوربين 60*20 روسي اين عبارت حک شده است : 62 m at 1000 که نشان مي دهد منظره اي که در فاصله 1000 متري دوربين از درون چشمي ديده مي شود پهنايي برابر با 62 متر دارد. براي تبديل اين واحد به درجه ، کافيست پهناي برحسب متر را بر 20 تقسيم کنيم. 3.1=20÷62 يعني ميدان ديد اين دوربين 3.1 درجه است.
قطر مردمک خروجي
قطر مردمک خروجي بيانگر ميزان نوري است از چشمي دوربين خارج مي شود. براي بدست آوردن قطر مردمک خروجي لازم است قطر عدسي را بر بزرگنمايي تقسيم کنيم. مثلا قطر مردمک خروجي در دوربين 40*8 برابر 5 ميلي متر است. در حالت تاريکي و روشنايي قطر مردمک چشم ما متفاوت است. درتاريکي اين ميزان از 5 تا 9 ميلي متر متغير است. در حاليکه در هنگام روز اين مقدار در حدود 2 تا 4 ميلي متر است. بهترين حالت زماني است که قطر مردمک خروجي دوربين با ميزان گشودگي مردمک چشمان ما برابر باشد تا هيچ نوع اتلاف نوري را شاهد نباشيم.
منشور ( PRISM )
براي آن که تصوير نهايي در دوربين هاي دوچشمي وارونه جانبي ( معکوس نباشد )در داخل لوله هاي آنها از تعدادي منشور استفاده مي شود. نحوه چيدمان اين منشورها در داخل دوربين به دو صورت مستقيم ( Roof PRISM ) و زيگزاگي ( Porro prism ) يا کج بين است.
روش مستقيم ( Roof prism ) : دوربين هاي ساخته شده با اين روش سبک تر و کوچک تر از نوع ديگر هستند و ساختار آنها پيچيده تر است. ساخت اين دوربين ها دشوارتر از نوع ديگر است و به طور کلي و قيمت بيشتري نسبت به نوع زيگزاگي دارند. اين دوربين ها به دليل وزن و ابعاد کمتر ، براي شکار و گردش بسيار مناسب اند.
روش زيگزاگي (Porro prism) : در اين نوع دوچشمي ها ، منشور ها به صورت زيگزاگي قرار گرفته اند و عموماً در دو نوع BK-7 و BAK-4 موجودند. تفاوت عمده اين دو نوع در جنس منشور است. در نوع BK-7 از شيشه برسيليکات و در نوع BAK-4 از باريم استفاده ميشود. نوع BAK-4 کيفيت تصوير و وضوح بالاتري نسبت به BK-7 دارد که همين امر سبب مي شود قيمت آن هم نسبت به BK-7 بالاتر باشد .

انواع سيستم فوکوس
1- سيستم فوکوس جداگانه : در دوربين هاي داراي اين نوع سيستم فوکوس براي تنظيم فوکوس بايستي هر دو دست درگير تنظيم چشمي ها شوند. اين نوع فوکوس کاربرد هاي خاص دارد و تقريبا منسوخ شده است.
2- فوکوس مرکزي : در اين نوع سيستم فوکوس ، قربيلکي در وسط دوربين نصب شده که با چرخش آن به طرفين عمل فوکوس انجام مي شود. در اين نوع فوکوس نيازي نيست که چر چشمي را به صورت جداگانه تنظيم کنيد ، زيرا آن ها با يکديگر هماهنگ هستند و با چرخاندن قربیلک هر دو عدسی تنظیم می شوند. اين سيستم فوکوس امروزه کاربرد زيادي دارد و در تمامي دوربين هاي نسل جديد بکار رفته است.
راحتي چشم
راحتي چشم يا eyerelief بيانگر فاصله اي است که چشمان ما ميتواند از چشمي دوربين داشته باشد ، به طوري که کل ميدان ديد به راحتي مشاهده شود. هرچه اين عدد بزرگتر باشد ، کارکردن با دوربين آسان تر است. اين مورد براي افرادي که از عينک استفاده مي کنند ، اهميت مي يابد. لازم به ذکر است چنانچه از عينک استفاده مي کنيد فقط در صورتي که چشمانتان آستيگمات است بايد در هنگام کار با دوربين از عينک استفاده نمايند. در غير اين صورت در هنگام اسفتاده از دوربين ميتوانيد از عينک استفاده نکرده و در عوض پيچ تنظيم فوکوس را تغيير دهيد و آن را براي چشمانتان تنظيم کنيد.
سايز دوربين
سايز دوربين يکي از عوامل بسيار مهم در خريد آن است. دوربين هاي دو چشمي به طور کلي داراي 3 سايز بزرگ ، متوسط و کوچک ( تاشو و جيبي ) هستند. در مورد دوربين هاي بزرگ بايد گفت که حمل و نقل اين دوربين ها بسيار سخت است وبراي زماني مناسب اند که شما در مکان ثابتي از دوربين استفاده مي کنيد. دوربين هاي متوسط ، رايج ترين دوربين ها هستند ، اين دوربين ها براي تماشاي حيات وحش و مسابقات ورزشي مناسب اند. دوربين هاي کوچک که معمولا در حالت هاي جيبي و يا تاشو ساخته مي شوند ، براي شکار و گردش در طبيعت بسيار مناسب اند ، زيرا آن ها را مي توانيد به راحتي حمل کنيد. در نظر داشته باشيد که کيفيت بزرگنمايي دوربين با اندازه آن متناسب است. يعني دوربين هاي بزرگ ، داراي کيفيت بهتري نسبت به دوربين هاي کوچک هستند. همچنين قيمت دوربين ها با سايز آن ها رابطه مستقيم دارد. در کل هرچه دوربين بزرگتر باشد ، قيمت و کيفيت بزرگنمايي آن بيشتر است.
سازندگان
يکي از تقسيم بندي هاي رايج دوربين ها ، تقسيم بندي بر اساس کشور سازنده است. کيفيت کشور های سازنده ، از ديدگاه افراد مختلف متفاوت است، لذا ما از بيان اين مورد چشم پوشي مي کنيم و به معرفي برند هاي مطرح اين زمينه مي پردازيم. شرکت هاي زيادي در زمينه توليد دوربين هاي دو چشمي فعاليت مي کنند . المپيوس ، نايت اسکاي ، اسکاي واچر ، سلسترون ، نيکون ، سوني ، ويل استند پرو و… از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد دوربين هاي دو چشمي هستند.
قيمت
قيمت دوربين هاي دو چشمي در گستره وسيعي پراکنده است. سايز دوربين ، شرکت سازنده ، راحتي چشم ، سيستم فوکوس ، قطر مردمک خروجي ، ميدان ديد ، بزرگنمايي و قطر عدسي و … همه و همه در تعيين قيمت دوربين هاي دو چشمي موثرند. به طور کلي قيمت دوربين هاي دوچشمي در بازار ايران بين 50 هزار تومان تا 4 ميليون تومان است.
در پايان به شما توصيه مي کنيم که سعي کنيد پيش از خريد بودجه خود را مشخص کنيد و بر اساس آن به بازار قدم بگذاريد. حتي الامکان در هنگام خريد دوربين هاي مختلفي را به صورت عملي تست کنيد تا بتوانيد به یک گزینه مناسب برای خرید دست پیدا کنید.

[kkstarratings]