راهنمای خرید زانوبند طبی

[kkstarratings]

آسیب‌دیدگی‌های زانو یکی از اصلی‌ترین مشکلات در زمینه ورزش و پزشکی ورزشی در سراسر جهان به شمار می‌رود. در قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی غالباً نوعی از آسیب‌های شایع زانو از قبیل آسیب‌دیدگی رباط‌های صلیبی قدامی، صلیبی میانی، رباط جانبی داخلی زانو و یا پارگی بافت غضروفی (مینیسک) را میبینیم. استفاده از زانوبند طبی از جمله زانوبندهای پروفیلاکتیک (حمایت کننده یا پیشگیری کننده) راهکاری برای کاهش وقوع یا شدت آسیب‌های وارد بر رباط‌های زانو بدون محدود کردن دامنه حرکت و فعالیت آنها و درمان آرتروز زانو می‌باشد. استفاده از زانوبند برای همه ورزش‌هایی که بلند کردن اجسام سنگین جزئی از آن باشد، ضرورتی ندارد. در واقع اگر زانو به عنوان عضو اصلی در تأمین نیروی لازم برای بلند کردن اجسام محسوب نمی‌شود و فشار مستقیم ناشی از این فعالیت ورزشی بر روی آن وارد نمی‌شود، لزومی ندارد که از زانوبند استفاده شود. اما استفاده از این وسیله باعث تأمین حمایت لازم از زانو برای فعالیت‌های ورزشی از قبیل وزنه‌برداری یک‌ضرب و دو‌ضرب می‌شود. متأسفانه هرگاه که حمایت لازم از زانو به عمل نیاید و زانو به حالت ضعیف و آسیب‌دیده رها شود، خطر مصدومیت تا حد زیادی افزایش می‌یابد و معمولاً آسیب‌دیدگی‌های درازمدت زانو را به دنبال خواهد داشت. دراين مقاله قصد داريم راهنماي خريد زانو بند را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد زانو بند را داريد تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد

زانوبند طبی چیست؟
زانوبندهای طبی از طریق کنترل بعضی از حرکت‌های مفصل زانو و تأمین حفاظت از آن در برابر حرکات شدید و غیر طبیعی از رباط‌های زانو جمایت می‌کنند، این زانوبندها هم در زانوهای آسیب‌دیده‌ای که هنوز دارای حرکت هستند و هم زانویی که توان حرکت خود را از دست داده است، استفاده می‌شود. زانوبندها اشکال و اندازه‌های بسیار متفاوتی دارند و عملکرد اختصاصی آنها نیز خیلی متنوع است. شما می‌توانید انواع ساده این زانوبندها را از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم ورزشی تهیه کنید، اما انواع پیشرفته این زانوبندها به طور اختصاصی برای زانوی شما طراحی و ساخته می‌شوند.
انواع زانوبندها
آستین زانو از جنس نئوپرون: ساده‌ترین نوع زانوبندها همان آستین زانو است که از جنس نئوپرن ساخته می‌شود. نئوپرن در عمل، حمایت بسیار کمی از مفصل زانو به عمل می‌آورد. در واقع هدف اصلی از بستن این نوع از زانوبند، تأمین گرمای بیشتر در اطراف مفصل زانو است که به کاهش درد و التهاب ناشی از آسیب‌دیدگی‌های مزمن زانو کمک کند. علاوه بر آن، آستین‌های نئوپرنی به عنوان یک عامل فشرده کننده زانو عمل می‌کنند و ناپایداری و ورم مفصل زانو را کاهش می‌دهند. این زانوبندها در اغلب فروشگاه‌های ورزشی یا کالاهای پزشکی عرضه می‌شوند.

زانوبند لولادار: هدف از استفاده از زانوبندهای لولادار آن است که از مفصل زانو در برابر نیروهای شدید رو به بیرون یا رو به داخل که بر سمت چپ یا راست زانو وارد می‌شود و می‌تواند منجر به آسیب دیدن رباط‌های اطراف زانو شود، محافظت کند. زانوبند لولادار چند میله محکم در ساختار خود دارد که در سمت داخل یا خارج زانو قرار می‌گیرد و به عنوان یک پایدار کننده مفصل عمل می‌کند. بعضی از انواع این زانوبندها هم مجهز به یک ضامن قفل کننده است که از خم شدن یا صاف شدن بیش از حد زانو جلوگیری می‌کند. توجه داشته باشید که زانوبندهای لولاداری که در فروشگاه‌های متفرقه عرضه می‌شود، قابل اطمينان نیست و این نوع زانوبند باید حتماً طبق دستور پزشک سفارش داده شده و ساخته شود

پایدارکننده زانو: زانوبندهای پایدار کننده بلافاصله بعد از آسیب‌دیدگی رباط‌ها و جراحی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این زانوبندها از کشاله ران تا ساق پا را می‌پوشاند. در ساختار این زانوبندها یک صفحه با شکل مخصوص در قسمت پشت زانو تعبیه شده است که از ران تا ساق پا امتداد دارد. همچنین صفحاتی در دو طرف مفصل زانو وجود دارد که برای حفاظت از رباط‌های جانبی تعبیه شده است.

شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد زانو بند فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند. دکتر مد ، طب و صنعت ، ال پي ، اپو و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد زانو بند هستند.
قيمت
عوامل مختلفي در تعيين قيمت زانو بند موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع زانو بند ، شرکت سازنده ، کيفيت مواد به کار رفته در ساخت و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت زانو بند در بازار ايران بين 40 هزار تومان تا 300 تومان است.
سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.