راهنمای خرید شیرآلات آشپزخانه 
شیرآلات آشپزخانه
حتما برای شما هم پیش آمده که به دنبال خرید و تعویض شیر ظرفشویی باشید. علتش خرابی یا تغییرات در آشپزخانه باشد مهم نیست. بدون شک انتخاب کار سختی است اما میتوان با تکیه بر اطلاعات و شاخصه هایی این انتخاب را تسهیل کرد. در این مقاله به دنبال معرفی رویه ای هستیم تا شما راحت تر تصمیم بگیرید.
شیر آلات بر اساس چندین فاکتور قابل دسته بندی هستند، اما ما دنبال معرفی شاخص های خرید هستیم و در این گذر سری هم به ساختار شیرها خواهیم زد. 
یکی از مشخصه های اصلی شیرآلات مکانیزم کارکردی آن است. شیرآلات به دو دسته مکانیکی و الکتریکی تقسیم میشوند که خود شیرآلات مکانیکی چندین فرم متفاوت دارند که دارای مزایا و معایبی است.
شیرآلات الکتریکی یا سنسور دار گروهی هستند که بدون نیاز به تماس با اهرم یا فلکه شیر جریان آب را باز و بسته میکنند. این شیرها به دلیل قطع و وصل مکرر جریان آب، تاثیر بسیار بالایی در کاهش مصرف آب دارند. همچنین استفاده از این شیرها به دلیل ماهیت آن بسیار ساده و در مواردی با توجه به عدم تماس مکرر با فلکه شیر بسیار بهداشتی است. اما به دلیل استفاده از سنسور و قطعات الکترونیک قیمت بالایی دارند که میتواند خرید شما را تحت تاثیر قرار دهد. تنها عیبی که از این نوع گزارش میشود مصرف باتری و نیاز به تعویض آن است که امری طبیعی به نظرمیرسد.
شیرآلات مکانیکی نوع مرسوم تر هستند که در فرم ها و ترتیبات مختلفی عرضه میشوند. این شیرآلات به صورت دو یا تک دستگیره ای عرضه میشوند. نوع دو دسته ای به شیرآلات فلکه ای و نوع تک دسته ای به اهرمی معروف هستند. در نوع اول دو فلکه برای تنظیم جریان آب گرم و سرد وجود دارد که تنظیم آب را با کمی سختی همراه میکند. اما در نوع دوم وضعیت به صورت دیگری است. جریان آب توسط یک اهرم تنظیم و باز و بسته میشود. با این اهرم شما هم میتوانید جریان آب را باز و بسته و هم میزان گرمی و سردی آن را تنظیم کنید.
این شیرآلات از نظر شیوه اتصال نیز به چندین دسته تقسیم میشوند. شیرآلات دیواری که فارغ از سینک و کابینت به دیوار متصل هستند و علاوه بر زیبایی، شما را از شر آلودگی‌هایی که ممکن است در اطراف سایر شیرهای ظرفشویی، ایجاد شود، خلاص میکند، البته پیش از نصب باید زمینه این کار در طراحی آشپزخانه فراهم و فاصله مناسب شیر با سینک نیز لحاظ شود. شیرآلات کابینتی که مستقیما روی کابینت نصب میشوند و در نصب آنها باید فاصله مناسب با دیوار و … لحاظ شده باشد تا از تجمع جرم جلوگیری و امکان نظافت با سهولت فراهم شود. و نهایتا شیرآلات متصل به سینک؛ این شیرها بر حسب مکانیزم دارای یک یا سه حفره هستند و اگر شما قبلا از نوع سه حفره ای (شیر فلکه ای) استفاده کرده اید و اکنون به دنبال خرید شیر اهرمی(تک حفره ای) هستید باید به فکر پوشش حفره های آن روی سینک با استفاده از درپوش های مناسب برای این کار باشید. 
اما در یک تقسیم بندی دیگر شیرها به دو نوع علمک ثابت و متحرک(شیلنگ دار) تقسیم میشوند. شیرهای علمک ثابت دارای دوش ثابت هستند ولی در نوع متحرک دوش شیر به واسطه یک شیلنگ امکان جابجایی دارد که یک امکان مناسب برای نظافت راحت تر جاهای مختلف سینک را فراهم میکند.
حالا که اینها را دانستیم باید به سراغ آشپزخانه برویم.
حتما برای آرایش آشپزخانه یک استایل و یا سبک در نظر گرفته اید. اگر اینطور است باید شیر شما با آن هماهنگ باشد. سبک کلاسیک و مدرن روی طراحی شیرآلات نیز مشهود است و این شما هستید که باید گزینه هماهنگ را انتخاب کنید.
با گذر از این موضوع به رنگ و وزن میرسم که تابعی از جنس شیر است. شیرآلات از كروم، نیكل، نیكل برس‌خورده، برنج جلا داده شده، برنز روغن‌مال شده، استیل‌های سفید و سیاه ساخته میشوند. این موضوع روی وزن و رنگ شیر و طبیعت طول عمر موثر آن تاثیر گذار است. اگر از برنجی بودن شیر آب خود مطمئن نیستید آن را وزن كنید. این نوع شیرها باید وزن بیش‌تری نسبت به دیگر شیرها داشته باشند. شیرهای برنجی دوام بیش‌تر و نیاز به مراقبت كم‌تری دارند و همان‌طور كه ممكن است حدس بزنید گران‌ترین نوع شیرها هستند.
شرکت های سازنده نیز یکی دیگر از عواملی هستند که روی قیمت، کیفیت و خدمات پشتیبانی تاثیر میگذارد. برندهای گمنام در بلند مدت شما را گرفتار خواهند کرد. سعی کنید دنبال برندهای شناخته شده داخلی باشید تا هزینه های شما را متعادل و پشتیبانی و نگهداری محصول را کم هزینه تر نماید. ما در این زمینه از شرکت های خوب تولید کننده برخوردار هستیم که کار را راحت میکنند.
اما در نهایت آنچه که تصمیم گیری شما را تحت تاثیر اساسی قرار میدهد موضوع بودجه است. هر قدر که برای زیبایی آشپرخانه هزینه کرده اید باید به فکر امنیت و سهولت استفاده از آب نیز باشید. باید توازنی بین سبک، مکانیزم و جنس برقرار کنید تا با بودجه شما هماهنگ باشد. شیرهای سنسور دار بسیار عالی هستند، کمتر نیاز به تعمیر دارند که این ناشی از نبود قطعات مکانیکی اهرمی است و بهداشت و کلاس کاری بالایی دارند. اما بدون شک قیمت بالاتری دارند و در خرید آنها باید دقت بسیار بالایی صورت گیرد تا از یک برند معتبر خرید شود. فراموش نکنید که باتری انها را باید کنترل کنید! شیرآلات اهرمی رتبه دوم از بابت سهولت و اطمینان هستند و اگر سبک برای شما اولویت داشته باشد ممکن است به ناچار شیرآلات اهرمی جزء لاینفک انتخاب شما باشند.
توجه کنید تا گول شیرهای ارزان قیمت را نخورید. اجزای آن‌ها پلاستیكی است و دوام بسیار پایینی دارند. ممكن است در ابتدا فكر كنید با خریدن شیرهای ارزان قیمت می‌توانید كمی پول ذخیره كنید ولی در درازمدت این مسئله به ضرر شما خواهد بود. یک خرید ارزان قیمت میتواند منجر به بازشدن ناگهانی جریان آب در زمان غیبت شما در خانه و خسارات جبران ناپذیری شود. همچنین خرابی های مکرر شیرهای ارزان شما را کلافه خواهد کرد و همیشه باید آچار به دست باشید.
[kkstarratings]