راهنمای خرید ضبط خودرو 
ضبط خودرو 
گوش کردن رادیو و موسيقي در خودرو کاري است که اکثر رانندگان و سرنشینان در خودروها انجام مي دهند . اين کار ، علاوه بر اينکه يک سرگرمي به شمار مي رود ، تا حدودي مي تواند خستگي هاي ناشي از سفر را کاهش دهد. سيستم صوتي ( راديو و سيستم پخش موسيقي ) در اکثر خودرو هايي که به صورت نو از کارخانه ها خريداري مي شوند وجود دارد. اما درممکن است اين امکان در خودرويي وجود نداشته باشد و يا شما بخواهيد سيستم صوتي خودروي خود را ارتقا دهيد . در اين صورت چگونه می توان سيستمي مناسب انتخاب کرد ؟ پاسخ این سوال در مقاله زیر آمده است. سيستم صوتي خودرو بخش هاي مختلفي دارد که ما آنها را به شما معرفي مي کنيم. وجود برخي از آن ها در سيستم صوتي ( ضبط ) خودرو ضروري است و برخي ديگر را شما مي توانيد به ميزان نياز خود انتخاب و نصب نماييد.
دو جز اصلي هر راديوپخش (سيستم صوتي خودرو ) راديو و پخش کننده موسيقي هستند. اين اجزا معمولا به طور خودکار در اکثر ضبط ها وجود دارد.
راديو 
راديو سيستمي صوتي است که مبتني بر سيگنال هاي صوتي ارسالي از آنتن هاي راديو کار مي کند . صدا و سيماي کشور و همچنين استان ها ، برنامه هاي صوتي را ضبط مي کنند و با ارسال اين صدا ها به صورت سيگنال هاي رادیویی از طریق آنتن های رادیویی ، شما مي توانيد به وسيله دستگاه راديوي خود ، آنها را دريافت و پخش کنيد. اين برنامه ها مي توانند شامل پخش زنده مسابقات فوتبال ، اخبار و … باشد. راديو امواج و فرکانس هاي مختلفي دارد که شما براي دريافت يک برنامه خاص بايد موج و فرکانس پخش آن را بدانيد. راديو دراکثر سيستم هاي صوتي خودرو ها وجود دارد .
پخش کننده موسيقي 
پخش کننده موسیقی خود رو از چند بخش تشکیل می شود که موسيقي خودروعبارتند از :1- Source : اين بخش که منبع يا Source ناميده مي شود همان قسمتي است که شما با آن بيشتر از ساير قطعات سروکارداريد. پخش کننده DVD و CD ، راديو ، درگاه USB ، ورودي AUX و … در اين قسمت قرار داده مي شود. اين بخش درواقع ميزان امکاناتي که سيستم صوتي در اختيار شما قرار مي دهد را مشخص مي کند.
2-Pre-amp : تنظيمات مربوط به صدا از بخش Pre-amp انجام مي شود. اين بخش شامل تعدادي از دکمه هاي کنترل صدا ، دکمه بالانس ، دکمه هاي مخصوص تغيير آهنگ و …. مي باشد.
3- آمپلي فاير : آمپلي فاير يکي از اجزاي اصلي هر سيستم صوتي است که وظيفه دريافت سيگنال صوتي از منبع و ارسال آن به بلندگو ها را برعهدا دارد.
ورودي ها
نوع پورت هاي ورودي در واقع بيان کننده اين موضوع است که شما با استفاده از چه وسايلي مي توانيد در ضبط خودروي خود به گوش دادن موسيقي و … بپردازيد . برخی از این روش های ورودی را برای شما ذکر می کنیم.
USB : پورت USB به شما امکان اتصال فلش مموري ها و دیگر وسایل دارای پورت USB را مي دهد و شما مي توانيد يک فلش مموري حاوي آهنگ را به اين درگاه متصل کنيد و به شنيدن آهنگ مشغول شويد.
AUX : پورت AUX به شما اين امکان را مي دهد تا موبايل ، تبلت و … را به طور مستقيم (از طریق جک 3.5 میلیمتری ) به ضبط خودرو متصل کرده و آهنگ هاي موجود در آنها را با استفاده از سيستم صوتي خودرو پخش کنيد.
DVD/CD Player : اين سيستم به شما امکان پخش سی دی و يا دی وي دی های حاوی فايل های صوتی را می دهد.
شکاف کارت حافظه : شکاف کارت حافظه را مي توانيد برای اتصال کارت حافظه ( RAM ) استفاده کنيد.
بلوتوث : برخي از ضبط ها داراي بلوتوث هستند و شما با استفاده از بلوتوث مي توانيد دستگاه هايي نظير پليرها ، موبايل ، تبلت و … را به ضبط خودرو متصل کنيد و از امکاناتی نظير پخش صداي مکالمه از طریق بلندگو های خودرو ، پخش آهنگ و … بهره ببريد.
بلندگو ها 
انتخاب تعداد بلندگو ، امري نسبتا سليقه اي است و شما بر اساس ميزان نياز خود مي توانيد تعداد بلندگو ها را افزايش دهيد . همچنين براي ايجاد صدايي با کيفيت بهتر ، مي توانيد از ساب ووفرها ( اسپيکر هاي صداي بم ) ، آمپلي فاير ها و … استفاده کنيد. در هر خودرو به طور پيش فرض تعدادي بلندگو قرار داده شده است که اگر اهل شنيدن موسيقي با صداي بلند نيستيد ، نيازي به اعمال تغييراتي مثل افزايش تعداد بلندگو ها نداريد.
پخش کننده فندکي 
اين دستگاه ها نوعي از پخش کننده ها هستند که به بخش فندکي خودرو متصل مي شوند و سپس با اتصال فلش مموري ، کارت حافظه و … به آنها مي توانيد اقدام به پخش موسيقي کنيد. برخي از آنها نيز داراي بلوتوث و رابط AUX هستند که مي توانند به شما در اتصال دستگاه هاي بيشتر کمک کنند.
کنترل ضبط 
راديوپخش خودرو ها معمولا 3 روش کنترل دارند که ميزان دسترسي و نحوه مديريت ضبط توسط شما را مشخص مي کنند. این دسترسی ها شامل کنترل میزان صدا ، تغییر آهنگ ، تغییر موج و فرکانس رادیو ، تنظیم صدای زیر و بم و … می شود. انواع روش های کنترل ضبط خودرو عبارتند از :1- کنترل با دکمه هاي روي ضبط : دکمه هاي قرار داده شده روي هر ضبط امکان مديريت و کنترل آن را براي شما ميسر مي سازد. مي توان گفت تمام ضبط ها از اين دکمه ها بهره مي برند.
2- مديريت ضبط با استفاده از کنترل با سيم : اين نوع سيستم کنترل داراي يک کنترلر با سيم است که بسته به اندازه سيم تا فاصله مشخصي مي توان با استفاده از آن به کنترل و مديريت ضبط بپردازيد.
3- مديريت ضبط با استفاده از ريموت کنترل : کنترل بي سيم ، يک کنترل مانند کنترل تلويزيون است که از سراسر قسمت هاي خودرو مي توانيد به کنترل ضبط بپردازید و تنظیمات مد نظر خود را اعمال کنید.
قيمت 
قيمت ضبط خوردو به دليل امکانات مختلفي که اين دستگاه ها به شما مي دهند با يکديگر متفاوت است .شرکت سازنده نيز مي تواند در تعيين قيمت اين دستگاه ها موثر واقع شود.شرکت هاي مختلفي نظير Sony ،Kenwood ،JVC ، Pioneer و … از معروف ترين برند هاي اين زمينه هستند.
توصیه ما به شما در زمینه خرید ضبط خودرو این است که اگر اهل شنیدن موسیقی به صورت حرفه ای و با صدای بلند نیستید ،از هزینه کردن برای خرید چندین بلندگو و سابووفر خودداری کنید. همچنین پیش از اقدام برای خرید ابتدا میزان امکانات (مانند پورت های ورودی مورد نیاز خود ) و همچنین بودجه خود را مشخص کنید و سپس برای خرید اقدام کنید تا به انتخابی درت و مناسب دست پیدا کنید.
[kkstarratings]