نکات و راهنمای خرید اینترنتی عطر و ادکلن

عطر و ادکلن

 

يکي از مواردي که در آراستگي افراد موثر است ، بوي خوش است. امروزه اکثر مردم از عطر وادکلن به منظور ايجاد بوي خوش استفاده مي کنند. هر فردي بسته به سليقه اش از عطر خاصي استفاده مي کند. تنوع عطر ها در بازار سبب شده است تا انتخاب يک عطر مناسب دشوار به نظر برسد . به همين دليل ما در رابطه عطر و ادکلن مقاله اي را تهيه کرده ايم و در آن به تشريح ويژگي هاي عطر ها و ادکلن ها پرداخته ايم . پس اگر به دنبال خريد يک عطر خوب هستيد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

نخست بهتر است انواع عطر ها را بشناسيم و ببينيم که هر نوع عطر از چه موادي ساخته مي شود و چه ميزان ماندگاري دارد. همه عطر ها از ترکيب الکل و اسانس هاي روغني ساخته مي شوند .اين اسانس هاي روغني در واقع از گياهاني چون كندر، ياسمن، شمعداني، زنبق، اسطوخودوس، ليمو، ياس بنفش، لي لي، ماگنوليا، خزه، بهار نارنج، پرتقال، زنبق زرد، نعنا، كاج، تمشك، رز، گل مريم و وانيل به دست مي آيند . درصد ماندگاري عطر ها به نسبت درصد الکل و اسانس آنها بر مي گردد. هر چند که در اين مورد بايد گفت که ماندگاري عطر امري نسبي است و عوامل مختلفي چون محيط ، ميزان تبخير و تعرق و البته نوع عطر در تعيين ميزان ماندگاري مناسب اند و نمي توان زمان دقيق ماندگاري عطر ها را تعيين کرد .

انواع عطر
انواع عطر و میزان ماندگاری آنها در بخش زیر ، تشریح شده اند.
1- Perfume : اين نوع عطر از ترکيب 40 تا 15 درصد اسانس روغني با 60 تا 85 درصد الکل و توليد مي شوند و ماندگاري بيشتري از سايرين دارند.
2- Eau de Parfum : اين نوع عطر ها را از ترکيب 15 تا 22 درصد اسانس روغني با 78 تا 85 درصد الکل مي سازند که ماندگاري کمتري از پرفيوم ها دارند. ادوپرفيوم ها ، بيشترين توليد و مصرف را دارند ، زيرا از ماندگاري بيشتري نسبت به ساير عطرها ( به غیر از پرفیوم ها ) دارند.
3- Eau de toilette : ادو توالت ها از ترکيب 8 تا 15 درصد اسانس روغني با 85 تا 92 درصد الکل ساخته مي شوند. اين نوع عطر نيز ، طرفداران زيادي را به خاطر ماندگاري بالا ، به خود اختصاص داده اند.
4-odkolon : اين نوع عطر ها بيشتر توسط مردان مورد استفاده قرار مي گيرند . ادکلن ها درصد اسانس روغني در بين 8 تا 4 درصد دارند.
5-Eau Fraiche : ادوفرش ها که کمتر از 3 درصد اسانس روغني دارند ، بيشتر داراي بوي ملايم هستند و در مهماني ها بيشتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

 

اصالت عطر ها
مسئله اي که امروزه بسيار در بازار عطر و ادکلن شايع است ، عطر هاي تقلبي هستند . شايد اين نکته به ذهنتان برسد که هر مواد آرايشي تقلبي بي کيفيت يا حتي خطرناک است اما در مورد عطر ها چنين نيست و همه آنها خطرناک نيستند. عطر هاي تقلبي ، توسط شرکت هايي غير از آنچه روي جلدشان مشاهده مي کنيد توليد شده اند . فرآيند توليد بيشتر آنها کاملا بهداشتي است و خطري ندارند اما ماندگاري اين عطر ها کمتر از عطر هاي اصل است و ممکن است رايحه آنها نيز مانند عطر هاي اصلي خوب نباشد.

اما چگونه بايد عطر اصل را از غير اصل تشخيص دهيم ؟
چند روش براي اين کار وجود دارد که از طريق آنها مي توانيد تا حد زيادي اصل يا غير اصل بودن عطر ها را معين کنيد.
1) درب هاي پلاستيکي و بي کيفيت : عطر هاي تقلبي معمولا داراي درب هاي پلاستيکي و بي کيفيت هستند که ممکن است خيلي راحت با اندک ضربه اي شکسته شوند.
2) برجستگی متون : نوشته هاي روي شيشه عطر هاي اصلي را معمولا برجسته مي سازند و عطر هاي غير اصلي فاقد اين برجستگي هستند.
3) بارکد : اصلي ترين راه تشخيص عطر اصل از غير اصل ، بارکد درج شده روي عطر هاست . شما مي توانيد با تلفن همراه خود ، بارکد اين محصولات را اسکن کنيد و با استفاده از اپليکيشن هاي بارکد خوان ، به اصل يا غير اصل بودن عطر پي ببريد.

سردي و گرمي عطر ها
سرد بودن يا گرم بودن عطر ها به دماي انها ربطي ندارد بلکه معياري است براي نوع رايحه عطر.عطر هايي که در آنها رايحه هاي شکلات ، چوب صندل ، ادويه هاي شرقي و یا … وجود داشته باشد را عطر هاي گرم مي گويند. عطر هاي با رايحه ليمو و هندوانه و … نيز ، عطر هاي سرد به شمار مي آيند. بهتر است در فصل زمستان از عطر هاي سرد و در فصل تابستان از عطر هاي گرم استفاده کنيد.

 

اصطلاحات مربوط به عطرها
اينک به ارائه توضيحاتي در باره آنچه که روي شيشه هاي عطر ممکن است ببينيد مي پردازيم:VOL
عبارت VOL که معمولا روي شيشه عطر ها مشاهده مي کنيد ، بيانگر غلظت عطر است . اين عدد درواقع درصد اسانس هاي روغني موجود در عطر را بيان مي کند.

Fl.oz
Fl.oz که مخفف عبارت Fluide Ounce است ، واحد رايج اندازه گيري حجم مايعات است که معمولا در کشور هاي اروپايي و آمريکا مورد استفاده قرار مي گيرد . عدد اين واحد با ضرب کردن در 30 به صورت تقريبي به واحد ميلي ليتر تبديل مي شود
Fragrance
اين کلمه معادل واژه Perfume است که بيشتر در امريکا استفاده مي شود.

چند نکته در رابطه با خريد عطر
بهتر است پيش از اينکه به فروشگاه براي خريد عطر برويد ،استحمام کنيد. زيرا بوي حاصل از تعرق بدن ، ممکن است مانع از تشخيص درست بوي عطرها شود. همچنين در فروشگاه ها از تست کردن پشت سر هم چند عطر بپرهيزيد ، زيرا بوييدن چندين عطر به صورت همزمان موجب ايجاد خطا در عملکرد حس بويايي مي شود . يعني پس از چند دقيقه بوييدن مداوم ، عملا فرقي بين بو هاي مختلف احساس نمي کنيد ، در نتيجه نمي توانيد به انتخابي درست برسيد. براي جلوگيري از ايجاد اين حالت ، بهتر است چند عطر را برگزينيد و سپس با بوييدن ، از ميان آنها يکي را انتخاب کنيد.
در پايان بايد گفت که قيمت عطر ها داراي تنوع بسيار زيادي است و ممکن است بسيار گران يا بسيار ارزان باشند. ميزان اين بها براي کساني که به آراستگي خود اهميت مي دهند ،چندان تفاوتي نمي کند . اما درمورد عطر هاي ارزان قيمت به شما توصيه مي کنيم که در اصل بودن آنها شک کنيد. علي الخصوص اگر اين عطر ارزان قيمت ، ساخته برند های معروفي نيز باشد !!!

 

[kkstarratings]