راهنمای خرید عینک واقعیت مجازی 
عینک واقعیت مجازی
واقعيت مجازي (Virtual Reality)، که به اختصار با حروف VR نیز بیان مي شود ، يک تکنولوژي مدرن است که به شما اين امکان را مي دهد تا بدون اينکه از مکاني به مکان ديگر برويد به جاهاي مختلفي سفر کنيد. اين تکنولوژي تجربه ي همه جانبه اي را از حضور در مکان هاي مختلف را براي شما به وجود آورد، به گونه اي که حس کنيد واقعا در آنجا هستيد. در واقعيت مجازي محيطي مجازي در جلوي چشمان فرد قرار مي گيرد و فرد مي ‌تواند براساس حرکت سر و بدن خود در آن محيط مجازي تعامل برقرار کند. در واقعيت مجازي مغز انسان فريب مي خورد ، مثلا در حالي که روي زمين ايستاده احساس مي‌ کند در ارتفاع زياد قرار دارد. براي استفاده از تکنولوژي واقعيت مجازي لازم است که دستگاه هايي با نام عينک (هدست) واقعيت مجازي را تهيه کنيد. اين عينک ها در انواع مختلفي ساخته و روانه بازار شده اند و امروزه به راحتي مي توانيد يکي از آن ها را تهيه کنيد. در اين مقاله قصد داريم اطلاعات جامع و کاملي را درباره عينک هاي واقعيت مجازي در اختيار شما قرار دهيم. پس اگر قصد خريد يک عينک واقعيت مجازي را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
انواع هدست هاي واقعيت مجازي 
در ابتدا بهتر است انواع مختلف هدست هاي واقعيت مجازي را با هم بررسي کنيم.
1-هدست هاي واقعيت مجازي موبايلي : اين هدست ها ، ساده ترين نوع هدست هاي واقعيت مجازي هستند. هدست هاي موبايلي هيچ سخت افزاري ندارند و از گوشي موبايل به عنوان سخت افزار استفاده مي کنند. يعني براي استفاده از آن ها بايد گوشي موبايل خود را درون آن قرار دهيد. اين هدست ها قيمت کمتري نسبت به انواع ديگر دارند.
2-هدست هاي واقعيت مجازي کامپيوتري : هدست هاي واقعيت مجازي کامپيوتري خود داراي صفحه نمايش ، حسگر چرخشي ( ژيروسکوپ ) و ديگر سخت افزار هاي لازم هستند ، براي کار کردن با هدست هاي کامپيوتري لازم است آن ها را به کامپيوتر وصل کنيد. اين نوع از هدست ها، از ساير مدل ها قيمت بيشتري دارند.
3-هدست هاي واقعيت مجازي بر پايه سيستم عامل (مستقل) : اين نوع از هدست ها خودشان تمام تجهيزات لازم براي استفاده بهره مند بوده و احتياجي به موبايل يا کامپيوتر ندارند و اکثرا بر پايه سيستم عامل آندرويد هستند و دقيقا مثل يک گوشي موبايل هستند. قيمت اين هدست ها در رنج متوسط قرار مي گيرد.
وضوح تصوير (Resolution)
همانطور که مي دانيد ، هرچه رزلوشن تصويري بيشتر باشد ، کيفيت آن بيشتر است و طبيعي تر به نظر مي رسد. رزلوشن صفحه نمايش هاي گوشي هاي جديد ، معمولا بالاست و اين امر سبب مي شود تا تشخيص پيکسل ها ممکن نباشد. با توجه به اينکه در هنگام استفاده از عينک‌هاي واقعيت مجازي صفحه نمايش در فاصله بسيار نزديکي نسبت به چشم کاربر قرار مي‌ گيرد، پيکسل‌هاي تصوير به مراتب قابل تشخيص تر خواهند بود.
ميدان ديد (Field of view)
ميدان ديد افقي انسان در حالت عادي و بدون جابجايي سر حدود 180 درجه است. ميدان ديد عينک هاي واقعيت مجازي در حدود 100 درجه است. هرچه ميدان ديد عينک واقعيت مجازي وسيع ‌تر باشد، به ميدان ديد انسان نزديک تر است و اين امر سبب مي شود تا تجربه ‌اي باورپذيرتر و طبيعي تر از دنياي مجازي را براي فرد ايجاد شود.
نرخ تازه‌سازي (Refresh Rate)
نرخ تازه‌سازي ( Refresh rate ) بيانگر حداکثر تعداد فريم ‌هايي‌ از تصوير است که صفحه ‌نمايش مي‌تواند در هر ثانيه نمايش دهد. در عينک هاي واقعيت مجازي هرچه نرخ تازه‌سازي صفحه‌ نمايش بالاتر باشد، تصوير فضاي مجازي طبيعي تر و واقعي ‌تر به نظر خواهد آمد. در تکنولوژي واقعيت مجازي ، صفحه ‌نمايش‌هايي با نرخ‌‌ تازه‌سازي 90 تا 120 فريم ‌در ‌ثانيه مناسب اند.
ماندگاري (Persistence)
اين مشخصه در واقع بيانگر مدت زماني است که هر پيکسل از صفحه‌ نمايش در هر بار فعال شدن روشن مي ماند. در يک صفحه ‌نمايش ، پس از نمايش هر فريم از تصوير، پيکسل ها تا زمان نمايش فريم بعدي به همان شکل روشن می ‌مانند. اين نوع ماندگاري براي فناوري واقعيت مجازي مناسب نيست، زيرا سبب ايجاد لرزش تصوير و تار شدن پديده هاي متحرک مي شود. در تکنولوژي واقعيت مجازي صحت هر فريم کاملا وابسته به جهت و زاويه ديد کاربر است. اگر کاربر در هنگام استفاده از واقعيت مجازي به طور پيوسته سر خود را به اطراف بچرخاند و در اين حالت نرخ تازه ‌سازي تصاوير به قدري باشد که نتواند فريم ها را به صورت طبيعي به نمايش بگذارد، اطلاعات دريافتي مغز از تصاوير مشاهده شده با آن‌ چه از سرعت و جهت حرکت سر مورد انتظار است، مطابقت نداشته و کاربر دچار سرگيجه مي شود.
اندازه موبايل
هدست هاي واقعيت مجازي موبايلي معمولا محدوده خاصي از موبايل ها را پشتيباني مي کنند. اين محدوده همان محدوده صفحه نمايش تلفن همراه هوشمند است. مثلا برخي از عينک هاي واقعيت مجازي ممکن است گوشي های با ابعاد صفحه نمایش 5 تا 6 اينچ را ساپورت مي کنند.
سازندگان 
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد عينک هاي واقعيت مجازي فعاليت مي کنند. برخي از برند هاي مطرح در زمينه توليد عينک هاي واقعيت مجازي عبارتند از سوني (sony) ، سامسونگ (Samsung) ، اچ تي سي (HTC) ، شيائومي (Xiaomi) ، پي نت (Pnet) و …
قيمت 
قيمت عينک هاي واقعيت مجازي به عوامل مختلفي بستگي دارد. برخي از اين عوامل موثر در قيمت عبارتند از نوع عينک ، نرخ تازه سازی ، ماندگاری ، وضوح تصویر ، شرکت سازنده و … به طور کلي قيمت عينک هاي واقعيت مجازي در بازار ايران بين 30 هزار تومان تا 1 ميليون تومان است.
اگر عينک واقعيت مجازي را براي استفاده هاي شخصي مي خواهيد ، مدل هاي موبايلي و يا مدل هاي مستقل براي شما مناسب اند. اما اگر قصد داريد از عينک واقعيت مجازي کسب در آمد کنيد ( مثلا با راه اندازي غرفه واقعيت مجازي) بهتر است از عينک هاي واقعيت مجازي کامپيوتري استفاده کنيد ، زيرا پردازنده ي اين عينک ها براي استفاده طولاني مدت مناسب است و همچنين عملکردشان از طريق کامپيوتر قابل کنترل است.
[kkstarratings]