نکات و راهنمای خرید اینترنتی فلش مموری (Flash memory)

فلش مموری (Flash memory)

بيشتر ما اطلاعاتي داريم که نياز داريم همه جا و در هر زمان به آنها دسترسی داشته باشیم . از فيلم ها و عکس ها گرفته تا اطلاعات مربوط به حرفه و شغلمان . اين اطلاعات گاهي داراي حجم زيادي نيز هستند. اما با چه وسيله اي مي توانيم اين حجم از ديتا را با خود حمل کنيم ؟ پاسخ فلش مموري است. فلش مموري ها ( flash memory ) ، حافظه هاي کوچکي هستند که ذر زندگي روزمره ما براي حمل و نقل و نگهداري اطلاعات به کار مي روند .اين حافظه ها علي رغم ابعاد کوچک و وزن کم ، داراي ظرفيت هاي بالا براي نگهداري اطلاعات هستند.فلش مموري ها ويژگي هاي مختلفي دارند که شما مي توانيد از ميان اين ويژگي هاي متنوع ، گزينه مناسب تر را برگزينيد و يک فلش مموري متناسب با نيازتان خريداري کند.

ظرفيت
مي توان گفت که ظرفيت اصلي ترين مشخصه يک فلش مموري است . ظرفيت فلش مموري اصلي ترين معيار تعيين قيمت آن نيز هست. اين ظرفيت همان حداکثر مقدار اطلاعاتي است که فلش مموري مي تواند نگه داري کند . ظرفيت فلش مموري هاي امروزي 128،64،32،16،8،4،2 گيگابايت است که همان توان هاي عدد دو را در بر مي گيرد و که شما بر اساس نيازتان مي توانيد فلش مموري با حجمي مناسب تهيه کنيد.

سرعت انتقال اطلاعات
سرعت انتقال اطلاعات دومين ويژگي فلش مموري هاست و نقش بسيار مهمي نيز در آن دارد. اين سرعت با واحد Mbps يا همان مگابيت بر ثانيه اندازه گيري مي شود. امروزه فلش هايي با سرعت 640 مگابيت بر ثانيه ( 80 مگابايت بر ثانيه ) نيز توليد شده اند اما اکثر آنها سرعت انتقال کمتری از اين مقدار دارند. اين سرعت انتقال بيشتر به نوع USB بر مي گردد . USB 3.0 سريع ترين رابط انتقال اطلاعات در فلش مموري هاست. USB 2.0 هم سرعت مناسبي دارد اما سرعت آن به USB 3.0 نمي رسد . البته براي استفاده از USB 3.0 لازم است تا رايانه يا لپ تاپ شما نيز از USB 3.0 پشتيباني کند. لذا در هنگام خريد فلش مموري به نوع پورت آن توجه داشته باشيد.

طراحي و شکل ظاهري
شرکت هاي سازنده تا حد زيادي در اين مورد خلاقيت به خرج داده اند و فلش مموري هايي با انواع شکل ها ساخته و روانه بازار کرده اند. اگر چه انتخاب شکل فلش مموري امري سليقه اي است اما ما به شما توصيه مي کنيم که فلش مموري هاي داراي استحکام بالاتر که معمولا فلزي ساخته مي شوند را تهيه کنيد.

شرکت سازنده
شرکت هاي مختلفي دست به توليد فلش مموري ها زده اند. برند فلش مموری نيز عاملي است که در کيفيت و قيمت فلش مموري بسيار تاثير گذار است.ما برخي از اين برند ها را به شما معرفي مي کنيم .PNY، RAGE ،ADATA ،Kingston ،Centon ،Corsair ،Transcend ،Hewlett-Packard ،SanDisk ،OCZ Technolog و …

گارانتي
تنوع شرکت هاي سازنده علاوه بر اثر گذاري در کيفيت و قيمت ، موجب تنوع خدمات پس از فروش نيز مي شود . بعضي از شرکت هاي سازنده حافظه هاي جانبي ، اين حافظه ها را با گارانتي تعويض عرضه مي کنند که مدت اين گارانتي متفاوت است.

ساير قابليت ها
فلش مموري USB و Micro USB : برخي از فلش مموري ها ، علاوه بر پورت USB ( که پورت اصلي آنها به شمار مي رود ) داراي يک پورت Micro USB نيز هستند که به وسيله آنها مي توانيد فلش مموري خود را به ديگر دستگاه ها ، نظير موبايل و تبلت متصل کنيد.
مقاومت در برابر آب و گرد و غبار : برخي از فلش مموري ها در برابر گرد و غبار و همچنين آب مقاوم اند.اين ويژگي در بعضي از فلش مموري ها وجود دارد و موجب افزايش قيمت آنها نسبت به فلش هاي فاقد اين امکانات مي شود.
برنامه های پشتیبان : بعضي از فلش مموري ها داراي نرم افزار هايي براي حفاظت از فلش و همچنين حفاظت از اطلاعات مانند برنامه هاي U3 و Utility هستند که به شما کمک مي کند تا با اطمينان خاطر بيشتري اطلاعات مهم خودرا به آنها بسپاريد .

قيمت
قيمت فلش مموري ها همانگونه که پيش تر هم گفتيم ، به عوامل زيادي از جمله ظرفيت و شرکت سازنده بستگي دارد و نمي توان براي يک فلش مموري با حجم مشخص ، مثلا 32 گيگابايتي ، قيمت مشخصي تعيين کرد.

در پايان به شما توصيه مي کنيم که پيش از خريد فلش مموري ، ابتدا حجم مورد نیاز خود را برآورد کنيد و سپس اقدام به خريد فلش مموري کنيد تا متحمل پرداخت هزينه اضافي نشويد.

 

[kkstarratings]