نکات و راهنمای خرید اینترنتی مانیتور

رایانه ها وسایلی هستند که در زندگی انسان ها تغییرات بسیار زیادی به وجود آورده اند . امروزه از رایانه استفاده های مهمی می شود و افراد در سنین مختلف ، فعالیت های متفاوتی را با رایانه ها انجام می دهند. از بازی کردن و سرگرمی گرفته تا کار های اداری . کامپیوتر اجزای مختلفی دارد که هر کدام از آنها بخشی از وظیفه آن را به انجام می رساند. مانیتورها یا نمایشگر ها ، از مهمترین اجزاء کامپیوترها هستند و بدون آن استفاده از کامپیوتر غیر ممکن به نظر می رسد. مانیتور در واقع وسیله ای است برای نمایش دادن آنچه در رایانه صورت می گیرد. ماینتور ها ، با توجه به رابطه مستقیمی که با چشم افراد دارند ، دارای اهمیت زیادی هستند و باید در انتخاب مانیتور ها ، تمام توجه خود را به کار بگیریم. یک مانیتور مناسب ، مشخصه های مختلفی دارد . ما ضمن ارائه توضیحاتی درمورد نوع نمایشگر ، اندازه صفحه ، رزلوشن ، کنتراست و … ، انواع مانیتورها را بررسی می کنیم تا شما را در خرید یک مانیتور مناسب راهنمایی کنیم. پس با ما تا پایان این مطلب همراه باشید.

انواع نمایشگر ها

نوع نمایشگر به طور مستقیم در کیفیت تصاویر پخش شده از مانیتور موثر است.
نمایشگر های لامپ کاتدی یا CRT :نمایشگر های اولیه که تکنولوژی بکار رفته در آنها ، منبع نور (لامپ اشعه ی کاتدی) و صفحه نمایشگراست که این لامپ کاتدی ، تصاویر را به صورت اشعه های قوی کاتدی به سوی بخش داخلی صفحه نمایش منتشر می کند و پس از برخورد این اشعه ها به جداره داخلی صفحه نمایش ، تصاویر شکل می گیرند. برخی از معایب آنها کیفیت پایین رنگ ها و تصاویر، وزن بالا و همچنین ابعاد نسبتا بزرگ آنهاست.
نمایشگرهای LCD :این نوع صفحه نمایش با تکنولوژی کریستال مایع کار می کنند. ذرات ریز کریستال مایع در میان دو صفحه شیشه ای تخت شده قرار داده شده که با کم و زیاد کردن جریان الکتریکی که که به کریستال ها متصل است ، تصویر تشکیل می شود. ضعف بزرگ این نمایشگرها از نظر کیفیت ، اشکال در نمایش رنگ مشکی کامل است . این نوع نمایشگر ها مزیت هایی مانند طول عمر بیشتر ، وزن کمتر، مصرف برق کمتر و ابعاد کمتر نسبت به نمایشگر های CRT دارند.

نمایشگرهای پلاسما Plasma :در نمایشگر های پلاسما ، صفحه نمایش دارای سلول های متعددی است که در هر سلول دو صفحه شیشه ای ( که با یک شکاف از هم جدا شده اند) وجود دارد. در این شکاف ها ترکیبی از دو گاز زنون و نئون به صورت مایع یا همان پلاسما وجود دارد . هنگامی که تلویزیون روشن می شود ، به گاز بار الکتریکی وارد می شود سه رنگ اصلی یعنی قرمز ، سبز و آبی را به وجود می آورد که در پایان به تشکیل تصویر می انجامد . مزیت نمایشگر های پلاسما نسبت
به LCD ها این است نمایشگر پلاسما رنگ مشکی را به خوبی نمایش می دهد. همچنین زاویه از دید بهتری نیز نسبت به LCD برخوردار هستند.

صفحه نمایش های LED :این نوع صفحه نمایش یک تفاوت بزرگ با صفحه نمایش های LED دارند و آن هم منبع نوری این دو صفحه نمایش است . منبع نوری صفحات LED نور دیودی سفید است که به خودی خود سبب افزایش کنتراست تصویر می شود. هر چه اندازه صفحه LED بیشتر باشد ، قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود .

صفحه نمایش های OLED :این نوع نمایشگر ها را دیود های نوری که از جنس مواد آلی هستند به وجود آورده اند . در این نوع صفحه نمایش ، منبع نور از خود پیکسل ها تامین می شود . به طوری که هر پیکسل نور خودش را تامین می کند و نیاز به منبع نور خارج از پیکسل ها وجود ندارد. از مزیت های این نوع صفحه نمایش می توان به کیفیت فوق العاده تصویر اشاره کرد. این نوع صفحه نمایش دارای قیمت بالایی هستند که با توجه به فناوری به کار رفته در آن ها امری طبیعی به نظر می رسد.

 

اندازه صفحه نمایش

مانیتور های موجود در بازار دارای اندازه های مختلف هستند. مانیتور ها معمولا اندازه ای بین 15 تا 30 اینچ دارند. این اندازه ، همان طول قطر صفحه نمایش است و شما می توانید بر حسب نیاز خود ، مانیتوری با این ابعاد تهیه کنید. هرچه اندازه صفحه نمایش مانیتور بیشتر باشد ، قیمت بیشتری نیز خواهد داشت.

رزلوشن ( کیفیت تصویر)
رزلوشن مانیتورها همان کیفیت تصویر آنها را نشان می دهد . رزلوشن در واقع تعداد پیکسل های عمودی و افقی به کار رفته در مانیتور هاست که کیفیت تصویر آن ها را شکل می دهند. این کیفیت ها می توانند P 720 یا P 1080 باشد که درواقع رزلوشن کیفیت P720 برابر با 1280*720 پيکسل و کیفیت P 1080 برابر با 1080*1920 پیکسل است. البته رزلوشن های دیگر هم وجود دارد . به عنوان مثال ، رزلوشن مانیتور های کمتر از 19 اینچ ، ۱۳۶۶*۷۶۸ پیکسل است.

زمان پاسخگویی
زمان پاسخ‌گویی یا Response Time مدت زمانی است که یک پیکسل از سفید به سیاه و مجددا سفید ، تغییر رنگ می دهد. این معیار در واقع بیانگر سرعت عمل پیکسل هاست که در پخش فیلم ها و بازی های دارای حرکت سریع موثر است. اگر زمان پاسخگویی پیکسل ها پایین باشد ، ممکن است فیلم ها و بازی های پرحرکت را به خوبی اجرا نکنند.

نرخ رفرش
نرخ رفرش یا رفرش ‌ریت (Refresh Rate) بیانگر سرعت مانیتور در بروزرسانی تصویر در حال پخش است . این معیار که بر حسب هرتز اندازه گیری می شود ، در روان تر پخش شدن تصاویر موثر است. اگر این مقدار به اندازه کافی نباشد ممکن است در برخی از موارد ، فیلم ها را به صورت صحنه صحنه و کند به نمایش بگذارد.

نسبت کنتراست
نسبت کنتراست برابراست با بیشترین میزان روشنایی رنگ سفید به کمترین میزان روشنایی رنگ سیاه کامل . هرچقدر این نسبت بیشتر باشد ، طیف بین رنگ سیاه و سفید وسیع‌ تر خواهد بود ،به عبارتی رنگ مشکی غلیظ‌ تر و
رنگ سفید، سفید تر و روشن تر نشان داده می‌شود . نسبت کنتراست زمانی اهمیت می یابد که شما در یک محل کم نور به دیدن تصویر صفحه نمایش بپردازید . اگر جایی که تلویزیون را در آن قرارداده اید ، محیطی روشن باشد این عدد کمتر اهمیت پیدا می کند.در مانیتور ها معمولا نسبت کنتراست بین 1500 تا 3000 است.

زاویه دید
زاویه دید درواقع بیانگر محدوده ای است که اگر شما در آن محدوده نسبت به مانیتور قرار بگیرید ، باید بتوانید به خوبی تصاویر را ببینید. این معیار بر حسب درجه بیان می شود.

 

روشنایی تصویر
روشنایی تصویر بیانگر میزان نور منتشر شده از مانیتور است. هر چه این میزان بالاتر باشد ، مانیتور توانایی انتشار نور بیشتری را دارد. باید توجه داشت که زیاد بودن روشنایی مانیتور ها ، موجب آسیب دیدن چشم می شود.

نوع پنل
TN : این پنل ها دارای سرعت پاسخگویی بالا هستند اما زاویه دید کم ، و کیفیت رنگ نامناسبی دارند.
VA : زاویه دید بهتری نسبت به پنل های TN دارند.همچنین رنگ های بیشتری نیز تولید می کنند. سرعت پاسخگویی این پنل ها از TN کمتر است .
IPS : مانیتور های دارای این پنل ، قیمت بالایی دارند . این پنل ها بهترین زاویه دید و کیفیت رنگ را دارند ولی دارای کمترین سرعت پاسخگویی هستند.

پورت ها
همه مانیتور ها دارای پورت هایی برای اتصال به کیس یا سایر وسایل الکترونیکی هستند . این پورت ها معمولا پورت های VGA ، DVI و HDMI هستند. تقریبا همه کسانی که با رایانه سروکار دارند پورت های VGA را می شناسند ، همان پورت آبی رنگ که به وسیله آن کیس به مانیتور متصل می شود. امروزه این نوع پورت به دلیل کیفیت پایین تصویر ، بسیار کمتر از سایرین مورد استفاده قرار می گیرد . نوع دیگر پورت ها ، پورت های DVI هستند که قابلیت انتقال تصویر دیجیتال را دارند. بهترین پورتی که می توانید با آن دیگر وسایل را به مانیتور خود متصل کنید ، پورت HDMI است که دارای کیفیت فوق العاده تصویر و همچنین امکان اتصال به کنسول های بازی است.

مکان نصب و پایه نگهدارنده
اغلب مانیتور ها دارای پایه های ثابت هستند اما برخی از مانیتور ها ، دارای پایه های متحرک هستند و شما می توانید آن ها را به هر سمتی که می خواهید بچرخانید. برخی دیگر از مانیتور ها قابلیت نصب بر روی دیوار را دارند. این قابلیت زمانی به کار می رود که شما می خواهید مانیتور خود را در جایی ثابت و بدون حرکت قرار دهید و یا چند مانیتور را درکنار هم نصب کنید.

 

انتخاب مانیتور ، انتخاب بسیار مهمی است که در کیفیت اجرای فیلم ها و بازی های شما و همچنین سلامت چشم ها در درازمدت تاثیرگذار است. پس با دقت به موارد بالا ، مانیتور مورد نیازتان را از محصولات موجود در بازار ، خریداری کنید.

 

[kkstarratings]