راهنمای خرید میز و صندلی ناهار خوری

میز و صندلی ناهار خوری در واقع یکی از وسایل کاربردی خانواده در خانه می باشد. شاید در زمان های گذشته استفاده زیادی از میز و صندلی برای صرف غذا نمی شد و خرید میز و صندلی در واقع یک کار تجملاتی به حسـاب می آمد ولی ، با پیشرفت بشریت و با گسترش زندگی ماشینی و شیوع مشکلات جسمانی همچون درد کمر و درد زانو در افراد (به ویژه سالمندان) باعث شد که متخصصان استفاده از میز و صندلی ناهار خوری را در منزل ضروری بدانند و همه آنها معتقدند که برای جلوگیری از درد های جسمی (از جمله درد زانو و کمر) باید از میز و صندلی استفاده شود. در این مقاله قصد داریم راهنمای خرید میز و صندلی ناهار خوری را به شما ارائه کنیم. چنانچه قصد خرید یک سری میز و صندلی ناهار خوری را دارید ، تا پایان این مقاله مارا همراهی کنید.

مزایای استفاده از میز و صندلی ناهار خوری
در ابتدا برخی از مزایای استفاده از میز و صندلی ناهار خوری را برای شما شرح می دهیم تا به اهمیت استفاده از آن پی ببرید. همان طور که در قسمت مقدمه بیان شد یکی از مزایای استفاده از میز ناهار خوری کم شدن درد های جسمانی مثل کمر درد و زانو درد است. از مزایای دیگر استفاده از میز و صندلی در آشپزخانه می توان گفت که باتوجه به این که افراد در آشپزخانه غذا را صرف می کنند و با توجه به نزدیک بودن یخچال و گاز و… افراد میتوانند در زمان غذا خوردن به هر چیزی که نیاز دارند دسترسی کامل داشته باشند. یکی دیگر از مزایا میز ناهار خوری و قرار گرفتن آن در آشپزخانه این است که بانوی خانه می تواند در هنگام کار در آشپزخانه از میز به عنوان میز کار استفاده کند و این کار باعث می شود که در انجام امور آشپزخانه کمتر خسته شود و زمان کار کردن احساس راحتی بیشتری داشته باشد. از جمله دیگر مزایای میز ناهار خوری و قرار گرفتن آن در آشپزخانه این است که باعث می شود در هنگام صرف غذا از دیگر مکان های اتاق ها و منزل استفاده نشود و ریخت و پاش غذا در منزل ایجاد نشود.
جنس میز وصندلی های ناهار خوری
برای ساخت میز و صندلی از مواد زیادی از جمله چوب، فلز،MDF و… استفاده می شود. برای ساخت میز و صندلی های چوبی می توان از چوب های مرغوب استفاده کرد. برای اینکه بتوانید میز و صندلی چوبی با کیفیتی خریداری کنید ، لازم است با انواع چوب های استفاده شده در میز و صندلی ها آشنا باشید. بهترین چوب هایی که برای ساخت میز و صندلی استفاده می شود چوب های درخت بامبو و چوب درخت سیاه هستند که از مرغوبیت و کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و بیشتر برای افراد با توان مالی زیاد توصیه می شوند. از دیگر چوب های خوب و مرغوب می توان از چوب درخت گردو نام برد که از نظر مرغوبیت بسیار مناسب است و از نظر قیمت نیز با توجه به مرغوبیت بالا، بسیار به صرفه هستند و برای افرادی که دوست دار میز و صندلی چوبی هستند این نوع چوب توصیه می شود.
از دیگر مواد سازنده میز و صندلی می توان MDF را نام برد که از نظر قیمت مناسب تر از چوب های گفته شده هستند ولی معایبی هم دارند که از معایب آنها میتوان مقاوم نبودن در برابر رطوبت ، نداشتن تنوع زیاد و عمر نسبتا پایین و کم آنها نام برد. میز و صندلی های فلزی هم میز و صندلی هایی هستند که طرفداران خاص خود را دارند و با توجه به قیمت مناسب و مقاوم بودن در برابر رطوبت و عمر طولانی میز و صندلی های با کیفیتی به شمار می روند اما باز هم به دلیل نداشتن تنوع زیاد میتوان گفت آنچنان که باید ، مثل میز و صندلی های چوبی طرفدار ندارند.
تعداد نفرات استفاده کننده از میز و صندلی
میز و صندلی های ناهار خوری از دو نفره (برای خانواده های کوچک) شروع می شوند و تا 26 نفره و گاها 28 نفره ساخته می شوند. هر خانواده باید با توجه به تعداد اعضای خانواده و تعداد مهمان های احتمالی که برای آنها می آید برای تهیه میز و صندلی ناهارخوری اقدام کنند. در واقع یک خانواده مثلا چهار نفره حداقل باید یک میز و صندلی 6 نفره داشته باشد، در خانه های مجلل یا خانه هایی که به هر دلیلی معمولا تعداد میهمان نسبتا دارند لازم است یک دست میزو صندلی 6 نفره برای آشپزخانه و استفاده شخصی و زمان هایی که میهمان ندارند خریداری کنند و یک دست میز و صندلی 26 نفره را باید در خارج از آشپزخانه یا سالن پذیرایی قرار دهند تا بتوانند به خوبی از میهمان خود پذیرایی کنند. در خانه هایی که خریدار می خواهد فقط یک میز و صندلی بخرد ، ما به آن میز وصندلی های 12 نفره را پیشنهاد می کنیم که از پر فروش ترین انواع میز و صندلی ها هستند، پر کاربرد ترین نوع میزها میز های گرد، مستطیلی و میز های مربعی شکل هستند. میز های گرد با قطر 70 تا 90 سانتی متری میزهایی هستند که برای دو نفر مناسب هستند ، همچنین میز های با قطر 100 و 142 سانتی متر به ترتیب برای 4 و 8 نفر مناسب هستند.
در میز های مستطیلی شکل معمولا برای شش تا هشت نفر از ابعاد 90در214 سانتی متر، برای هشت تا ده نفر ابعاد120 در 243 سانتی متر و برای میز های دوازده نفره هم از ابعاد 120 در 335 سانتی متر استفاده می شود و به همین ترتیب برای میز های 24 و 28 نفره از ابعاد بزرگ تری استفاده می شود.
در میز های مربعی شکل هم میزهای به ضلع 96 سانتی متر برای چهار نفر و میز های به ضلع 150 سانتی متر برای هشت نفر مناسب اند.

پایه میز و صندلی
از سری مواردی که در هنگام خرید باید به آنها دقت کنید پایه های میز و صندلی می باشد. در واقع پایه ها علاوه این که لازم است از نظر زیبایی مناسب باشند ، باید به گونه ای طراحی شده باشند که در هنگام استفاده از میز و صندلی پاها و بدن شما را اذیت نکند. پایه ها طرح ها و رنگ های متنوعی دارند و با کمی دقت می توانید بهترین میز و صندلی را خریداری کنید ، دقت کنید که پایه ها از اجزای اصلی میز و صندلی ها هستند و در واقع میتوان گفت این پایه ها هستند که یک نمای خوب و عالی به میز و صندلی می دهند.
خرید میز و صندلی با در نظر گرفتن وضعیت جسمانی افراد استفاده کننده
در هنگام خرید میز و صندلی باید وضعیت جسمانی خود و خانواده خود را در نظر بگیرد ، مثلا شما فرد کوتا قدی هستید ، نباید میز بلندی بگیرید که هنگام غذا خوردن اذیت شوید و همچنین اگر قد بلند هستید نباید میز و صندلی شما کوتا باشد تا مجبور باشید برای غذا خوردن کمر و گردن خود را خم کنید و اذیت شوید . در واقع میز و صندلی ای که خریداری می کنید باید به گونه ای باشد که وقتی روی صندلی و پشت میز قرار می گیرید ، بلندی میز باید تا زیر قفسه سینه شما باشد ، شما برای صرف یک وعده غذایی یک ربع تا چهل پنج دقیقه باید زمان بگذارید ، میز و صندلی شما باید به گونه ای باشد که در این زمان بدن شما احساس راحتی کند و به بهترین شکل غذای خود را صرف کنید ، پس دقت کنید که این امور را در هنگام خریداری نظر بگیرید.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي زيادي در زمينه توليد ميز و صندلي ناهارخوري فعاليت مي کنند. محصولات هر کدام اين شرکت ها ، کيفيت و طراحي خاص خود را دارند. در ادامه به برخي از مطرح ترين شرکت هاي توليد موکت اشاره مي کنيم. صنعت چوب کيان ، سهيل ، فوفل، ايپک استيل، چترفيروزه، اوشن تجارت، کارينو، کانستراپ ، باتيک ، دنيته ، نيک آذين ، جهانتاب، نظري، نگرا، رستاک، بالينکو،شيموس، چارگوش، گنجينه و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد ميز و صندلي ناهارخوري هستند.
قيمت
قيمت ميز و صندلي ناهارخوري به عوامل مختلفي بستگي دارد که از جمله مهمترين اين عوامل مي توان به جنس میز و صندلی ، تعداد صندلی ها ، ابعاد میز و صندلی ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت ميز و صندلي ناهارخوري در بازار ايران بين 300 هزار تومان تا 15 ميليون تومان است.
پيشنهاد مي کنيم پيش از خريد ، حتما نوع ، رنگ و جنس ميز و صندلي مورد نيازتان مورد نظر خود را متناسب با دکوراسيون خود تعيين کنيد و همينطور ميزان بودجه خود را نيز معين کنيد. همچنين لازم است تا با برآورد نياز خانواده ، ميز را با تعداد صندلي کافي خريداري کنيد. تعيين اين موارد مي تواند به شما در خريدي آسان تر کمک کند.