نکات و راهنمای خرید اینترنتی هارد اکسترنال

هارد اکسترنال

کمبود فضاي ذخيره سازي ، يکي از مشکلات رايج در دنياي ديجيتال است و افرادي که با رايانه ها و تلفن هاي همراه سروکار دارند ، گاهي با آن رو به رو مي شوند . همينطور افزايش با روزافزون کيفيت بازي ها و فيلم ها ، نياز به حجم بيشتري براي ذخيره و انتقال آن ها وجود دارد. امروزه لپ تاپ ها و رايانه هايي با هارد ديسک هاي چند ترابايتي توليد مي شوند که تا مدتي جوابگوي اين نياز به فضاي ذخيره سازي هستند ، اما باز هم نياز به فضاي ذخيره سازي بيشتر وجود خواهد داشت. از طرفي ممکن است شما فردي باشيد که نيازمند انتقال اطلاعات با حجم بالا هستيد . در اين شرايط چه کار بايد بکنيد ؟ آيا لازم است از چندين فلش مموري براي حمل و نقل اطلاعات استفاده کنيد يا بايد لپتاپ و کامپوترشان را همه جا با خود ببريد ؟ خير ، نيازی نيست هيچکدام از اين راه ها را امتحان کنيد . ره حل مشکل شما استفاده از هارد هاي اکسترنال است . هارد هاي اکسترنال ، علاوه بر قيمت مناسب ، ظرفيت هاي بالايي را در اختيار شما قرار مي دهد.

ابتدا بهتر است انواع حافظه هاي خارجي با فضاي بالا را به شما معرفي کنيم .

انواع حافظه هاي اکسترنال
1- حافظه هاي SSD : اين نوع حافظه ها درواقع ديسک سخت يا هارد ديسک اکسترنال نيستند و تنها حافظه هايي داراي فضاي ذخيره سازي زياد هستند . فضاي اين نوع حافظه ها ، ازهارد هاي اکسترنال کمتر است اما به طور قابل توجهي سرعت بالاتري نيز دارند. همچنين مقاومت بالاتري نيز نسبت به هارد هاي اکسترنال در برابر ضربه دارند. البته اين حافظه ها ، با همان حجم کم ، قيمتي چند برابر هارد هاي اکسترنال دارند که به سرعت و مقاومت زياد آنها باز مي گردد.

2- حافظه هاي HDD : اين حافظه ها ، همان هارد هاي اکسترنال به معناي واقعي هستند .HDD ها در حالي که معمولا چند برابر SSD ها فضا دارند ، اما قيمتي به مراتب کمتر دارند . البته مقاومت در برابر ضربه ( به ويژه در هنگام کاربا آن ها ) در HDD ها بسيار ناچيز است و سرعت آنها نيز از SSD ها کمتر است.

هارد اکسترنال چگونه ساخته مي شود ؟
هارد ديسک هاي اکسترنال ، در واقع همان هارد ديسک هاي معمولي ( اینترال) رايانه ها هستند که به وسيله پورت USB تعبيه شده در آنها ، امکان اتصال به دستگاه هاي الکترونيکي را دارند.

اهميت خريد هارد هاي اکسترنال چيست ؟
همانگونه که در ابتداي مطلب نيز گفتيم ، اين هارد ديسک ها ، به شما اين امکان را مي دهند تا حجم بالايي از اطلاعات را به راحتي روي آنها ذخيره ، نگهداري و جابه جا کنيد. بدون نياز به خريد يک رايانه يا لپ تاپ جديد و يا خريد چندين فلش مموري .

ظرفيت هارد هاي اکسترنال چقدر است ؟
هارد هاي اکسترنال ، در حجم هاي متفاوتي ساخته شده اند . از چند صد گيگابايت تا چند ترابايت . برای این که به یک درک واقعی در مورد فضا برسید ، به اين مثال توجه کنيد . اگر شما بخواهيد از هارد اکسترنال براي ذخيره موسيقي استفاده کنيد ، بايد بدانيد که اگر حجم هر آهنگ را 5 مگابايت در نظر بگيريم ، در يک هارد 2 ترابايتي مي توانيد 420 هزار قطعه آهنگ ذخيره کنيد . پس اين مسئله که هارد اکسترنال را با چه ظرفيتي بخريد ، به ميزان فضاي مورد نياز شما برمي گردد ، اما هرچه اين فضا بيشتر باشد ، قيمت هارد اکسترنال نيز بيشتر خواهد بود.

سرعت هارد اکسترنال
سرعت کار هارد ها را با دور در دقيقه يا RPM نشان مي دهند. اين سرعت در واقع سرعت چرخش ديسک هاي درون هارد اکسترنال است و هرچه بيشتر باشد ، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در هارد ديسک ها بيشتر است.
به طور کلي نوشتن داده در هارد ديسک ها علاوه بر سرعت چرخش در دقيقه ، به نوع USB رابط آنها نيز بستگي دارد. USB 3.0 سرعت بيشتري از USB 2.0 در زمينه نوشتن و خواندن اطلاعات دارد.

گارانتي
توصيه مي کنيم حتما و حتما ، هارد هاي اکسترنال را از مراکز معتبر که گارانتي را ارائه مي کنند خريداري کنيد . زيرا اين حافظه ها با توجه به آسيب پذير بودنشان ، نياز ویژه ای به گارانتي و خدمات پس از فروش دارند .

ساير قابليت ها
برخي هارد هاي اکسترنال که بيشتر براي لپ تاپ ها مورد استفاده قرار مي گيرند ، داراي سيم برق و آداپتور جداگانه هستند که مصرف باتري لپ تاپ ها را کاهش مي دهد. همچنين برخي از هارد هاي اکسترنال ، داراي مقاومت در برابر ضربه ، آب و گرد و غبار هستند که مواردي بسيار ضروري هستند.

قيمت هارد هاي اکسترنال
قيمت هر وسيله طبق شرايط مختلف ، تغيير مي کند . اما درکل ، هارد هاي اکسترنال با فضاي 1 ترابايت بين 200 تا 250 هزار تومان در بازار موجودند. هر ترابايت فضاي بيشتر ، حدود 100 هزار تومان به قيمت هارد اکسترنال اضافه مي کند.

با توجه به اختلاف قيمت زياد هارد هاي اکسترنال ، سعي کنيد نياز خود را برآورد کرده و سپس بر اساس آن اقدام به خريد هارد اکسترنال کنيد تا براي خريد فضايي که هرگز ممکن است از آن استفاده نکنيد متحمل هزينه اضافه نشويد.

 

[kkstarratings]