راهنمای خرید واکی تاکی

آيا تا کنون براي شما پيش آمده است که بخواهيد با دوست خود که در فاصله دورتري قرار دارد ارتباط برقرار کنيد؟ يکي از راه هاي برقراري اين ارتباط استفاده از تلفن همراه است. اما استفاده از تلفن همراه براي شما هزينه هايي را دربردارد . به علاوه ، استفاده از تلفن همراه هميشه و در همه جا امکان پذير نيست. در اين حالت چه کار مي توان کرد؟ راه پيشنهادي ما براي شما استفاده از بيسيم هاي واکي تاکي است. واکي تاکي (Walkie-talkie) نوعي بيسيم دستي و قابل حمل است و به شما اين امکان را مي دهد تا به صورت دو طرفه بين دو دستگاه آن ارتباط برقرار کنيد و در حقيقت واکي تاکي يک دستگاه گيرنده و فرستنده به شمار مي رود. اولين واکي تاکي در اندازه بزرگ ساخته شده بود و براي حمل آن بايد از کوله پشتي استفاده مي شد. واکي تاکي امروز به اندازه يک گوشي همراه معمولي است که در موارد مختلفي توسط افراد نظامي و به صورت شخصي مورد استفاده قرار مي گيرد. به عنوان مثال در گردش وشکار ، کوهنوردي ، سمينار ها ، سخنراني ها و جشن ها ، پروژه هاي ساختماني ، بازي کودکان و … از واکي تاکي ها براي برقراري ارتباط استفاده مي شود. در مقاله زير قصد داريد ضمن معرفي بيسيم هاي واکي تاکي ، راهنماي خريد آن را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک واکي تاکي را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

واکي تاکي چگونه کار مي کند ؟
همانطور که پيش از اين نيز گفتيم ، واکي تاکي يک بيسيم راديويي قابل حمل است و با استفاده از امواج راديويي بر روي يک باند تک فرکانسه مشترک ارتباط برقرار مي کند. هر واکي تاکي شامل يک فرستنده – گيرنده ، يک آنتن (براي ارسال و دريافت امواج راديويي) و همچنين يک بلندگو (که اگر دکمه شستي مکالمه را بفشاريد و صحبت کنيد تبديل به ميکروفن مي شود) است. ميکروفن و بلندگوي واکي تاکي داراي اجزاي مشابهي هستند، مثل سيم پيچ، اهنربا و يک مخروط پلاستيکي يا کاغذي که جهت توليد و يا ضبط صدا به کار مي رود. به همين دليل مي توان از يک سري از اين تجهيزات، موجود در واکي تاکي براي دو منظور ضبط و پخش صدا تنها با تغيير مسير جريان الکتريکي استفاده کرد. اما بيشتر واکي تاکي هاي پيشرفته داراي ميکروفن و بلندگوي جداگانه هستند. از ويژگي های مهم واکي تاکي ها مکالمه آسان و راحت است . البته واکي تاکي ها برخلاف تلفن هاي همراه نه مشکل آنتن دهي و هزينه ندارند. همچنين بي سيم هاي واکي تاکي نيازي به نصب تجهيزاتي مانند دکل، آنتن و دستگاه سانترال ندارد و به طور مستقيم با يکديگر ارتباط برقرار مي کنند.
مهم ترين مزايا و معايب واکي تاکي ها
مزايا: واکي تاکي ها ، بيسيم هايي مقاوم و ساده هستند و به راحتي مي توان از آن ها استفاده کرد. بنابراين براي استفاده در فضاي باز بسيار مناسب هستند . وزن واکي تاکي ها معمولا کم است و هر گيرنده واکي تاکي معمولا حدود 200-100گرم است و در محدودي تقريبا مناسبي (معمولا km2 10-5 يا mile2 4-2) کار مي کند. عمر باتري واکي تاکي ها معمولا طولاني است . واکي تاکي ها عموما داراي چند کانال هستند (حدود 25-8 يا بيشتر) در نتيجه اگر در فواصل نزديک شما افراد ديگر از واکي تاکي استفاده مي کنند به راحتي مي توان فرکانس را تغيير داد.
معايب: بيشتر واکي تاکي ارزان قيمت آنالوگ هستند. در سيگنال آنالوگ امکان تداخل امواج و استراق سمع وجود دارد. در واکي تاکي های گران تر که در آن ها از سيگنال هاي ديجيتال استفاده مي شود، اشکال تداخل برطرف شده است اما تنها در واکي تاکي هاي نظامي که در ساخت آنها از رمز نگاري استفاده شده امکان استراق سمع وجود ندارد. واکي تاکي ها ضمن داشتن برد هاي طولانی ، داراي برد محدود هستند.

اجزاي تاکي واکي ها : هر بيسيم واکي تاکي از اجزاي مختلفي تشکيل شده است که آن ها را همراه با کاربردشان در ادامه ذکر مي کنيم:1- آنتن: ارسال و دريافت امواج راديويي
2- نمايشگرLCD : شماره کانال، مقدار شارژ باتري و.. را نشان مي دهد.
3- دکمه انتخاب منو : با نماد + و – نشانه گذاري شده است.
4- دکمه منو: براي تغيير عملکرد و تنظيمات، همچنين جهت قفل کردن صفحه کليد براي جلوگيري از تغيير اشتباهي کانال يا ساير تنظيمات هنگامي که واکي تاکي در جيب شماست.
5- بلندگو : پخش صدا.
6- شاستي مکالمه : فشردن آن براي انتقال صدا در هنگام صحبت کردن لازم است.
7- کليد روشن/ خاموش و تنظيم بلندي صدا
8- چراغ نشانگر LED: زماني که فرد ديگري در حال استفاده از کانال است، روشن مي شود.
9- ميکروفن : ضبط و انتقال صدا.
10 – دکمه آهنگ درخواست اتمام مکالمه : يک آهنگ به ساير واکي تاکي ها ارسال مي کند و اين پيام را مي رساند که شما مي خواهيد صحبت کنيد اما کانال توسط آنها اشغال است.
برد
برد را مي توان مهمترين مشخصه واکي تاکي دانست. برد اين بيسيم ها بين چند صد متر تا چند کيلومتر متغير است و رابطه مستقيمي با قيمت آن دارد. هر چه برد واکي تاکي بيشتر باشد ، قيمت آن بيشتر است. برد واکي تاکي بايد بر اساس کاربري مورد نظر شما انتخاب شود. به عنوان مثال در گردش و کوهنوردي شما به بردي بيش از يکي کيلومتر نياز داريد. در مراسمات و سخنراني ها ، برد هاي زير 500 متر هم مي تواند براي شما کارساز باشد. نکته قابل توجه در رابطه با برد واکي تاکي ها اين است که معمولا برد بيان شده براي آن ها ، براي محيط بدون مانع است. موانع خارجي مي توانند تاثير بسياري در کاهش برد واکي تاکي ها داشته باشند.
منبع تغذيه
واکي تاکي ها معمولا از باتري براي تامين انرژي استفاده مي کنند. باتري هاي کتابي و قابل شارژ از مهمترين باتري هاي مورد استفاده در واکي تاکي ها هستند. ظرفيت باتري هاي قابل شارژ در واکي تاکي هايي که باتري از قابل شارژ استفاده مي کنند ، با يکديگر متفاوت است و طبيعتا ظرفيت بالاتر باتري ، امکان استفاده بيشتر از واکي تاکي را براي شما فراهم مي کنند.
ساير قابليت ها
برخي از واکي تاکي ها داراي امکانات خاصي مثل راديو اف ام ، ساعت ، کليد هشدار و … هستند. اين امکانات معمولا در واکي تاکي هاي گران قيمت وجود دارد.
سازندگان
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد واکي تاکي ها فعاليت مي کنند که برند هاي طنين ، رير ، صبا ، کاوش ، طيف و … از مهمترين برند هاي زمينه توليد واکي تاکي ها هستند. واکي تاکي هاي اسباب بازي معمولا توسط شرکت هاي ناشناخته و غير مطرح توليد مي شوند که تعداد آن ها بسيار زياد است.
قيمت
قيمت واکي تاکي ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت واکي تاکي ها مي توان به برند و کشور سازنده ، برد ، منبع تغذيه ، تعداد کانال ها و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت واکي تاکي ها در بازار ايران بين 50 هزار تومان تا 5 ميليون تومان است.
پيشنهاد ما اين است که پيش از خريد حتما ميزان بودجه خود را مشخص نماييد. همچنين بهتر است پيش از خريد ، نوع کاربري مورد نظر خود را نيز تعيين کنيد و بر اساس آن ست واکي تاکي مناسب را خريداري کنيد. اگر نيازي به برد هاي طولاني نداريد ، از هزينه کردن بابت واکي تاکي هاي برد بلند خودداري کنيد. همچنين سعي کنيد تعداد کافي از دستگاه هاي واکي تاکي را سفارش دهيد.