راهنمای خرید پرزنتر ( ماوس فضایی ) 
پرزنتر ( ماوس فضایی )
فناوري با پيشرفت خود در همه زمينه هاي زندگي انسان ها ورود پيدا کرده است. يکي از مهمترين کاربرد هاي تکنولوژي ، کاربرد آن در کنفرانس ها و سخنراني هاست. حتما براي شما هم پيش آمده است که در کلاس يا يک گردهمايي قصد اجراي يک سخنرانی با نرم افزار هايي نظير پاورپوينت را داشته باشيد. معمولا در اين ارائه ها ،لازم است که مدام صفحات و اسلاید ها تغيير کنند و به همين دليل لازم است که شما همواره در نزديکي رايانه يا لپ تاپ قرار داشته باشيد. همچنين لازم است تا توجه زيادي به رايانه داشته باشيد و همواره مجبوريد خم شويد به صفحه مانيتور نگاه کنيد. جهت آسان تر شدن اجراي کنفرانس ها و همايش ها ، دستگاه هاي جديدي به نام پرزنتر (Presenter) يا ماوس هاي فضايي (air mouse) ساخته شده اند. اين دستگاه ها شبيه به کنترل تلويزيون هستند و صرفا جهت اجراي پرزنتيشن ها ساخته شده اند و دکمه هاي قرار داده شده روي آن ها سبب مي شود که به راحتي بتوانيد اسلايد ها را جا به جا کنيد و ارائه مدرنی داشته باشيد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد پرزنتر ها را براي شما شرح دهيم. چنانچه قصد خريد يک دستگاه پرزنتر را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.
مزاياي استفاده از پرزنتر
استفاده از پرزنتر ها سبب مي شود که به راحتي بتوانيد در محيط کنفرانس خود قدم بزنيد و از تمام نقاط صحنه ، اقدام به عوض کردن اسلايد ها کنيد. اگر از ماوس براي عوض کردن اسلايد ها استفاده مي کنيد لازم است هر بار براي عوض کردن اسلايد ها به سمت رايانه برويد که سبب اتلاف وقت شما مي شود. شايد پيشنهاد کنيد که از ماوس هاي بيسيم استفاده شود. در اين باره بايد گفت که اولا امکان خطا و جا به جا کردن اشتباه اسلايد ها به دليل حساس بودن کليد هاي ماوس وجود دارد. همچنين گرفتن ماوس ها در دست ، بسيار سخت است. زيرا ماوس ها براي گرفتن و جا به جا کردن ساخته نشده اند ، بلکه براي قرار گرفتن روي سطوح ساخته شده اند. البته راه ديگري هم جهت اجراي پرزنتيشن ها وجود دارد و آن هم کنترل اسلايد ها از بيرون توسط فرد ديگري است که شما را مجبور می کند که مدام جمله «لطفا اسلايد بعدي» را تکرار کنید و تکرار اين جمله در کاهش کيفيت ارائه شما تاثير دارد. همچنين امکان دارد که فردي که پشت رايانه مي نشيند با شما هماهنگ نباشد و اسلايد ها را زودتر يا ديرتر از زمان مورد نظر شما اجرا کند و اجراي شما را بر هم بزند. پرزنتر ها به طوري ساخته شده اند که به راحتي در دست جاي مي گيرند. همچنين استفاده از آن ها سبب مي شود تا شما مطابق با نظر خودتان ، اسلايد ها را عوض کنيد و يک ارائه جذاب و منظم داشته باشيد.
کليد ها
پرزنتر ها معمولا داراي چند دکمه هستند. اين دکمه ها شامل دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه پرزنتر ، دکمه هاي عقب بردن اسلايد، جلو بردن اسلايد ، دکمه نمايش/ عدم نمايش اسلايد براي مخاطبين و دکمه اجرا کردن اسلايد ( در پاورپوينت با دو مرتبه فشردن اين دکمه به حالت پرزنتيشن در مي آيد ) هستند. سه دوکمه اول در تمام پرزنتر ها وجود دارند و دکمه هاي ديگر ، در پرزنتر هايي که قيمت بالاتري نسبت به نوع معمولی دارند ، وجود دارند.
اشاره گر ليزري 
اشاره گر ليزري يکي از مهمترين قابليت هاي پرزنتر هاست. شايد براي شما هم پيش آمده باشد که در هنگام کنفرانس ، بخواهيد به بخش خاصي از اسلايد اشاره کنيد. در اين مواقع زوم کردن يا اشاره کردن با دست بسيار وقت گير است و گاهي نقطه مورد نظر قابل دسترس نیست. در دستگاه هاي پرزنتر يک لامپ ليزري قرار داده شده است که شما مي توانيد به وسيله آن ، ليزر را روي محل مورد نظرتان متمرکز کنيد و به بخش مورد نظرتان اشاره کنيد.
پرزنتر کيبردي
برخي از پرزنتر ها داراي کيبرد هستند. به طور کلي مي توان گفت که اين پرزنتر ها ، در واقع کيبرد هاي قابل حمل و کوچکي هستند که به وسيله آن ها مي توانيد به طور کامل تر ، ارائه خود را کنترل کنيد.
اتصال
همانگونه که پيش از اين نيز گفتيم ، ويژگي اساسي پرزنتر ها ، قابل حمل بودن و خاصيت کنترل از راه دور آن هاست . لذا پرزنتر هاي سيم دار وجود ندارند و اين دستگاه ها تماما از راه هاي بيسيم با رايانه ارتباط برقرار مي کنند. پرزنتر ها ، داراي 3 راه ارتباطي اصلي دانگل ، بلوتوث و وايفاي هستند.
منبع تغذيه 
با توجه به اينکه دستگاه هاي پرزنتر بيسيم هستند ، از باتري جهت تامين برق مورد نيازشان استفاده مي کنند. برخي از پرزنتر ها داراي باتري قابل شارژ هستند و برخي ديگر از باتري هاي الکتروشيميايي ( غيرقابل شارژ ) استفاده مي کنند. برق پرزنتر هاي باتري خور معمولا از باتري هاي قلمي و نيم قلمي ( AAA و AA) تامين مي شود.
شرکت هاي سازنده 
با توجه به اينکه پرزنتر ها ( بر خلاف ماوس ها ) در سطح گسترده مورد استفاده قرار نمي گيرند ، تنها چند شرکت انگشت شمار اقدام به توليد آن ها مي کنند. اين شرکت ها عبارتند از تارگوس (tatgus) ، لاجيتک (logitech) ، جينوس (genius) ، ساتو (sato) و تايسون (tyson).
قيمت 
عوامل مختلفي در تعيين قيمت پرزنتر ها موثرند از جمله نوع پرزنتر ،نوع اتصال ، منبع تغذيه ، تعداد و تنوع کليد ها و … . شرکت سازنده نيز يکي از مهمترين عوامل موثر در قيمت پرزنتر است. به طور کلي قيمت پرزنتر ها در بازار ايران بين 120 هزار تومان تا 400 هزار تومان است که معمولا نسبت به ماوس ها گران تر هستند.
توجه داشته باشيد که پرزنتر بايد به طور کامل در دست شما جاي گيرد. به طوري که در هنگام استفاده به راحتي قابل تشخيص نباشد. سعي کنيد پيش از خريد بودجه خود را مشخص کنيد و با در نظر گرفتن آن براي خريد اقدام کنيد. همچنین سعي کنيد امکانات مورد نيازتان را نيز در نظر داشته باشيد و براي امکاناتي که هرگز ممکن است از آن ها استفاده نکنيد ، پولي نپردازيد.
[kkstarratings]