نکات و راهنمای خرید اینترنتی پرینتر ( چاپگر)

پرينتر ها يا چاپگر ها ، وسايلي هستند که براي چاپ روي کاغذ به کار مي روند . از جمله وسايل پرکاربرد اداري هستند و در تمام ادارات ، بدون استثنا مورد استفاده قرار مي گيرند. البته اين تنها استفاده اين وسايل نيست و در خانه ها نيز به کار مي روند. اگر شما نيز قصد خريد يک پرينتر داريد ، توصيه مي کنيم تا پايان مطلب زير با ما همراه باشيد . در مقاله زير شما را با انواع پرينتر ها آشنا مي کنيم.
پرينتر ها ويژگي ها و انواع مختلفي دارند که هرکدام از آنها ، مزيت ها و معايب و البته کاربرد هاي خاص خود را دارند. از مشخصه هاي پرينتر ها مي توان به انواع پرینتر ها ،تعداد رنگ پرينتر، سرعت چاپ ، دقت چاپ و قابليت ها اشاره کرد.

انواع پرينتر ها
پرينتر ها به دو دسته کلي تقسيم مي شوند که عبارتند از :1- پرينتر هاي جوهر افشان : نام این پرينتر ها معرف شيوه کار آنها نيز هست. پرينتر هاي جوهر افشان از جوهر مايع براي چاپ استفاده مي کنند . وقتي چاپ تصوير يا متني به پرينتر هاي جوهر افشان سپرده مي شود، پردازنده هاي پرينتر ، غلظت رنگ ها و درصورت رنگي بودن نوع رنگ ها را تشخیص مي دهند و با ترکيب انواع رنگ هاي مختلف ، آن ها را روي کاغذ ها مي افشانند و به اين ترتيب ، کار چاپ را انجام مي دهند.

2- پرينتر هاي ليزري : در اين چاپگر ها ، از یک تکنولوژی استفاده شده است که به وسيله آن ، ابتدا کاغذ وارد بخش اصلي مي شود . سپس پردازنده هاي دستگاه ، محل هايي که چاپ بايد در آنها صورت بگيرد را تشخيص مي دهند . سپس محل هاي مورد نظر روي کاغذ علامتگذاري مي شوند و بار الکتريکي به اين بخش ها وارد مي شود . سپس پودر هاي رنگي روي کاغذ ريخته مي شود و اين پودر ها به سوي بخش هاي داراي بار الکتريکي حرکت مي کنند و در آنجا ثابت مي شوند. در مرحله بعد به کاغذ گرما وارد مي شود و پودر ها ذوب مي شوند و روي کاغذ حک مي شوند و به اين ترتيب ، شما کاغذ چاپ شده را تحويل مي گيريد. علت گرم بودن کاغذ ها پس از خروج هم همين گرماي داده شده براي حک پودر روی کاغذ است.

رنگ پرينتر (رنگی یا سیاه و سفید)
پرينتر ها به دو دسته رنگي و سياه و سفيد تقسيم مي شوند.
پرينتر هاي سياه و سفيد براي کار هاي اداري مناسب اند و چاپ عکس با آن ها ، نتيجه مطلوبي نخواهد داشت . در عوض پرينتر هاي رنگي ، علاوه بر استفاده در ادارات و قابليت چاپ سياه و سفيد ، قابليت چاپ عکس به صورت رنگي را نيز دارند.

سرعت چاپ
يکي از عوامل موثر در تنوع چاپگر ها ، اختلاف در سرعت چاپ است. سرعت چاپ پرینتر ها را با واحد ppm يا page per minute ( صفحه در دقيقه ) اندازه گيري مي کنند. به طور کلي سرعت چاپ پرينتر هاي رنگي با توجه به جزئيات و تنوع رنگ ها ، کمتر از پرينتر هاي سياه و سفيد است. سرعت چاپ پرينتر هاي جوهر افشان از سرعت چاپ پرينترهاي ليزري کمتر است.

کيفيت چاپ
معمولا کيفيت چاپ پرينتر هاي ليزري بيشتر از پرينتر هاي جوهر افشان است . کيفيت چاپ که با واحد dpi نمايش داده مي شود ، درواقع تعداد نقاط چاپ شده در هر اينچ ، توسط پرينتر را نشان مي دهد . چاپگر هاي جوهر افشان در حالت عادي حدود 1200*2400 نقطه در اينچ است. البته در بعضي شرايط ، کيفيت 4800*1200 نيز قابل دسترسي است. پرينتر هاي ليزري سياه و سفيد ، داراي کيفيت چاپ 600*600 نقطه در اينچ يا 1200*1200 نقطه در اينچ هستند که در پرينتر هاي ليزري رنگي ، کيفيت هاي 1200*1200 و 2400*2400 وجود دارد که تصاوير رنگي شما را با کيفيت مطلوبي چاپ مي کنند.

پرينتر هاي چند کاره
بعضي از پرينتر ها ، علاوه بر امکان چاپ ، قابليت هاي ديگري نيز دراختيار کاربر قرار مي دهند . از جمله اين قابليت ها مي توان به چاپ ، اسکنر ، کپي و حتي فکس نيز اشاره کرد. به وسيله اسکنر اين دستگاه ها ، مي توانيد اسناد و مدارک و تصاوير کاغذي خود را به فايل الکترونيکي و قابل ويرايش و استفاده در رايانه تبديل کنيد . اين فايل ها را مي توانيد با فرمت هاي مختلف PNG ، JPEG و سپس PDF ذخيره و نگهداري کنيد. با استفاده از قابليت کپي اين دستگاه مي توانيد از اسناد خود ، فتوکپي هاي متعدد تهیه کنید و آن ها را به تعداد مورد نياز ، تکثير کنيد. وجود فکس نيز قابليتي است که در برخي از پرينتر هاي چندکاره وجود دارد.

ساير قابليت ها
صفحه نمايش: برخي از پرينتر ها داراي صفحه نمايش هستند که مي توانيد با آنها ، تنظيمات مورد نياز خود را در پرينتر اعمال کنيد. قابليت صفحه لمسي نيز در بعضي از پرينتر ها وجود دارد که کنترل آن را آسان تر مي کند.
پرينت دوسويه : چاپ در دوطرف کاغذ يا همان پرينت دو سويه ، قابليتي بسيار کاربردي است که در برخي از پرينتر ها وجود دارد و به وسيله آن مي توانيد در دوطرف برگه ها ، اقدام به چاپ کنيد و در مصرف کاغذ تا 50 درصد صرفه جويي کنيد.
بلوتوث : برخي از چاپگر ها داراي امکان چاپ با بلوتوث هستند. در بیشتر تلفن هاي همراه هوشمند امکان چاپ با بلوتوث وجود دارد و مي توانيد به صورت مستقيم و بدون نياز به سيم ، عکس ها و فايل هاي متني خود را از طريق بلوتوث چاپ کنيد.
پورت هاي متعدد : معمولا پرينتر ها داراي پورت USB هستند اما برخي از پرينتر ها داراي پورد هاي مختلفي مثل ps/2 نيز هستند که باعث مي شود اين چاپگر ها ، طيف وسيعي از دستگاه ها را پشتيباني کنند.

اگر به دنبال پرينتري براي مصارف خانگي هستيد ، توجه داشته باشید که براي رفع تمام نياز هاي يک خانه ، پرينتر هاي چند کاره مناسب ترين گزينه اند . در مورد رنگی بودن پرینتر نیز باید گفت که با توجه به نياز هاي متفاوتي که در خانه ممکن است داشته باشيد ، پرينتر هاي رنگي را به شما پيشنهاد مي کنيم ، اما اگر صرفا براي کار هاي اداري مانند چاپ نامه ها و اسناد نيازمند پرينتر هستيد ، همان پرينتر هاي سياه وسفيد نيز براي شما مناسب اند .

 

[kkstarratings]