راهنمای خرید پلاتر

پلاتر
پلاتر (رسام) نوعي چاپگر بزرگ است که براي چاپ در ابعاد عريض به کار مي رود. پلاتر ها معمولا براي چاپ تصاوير و طراحي و ترسيم هاي با عرض بزرگ استفاده مي شوند. پلاتر عکس براي چاپ تابلو يا نقشه هاي صنعتي و شكل هاست و به طور معمول اين كار با حركت هد (قلم) متحرک روي يک صفحه كاغذي بزرگ صورت مي گيرد. در نظر داشته باشيد که دقت پلاتر در تهيه ترسيم ها بسيار زياد است. پلاتر (رسام) در حقيقت يک دستگاه خروجي است که معمولا براي چاپ تصاوير گرافيکي يا ديگر ترسيم هاي صفحه نمايش به کار مي رود. رسام ها مي توانند خط ، دايره و ساير شکل ها را رسم کنند و اين کار با حرکت يک قلم روي يک صفحه کاغذي بزرگ صورت مي گیرد. طراحي در رسام ها با نرم افزارهاي CAD و به کمک رايانه انجام مي شود. نرم افزارهاي CAD به طور معمول براي تهيه ترسيم هاي فني و معماري و نيز ساير تصوير برداري هايي که داراي خط منحني هستند ، به کار مي روند. در بيشتر پلاترها مي توان با عوض کردن حالت قلم ترسيم ها و تصاوير گرافيکي رنگي تهيه کرد. پلاتر ها معمولا براي تهيه متن مناسب نمي باشد زيرا بايد هر کاراکتر به صورت منفرد رسم شود که اين کار وقت گير است. در ضمن کاراکترها ، ظاهري ماشيني خواهند داشت. اما در قالب هاي بزرگ تر که ضخامت قلم چندان مهم نيست ، رسام مي تواند به سادگي يا رسم نقطه هاي منفرد پر شمار گرافيک هاي پيکسلي خوبي ارائه بدهد . در واقع پلاتر به آساني ترسيم هاي بزرگ را انجام مي دهند. امروز براي شما راهنماي خريد پلاتر را تهيه کرده ايم. چنانچه شما به واسطه شغل خود قصد خريد يک پلاتر را داريد ، توصيه مي کنيم تا انتهاي اين مقاله با ما همراه باشيد تا به طور کامل با پلاتر ها و مشخصات آن ها آشنا شويد.

انواع پلاتر ها
در ابتدا بهتر است با انواع پلاتر ها آشنا شويم. پلاتر ها به طور کلي از دو تکنولوژي چاپ استفاده مي کنند که آن ها را در ادامه به معرفي آن ها مي پردازيم.
1- پلاتر ليزري : شيوه چاپ اين نوع پلاتر ها مانند پرينتر هاي ليزري معمولي است. در اين پلاتر ها از درام ، تونر – دولوپر و … استفاده مي گردد. پلاتر هاي ليزري به دليل سرعت بالاي چاپ و کيفيت پايين تر در توليد رنگ ها نسبت به پلاتر هاي جوهر افشان عموما جهت چاپ نقشه و متن مورد استفاده قرار مي گيرند. بيشتر پلاترهاي ليزري موجود در بازار ايران تک رنگ بوده که تنها قادر به چاپ رنگ مشکي مي باشند. اين پلاتر ها معمولا به همراه اسکنر هاي طولي مورد استفاده قرار گرفته و مي توانند مانند يک دستگاه کپي در ابعاد بزرگ عمل نمايند.

2- پلاتر جوهرافشان : شيوه چاپ اين نوع پلاترها مانند پرينتر هاي جوهر افشان بوده و در آنها از هد جوهر و کارتريج استفاده مي گردد. پلاتر هاي جوهر افشان کيفيت چاپ بالاتري نسبت به پلاتر هاي ليزري داشته و قادر خواهند بود تعداد رنگ هاي بيشتر با تراکم و يا رزولوشن بالاتري ايجاد نمايند. از اين رو اين نوع پلاتر عموما جهت چاپ عکس و کارهاي گرافيکي با تراکم رنگي بالا مورد استفاده قرار مي گيرند. اين پلاتر ها توانايي چاپ نقشه و کارهاي خطي را نيز دارا هستند. سرعت چاپ پلاتر هاي جوهرافشان نسبت به پلاتر هاي ليزري پايين تر است.

پلاتر هاي جوهرافشان حداقل از چهار رنگ آبي(Cyan) ، قرمز(Magenta) ، زرد (Yellow) و مشکي (Black) استفاده مي کنند. البته آن ها با استفاده از اين چهار رنگ مي توانند تمامي طيف هاي رنگي را توليد نمايند. با اين وجود در پلاتر هاي جديد به منظور توليد رنگ هايي با کيفيت و درخشاني بالاتر از رنگ هايي مانند Light Black – Matte Black – Light Cyan – Light Magenta و … نيز استفاده مي گردد.
تکنولوژي حرکت کاغذ در پلاتر
تکنولوژي حرکت کاغذ در پلاتر ها معمولا به يکي از 3 حالت زير است:1- مسطح (Flat bed): در اين گونه پلاترها ، کاغذ ثابت نگهداشته مي شود و قلم در جهت محورهاي عمودي و افقي بر هم شروع به حرکت مي کند. از معايب اين گونه ، جاگير بودن محل قرارگيري کاغذ است.
2- غلطکي (Roller): اين دسته از پلاتر ها، کاغذ را در ميان يک سطح استوانه اي به حرکت در مي آورند. قلم در جهت يک محور حرکت کرده و در همين حال، استوانه با کاغذ متصل به آن، در جهت محور ديگر حرکت مي کند.
3- مختلط (Hybrid): اين گونه پلاترها، همانند نوع غلطکي کاغذ را در جهت محور عمودي حرکت مي دهند ولي از نظر اندازه، از آنها کوچک تر هستند. در حال حاضر پلاتر هاي جوهرافشان يا پرينترهاي لارج فرمت که تکنولوژي آن ها مثل پرينتر جوهر افشان مي باشد در بازار ايران بيشترين کاربرد را دارند.
رزلوشن چاپ
رزلوشن در واقع بيانگر کيفيت چاپ پلاتر است. کيفيت چاپ که با واحد dot per inch (به اختصار: DPI ) نمايش داده مي شود ، درواقع تعداد نقاط چاپ شده در هر اينچ ، توسط پلاتر را نشان مي دهد. این دستگاه ها کيفيت چاپي در حدود 1440*2880 نقطه در اينچ دارند. به طور کلي کيفيت چاپ پلاتر هاي جوهر افشان از پلاتر هاي ليزري بيشتر است.
سرعت چاپ
يکي از عوامل موثر در تنوع پلاتر ها، اختلاف در سرعت چاپ است. سرعت چاپ را معمولا با واحد متر مربع در ساعت بيان مي کنند. به طور کلي سرعت چاپ پرينتر هاي رنگي با توجه به جزئيات و تنوع رنگ ها ، کمتر از پرينتر هاي سياه و سفيد است. سرعت چاپ پلاتر هاي جوهر افشان از سرعت چاپ پلاتر هاي ليزري کمتر است.
توان و ميزان مصرف انرژي
توان مصرفي هر دستگاه مصرف کننده برق را مي توان يکي از مهمترين مشخصه هاي آن به شمار آورد. توان مصرفي پلاتر ها با واحد وات (W) بيان مي شود. توان هر دستگاه، رابطه مستقيمي با مصرف برق آن دارد. در نظر داشته باشيد که هرچه توان دستگاه بيشتر باشد ، مصرف انرژي آن نيز بيشتر است. توان پلاتر ها معمولا در حد 100 وات و کمتر است. ميزان مصرف انرژي در دستگاه ها علاوه بر توان آن ها به تعداد دفعات استفاده روزانه و اجزاي داخلي دستگاه نيز بستگي دارد. ميزان مصرف انرژي دستگاه هاي برقي به صورت کيلووات ساعت مشخص مي شود.
سازندگان
با توجه به استفاده هاي خاص پلاترها ، شرکت هايي که در زمينه توليد آن ها فعاليت مي کنند انگشت شمارند. اپسون (EPSON) و اچ پي (HP) از مطرح ترين برند ها در زمينه توليد پلاترها هستند.
قيمت
پلاتر ها در گستره وسيعي از قيمت قرار دارند وقيمت آن ها بسيار با يکديگر متفاوت است. عوامل مختلفي مانند سرعت چاپ ، کيفيت چاپ ، نوع پلاتر ، شرکت سازنده و … در تعيين قيمت پلاتر موثرند. به طور کلي قيمت پلاتر ها بين 10 ميليون تومان تا 200 ميليون تومان است.
پيشنهاد ما اين است که پيش از خريد پلاتر حتما از قيمت جوهر و کارتريج آن مطلع شويد.همچنين ببينيد که دستگاه مورد نظر شما قابليت نصب مخزن هاي قابل شارژ را دارد يا خير …. همچنين شرايط تعميرات و خدمات پس از فروش آن چگونه است. پيش از خريد حتما ميزان بودجه خود را مشخص کنيد و درباره برند هاي مختلف و محصولات آن ها تحقيق کنيد و با اطلاع کامل از برند ها و شرایط هر کدام از آن ها براي خريد اقدام کنيد.

[kkstarratings]