راهنمای خرید کارت گرافیک 
کارت گرافیک
واحد پردازش گرافيکي يا Graphics Processing Unit که به اختصار GPU ناميده مي شود يکي از چيپ هاي بکار رفته در کامپيوترهاست که وظيفه پردازش تصاوير را بر عهده دارد. پردازنده گرافيکي به دو صورت در رايانه ها بکار مي روند . يک استفاده آن ها در گرافيک هاي آنبورد است که معمولا روي مادربورد تعبيه شده اند. ديگر استفاده اين چيپ ها در کارت هاي گرافيک است. کارت هاي گرافيک که Display adapter و Graphics card نیز نامیده می شوند مستقل از مادربورد هستند و براي استفاده کافيست آن ها را روي اسلات مخصوصشان بر روي مادربورد نصب کنيد. اگر رايانه به يک کارت گرافيک مناسب مجهز باشد ، تصاوير را روان و بدون اشکال اجرا مي کند ، در غير اين صورت شما تصاويري روان نخواهيد داشت و تصاوير پخش شده با کندي همراه هستند. براي آن که بتوانيد فعاليت هاي گرافيکي خود مانند بازي و يا طراحي هاي گرافيکي را بدون مشکل اجرا کنيد لازم است تا يک کارت گرافيک مناسب را بر روي رايانه خود نصب کنيد. 
در مقاله زير به بررسي کارت هاي گرافيک مي پردازيم . پس شما هم تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد تا شما را در خريد يک کارت گرافيک مناسب راهنمايي کنيم.
اجزاي کارت گرافيک 
کارت هاي گرافيک معمولا شامل يک بورد مداري چاپي هستند که ساير قطعات بر روي آن نصب مي شوند. کيفيت ساخت اين بورد در کارايي کارت گرافيک موثر است .
GPU ها يا پردازنده هاي گرافيکي ، در واقع مغز کارت هاي گرافيک به شمار مي روند. اين پردازنده ها ، تصاوير را به صورت قابل نمايش توسط پيکسل ها تبديل مي کنند. قدرت پردازشي هر کارت کرافيک به پردازنده هاي گرافيکي آن باز مي گردد.
Video memory يا حافظه تصويري که وظيفه نگهداري اطلاعات پردازشي را دارد .
VRM مداري براي تنظيم ولتاژ است جريان هاي الکتريکي مورد نياز براي بخش هاي مختلف کارت گرافيک توسط اين بخش تامين مي شود.
خروجی ها يا پورت هاي قابل پشتيباني توسط کارت هاي گرافيک ، مي توانند تعيين کننده کيفيت تصاوير خروجي آن باشند. بهتر است اين پورت ها ، با توجه به کيفيت مانيتور ها انتخاب شوند. از پورت هاي رايج مي توان به VGA ، DVI و HDMI اشاره کرد.
عوامل موثر در سرعت و قدرت کارت گرافيک 
عواملي به توضيح آن ها خواهيم پرداخت ، به تنهايي معرف ميزان سرعت و قدرت پردازنده ها نيستند و سرعت و قدرت کارت گرافیک ، مجموعه اي از کیفیت اين فاکتور ها در هر کارت گرافيک است.
فرکانس پردازنده و حافظه گرافيکي 
فرکانس پردازنده گرافيکي و همچنين فرکانس حافظه ، دو عامل موثر در کيفيت کار کارت حافظه هستند که بر حسب هرتز بیان می شوند. هرچه فرکانس پردازنده گرافيکي بيشتر باشد ، تعداد بيشتري پردازش در واحد زمان انجام مي شود.
فرکانس حافظه نيز به معناي سرعت انتقال داده ي حافظه است و هرچه اين فرکانس بيشتر باشد اطلاعات موجود در حافظه با سرعت بيشتري در اختيار GPU قرار مي گيرد . پس اين عامل تا حدودي در سرعت کل کارت گرافيک موثر است.
نوع حافظه
کارت گرافيک هاي موجود در بازار معمولا از دو نوع حافظه DDR3 و GDDR5 بهره مي گيرند. نوع حافظه با پهناي باند آن مرتبط است. حافظه DDR3 پهناي باند بسيار کمتري را نسبت به GDDR5 پشتيباني مي کند. حافظه DDR3 در کارت گرافيک هاي ارزان تر استفاده مي شود و حافظه GDDR5 بيشتر در کارت گرافيک هاي قدرتمند و البته گران قيمت مورد استفاده قرار مي گيرد.
ظرفيت حافظه 
ظرفيت حافظه بيانگر ميزان حافظه اي است که کارت گرفيک ، جهت اجراي فعاليت هاي گرافيکي در اختيار دارد. بيشتر بودن اين حافظه صرفا به معناي زياد بودن قدرت کارت گرافيک نيست بلکه ظرفيت حافظه ، مقدار فضايي است که اطلاعات در آن ذخيره مي شوند و سپس به GPU منتقل مي شوند . اگر اين حافظه کم باشد ، اطلاعات کمتري وارد حافظه و سپس GPU مي شوند و اگر زياد باشد ، اطلاعات پشت در ورودی بهGPU می مانند و مدت زمان بيشتري را بايد منتظر بمانند تا وارد GPU شوند و پردازش صورت گيرد. پس این حافظه باید متناسب با قدرت GPU باشد . اين حافظه معمولا از 512 مگابايت تا چند گيگا بايت ظرفيت دارد.
پهناي باند حافظه 
سرعت برقراري ارتباط ميان پردازنده گرافيکي با حافظه کارت گرافيک را پهناي باند حافظه مي گويند. هر چه اين پهناي باند بيشتر باشد ، سرعت پردازش گرافيکي بيشتر خواهد بود ، زيرا ارتباط ميان پردازنده و حافظه سريع تر برقرار خواهد شد.
انواع اسلات های کارت گرافیک
اسلات ها در واقع همان محل های اتصال قطعات بر روی مادر بورد هستند. کارت های گرافیگ از چند نوع اسلات برای اتصال به مادر بورد بهره می گیرند که رایج ترین آن ها اسلات های PCI Express – AGP و ISA هستند. جدید ترین نوع اسلات ها ، اسلات های PCI Expressهستند.
کیفیت تصویر خروجی 
کیفیت تصویر خروجی قابل پشتیبانی توسط کارت گرافیک جز ویژگی های مهم آن است. این ویژگی بیان می کند که کارت گرافیک تصاویر را تا چه نرخ فریم و همچنین رزلوشنی می تواند به خوبی اجرا کند . به عنوان مثال اگر شما یک بازی دارید که با کیفیت FHD و نرخ فریم 30 فریم در ثانیه اجرا می شود ، برای اجرای آن با کیفیت مطلوب باید کارت گرافیک شما این کیفیت را پشتیبانی کند.
خروجی ها 
کارت های گرافیک معمولا تصاویر پردازش شده را با استفاده از خروجی هایی به مانیتور ارسال می کنند . از این نوع خروجی ها می توان به خروجی های Display Port – VGA – DVI و HDMI اشاره کرد. همانطور که می دانید بیشترین کیفیت تصاویر را خروجی های HDMI برای شما خلق می کنند.
شرکت های سازنده 
عمده کارت گرافیک های بازار را شرکت های ASUS ، NVIDIA و AMD می سازند. هر کدام از این شرکت ها ، تعداد زیادی کارت گرافیک با کاربری های متفاوت ساخته و روانه بازار کرده اند.
قیمت 
کارت های گرافیک در گستره وسیعی از قیمت پراکنده شده اند . قیمت کارت های گرافیک به تمامی عواملی که در بالا ذکر شد بستگی دارد. یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در قیمت این قطعات ، کاربرد آن هاست . کارت گرافیک های گیمینگ چون معمولا دارای قدرت و سرعت بالاتری نسبت به دیگر کارت های گرافیک هستند ، قیمت بیشتری نیز دارند. در حال حاضر ، کارت گرافیک های موجود در بازار قیمتی بین 100 هزار تومان تا 5 میلیون تومان دارند.
پیش از خرید بهتر است ، کاربری مورد نیاز خود (گیمینگ ، طراحی و … ) و همچنین بودجه خود را مشخص کنید. اگر به منظور اجرای بازی ها می خواهید یک کارت گرافیک مناسب خریداری کنید ، باید به قیمت های بالا فکر کنید