راهنمای خرید کامپیوتر سرور ( server) 
کامپیوتر سرور ( server)
سرور ها (server) کامپيوتر هايي هستند که از نظر سخت افزاري و نرم افزاري بسيار از رايانه هاي معمولي پیشرفته تر و متمایز تر هستند. سرور ها در واقع رايانه هايي هستند که همواره روشن هستند و معمولا به اينترنت پر سرعت متصل هستند و در هر زماني ، داده های قرار داده شده روي آن ها قابل دسترسی است. روي سرورها معمولا سايت هاي اينترنتي نصب مي شوند و با توجه به ميزان بازديدکنندگان سايت ها ، سرور بايد بسيار قدرتمند باشد تا در هر زمان پاسخگوي چندين تقاضاي کاربران باشند. استفاده ديگر سرور ها ، به اشتراک گذاشتن فايل ها بين کارکنان يک شرکت و يا اداره بزرگ است. چنانچه قصد داريد براي آغاز و يا توسعه کسب و کارتان يک سرور خريداري کنيد ، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد تا شما را در خريد يک سرور راهنمايي کنيم.
استفاده شما از سرور چيست ؟ 
در وهله اول بايد نوع کاربري خود را از سرور مشخص کنيد. سرور را براي چه کاري مي خواهيد ؟ براي اشتراک گذاري فايل هايتان در بين کارکنان يک شرکت يا به اشتراک گذاشتن داده هايتان در اينترنت ؟ بايد در نظر داشته باشيد که اگر نيازمند دسترسي به اطلاعات از طريق اينترنت هستيد ، بايد سروري را تهيه کنيد که قابليت هاي سخت افزاری آن اين امکان را براي شما فراهم کند. همچنين اگر حفاظت از اطلاعاتتان برايتان بسيار اهميت دارد ، لازم است سروری تهيه کنيد که بتواند سطوح امنيتی مختلفی را در لايه های هارد ديسک ها در سرور به وجود آورد. اگر حجم اطلاعاتي که مي خواهيد روي سرور ذخيره کنيد زياد است ، به سروري نياز داريد تا با پشتيباني تعداد و انواع مختلف هارد ديسک ها ، امکان به وجود آوردن فضاي زياد را براي شما ميسر کند.
انواع سرور از نظر شکل ظاهري
سرورها از نظر شکل ظاهري انواع مختلفي را دارند که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
1- سرور هاي ايستاده : سرور هاي ايستاده که به آن ها سرور هاي برجي يا Tower نيز مي گويند شباهت زيادي به کيس هاي معمولي رايانه ها دارند و اندازه بزرگتري نسبت به سايرين دارند ، در نتيجه فضاي بيشتري را اشغال مي کنند. اين سرور ها مي توانند توان پردازشی خوب و فضاي ذخيره سازی مناسبي را در اختيار کاربران قرار دهد.
2- سرور هاي قفسه اي : سرور های قابل نصب در رک يا Rack Mount Servers که به آن ها سرور هاي قفسه اي هم مي گويند ، براي قرار گيری در فضا های کوچک درون رک ها و يا کابينت هاي 19 اينچي طراحی شده اند. سرور هاي قابل نصب در رک ، شکاف هايي گسترش پذير دارند. استفاده از اين نوع سرور ها سبب مي شوند تا در فضاي خود استفاده بهينه را بکنيد و همينطور ، با استفاده از آن ها امکان مديريت متمرکز سرور و کابل کشي مهيا مي شود. اين سرور ها ، قابليت گسترش پذيری بسيار بالايي را دارند و سبب مي شوند تا شما راحت تر بتوانيد تعداد بيشتري را به آن ها اضافه کنيد.
3- سرور هاي تیغه ای : سرور هاي تيغه ای يا Blade ، سرور هاي کوچکي هستند که در قفسه هاي پره دار نصب مي شوند. استفاده از اين سرور ها سبب مي شود تا شما بتوانيد چنيدن سرور را در فضايي کوچک جاي دهيد. اين سرور ها به سبب استفاده اشتراکي از منبع تغذيه و تهويه ، برق کمتري را نسبت به ديگر انواع مصرف مي کنند.
انواع سرور از نظر کاربرد 
اکنون بهتر است که سرور ها را از نظر کاربرد بررسي کنيم.
1- سرور فايل : سرور فايل يا File server ، سروري است که از طريق آن مي توان مکاني جهت مديريت فايل ها و دسترسي کاربران مختلف شبکه را بر روي يک سرور شبکه ايجاد کنيم. این سرور ها معمولا نیازمند ظرفیت های بالا جهت ذخیره سازی داده ها هستند.
2- سرور پرينت : سرور پرينت يا Print Server سروری است که يک دستگاه پرينتر به آن متصل است و بين کاربران مختلف شبکه به اشتراک گذاشته مي شود.
3- سرور برنامه : سرور برنامه يا Application Server سروری است که روي آن برنامه های مختلف تحت وب نصب مي شود و اين برنامه ها را با ديگر رايانه های شبکه به اشتراک مي گذارد.
4- Proxy Server : اين سرور در واقع به عنوان يک واسطه ميان کاربران با سرور هاي ديگر عمل مي کند. به اين صورت که اگر کاربري بخواهد به فايل ، صفحه وب يا … در يک سرور دسترسي پيدا کند ، ابتدا بايد به پراکسي سرور متصل شود.
5- سرور ميل : سرور ميل يا Mail Server سروري است که دريافت و ارسال ايميل توسط کلاينت ها توسط آن انجام مي شود.
6- VPN Server / Remote Server : اين سرور ها به ما اين امکان را مي دهند تا بين دو نقطه ارتباطی ايمن ايجاد کنيم و يا وصل شدن از راه دور به شبکه ما را براي کاربران فراهم کنيم.
7- سرور وب : سرور وب يا Web-Server سروری است که برای سرويس دهی و پاسخگويی به مرورگر وب مورد استفاده قرار مي گيرد و صفحات يا فايل های درخواستي کاربران را در پروتکل http مي فرستد. اين سرور ها ، وظيفه پذيرفتن درخواست هاي http از کلاينت ها ( سرویس گیرنده ها ) و ارسال پاسخ هاي درخواستي به آن ها را بر عهده دارد. به عنوان مثال اگر کاربر در صفحه مرورگر عبارت http://emalls.ir/home.php را جستجو کند ، به سروري که دامنه اش emalls.ir است درخواستي ارسال مي کند و صفحه home.php توسط سرور براي وي ارسال مي گردد.
سخت افزار سرور 
اصلي ترين ويژگی سخت افزاري هر سرور ، سرعت پردازنده آن است. شما حتما بايد سروري را تهيه کنيد که پردازنده آن پاسخگوی نياز شما باشد. مشهور ترين و رايج ترين پردازنده های سرور ها ، پردازنده هاي شرکت هاي AMD و intel هستند. پردازنده های Intel Xeon پرطرفدارترین پردازنده های سرور ها هستند. دومين مشخصه مهم هر سرور داشتن حافظه رم ( RAM ) متناسب با ميزان فعاليت های سرور است. سرور بايد داراي يک RAM مناسب باشد تا در هر زمان دارای فضای رم کافی جهت پاسخگويی به درخواست های ارسالی باشد. سومين مشخصه هر سرور فضاي ذخيره سازی آن است. فضای ذخيره سازی همان فضاي هارد ديسک سرور است. اين مشخصه در سرور هايی اهميت بيشتری می يابد که قرار است روي آن ها فايل هاي حجيم قرار داده شود. اين فضا در سرور هايی که ميزبان فايل هاي کم حجم هستند ، از اهميت کمتري برخوردار است.
شرکت های سازنده 
برخی از شرکت هایی که در زمینه تولید کامپیوتر های سرور فعالیت می کنند عبارتند از HP ، DELL ، IBM و … که محصولات هر کدام از شرکت ها کیفیت خاص خود را دارد. سرور های HP از جمله سرور های پرطرفدار هستند.
قيمت
قيمت سرور ها ، به عوامل بسيار زيادي بستگی دارد. از جمله اين عوامل مي توان به نوع سرور ، شرکت سازنده ، سخت افزار داخلی و … اشاره کرد. قيمت سرور ها به طور کلي از 3 ميليون تومان تا بيش از 20 ميليون تومان است.
در تهيه سرور ها ، همواره به نوع نياز خود توجه داشته باشيد. نوع سرور را با توجه به ميزان فضاي خود انتخاب کنيد. نکته ای که حتما بايد در مورد خريد سرور مورد توجه قرار دهيد ، نگاه به آينده است. يعنی نياز چند سال آينده خود را پيش بينی کنيد و متناسب با آن ، سرور را خريداري کنيد.
[kkstarratings]