راهنمای خرید کمربند طبی

[kkstarratings]
کمردرد مشکل و عارضه شایعی است که بسیاری از افراد در طول زندگی با آن روبرو می‌شوند. عواملی مانند سختی کارهای روزمره، نشست وبرخاست های مکرر، وجود عفونت در ناحیه کمر و برخی اختلالات مادرزادی باعث بروز کمردرد میشوند. آمار نشان می‌دهد که ۸۰٪ از افراد در دوران زندگی خود حداقل یک مرتبه به علت کمردرد به پزشک مراجعه کرده‌اند.کمردرد ممکن است دردی طولانی مدت و پایدار و یا بصورت ناگهانی و شدید باشد. کمردرد حاد به طور کاملا ناگهانی اتفاق می افتد و معمولا از چند روز تا چند هفته طول می کشد. اگر این عارضه بیش از سه ماه طول بکشد، کمردرد مزمن نامیده می شود. اگرچه علت کمردرد در بسیاری از بیماران ازطریق مراجعه بیمار، آزمونهای بالینی و آزمایشگاهی و همچنین بخش تصویر برداری پزشکی قابل شناسایی توسط پزشکان است، ولی به دلیل شایع بودن دردهای ناحیه کمر و عوامل مختلفی که در ایجاد آن نقش دارند، تشخیص علت اصلی به وجود آورنده کمردرد کمی مشکل است. برخی از بیماری‌های روماتیسمی که باعث ایجاد پدیده التهابی در بافت‌های بدن می‌گردند، ممکن است عامل کمردرد باشند، که شدت درد و محل آن به نوع بیماری بستگی دارد. بخش بزرگی از کمردردها ناشی از سبک زندگی نادرست و پایین بودن سطح اطلاعات مردم در خصوص رفتارهای صحیح نشستن و خوابیدن، جابه جایی اجسام ، تحرک جسمانی کم و تغذیه نادرست است. در بسیاری از این بیماران به هنگام صبح، درد باعث بیداری فرد می‌گردد که پس از مدتی فعالیت کاهش می‌یابد. پزشکان بر این باورند سن ابتلا به کمردرد و دردهای مزمن در ناحیه ستون فقرات پایین آمده و از این جهت موضوع نگران‌ کننده است. در گذشته اغلب بیمارانی که از دردهای کمر شکایت داشتند در سنین میانسالی به بالا بودند اما امروز با زندگی مدرن، جوانان و نوجوانان نیز به جرگه تجربه کنندگان دردهای کمر پیوسته‌اند ،علاوه بر معاینه فیزیکی جهت تشخیص علت کمردرد توسط پزشک معالج، احتمال دارد با توجه به شرایط بیمار اقدامات تشخیصی خاصی نیز درخواست گردد.

یک روش بهتر برای درمان کمردرد مزمن استفاده از کمربند طبی خاص است که سبب بهبود حرکات کلی بدن می شود. چنین ابزارهایی تنها برای استفاده کوتاه مدت درمان کمردرد مزمن مفید هستند. در عمل شاهد بوده ایم که بسیاری از بیماران نمی خواهند یا نمی توانند این کمربند را آنقدر محکم ببندند که حداکثر تأثیر خود را اعمال کند به نحوی که نیروهای وارده در بدن پخش شده و فشار بر روی ستون مهره ها کاهش یابد. به طور خلاصه می توان گفت که یک کمربند برای درمان کمردرد مزمن تنها برای مدت کوتاهی می تواند مورد استفاده قرار گیرد، اما استفاده دراز مدت از آن برای درمان کمردرد مزمن به علت ایجاد بی تحرکی در عضله که نهایتاً به ضعف آنها می انجامد توصیه نمی شود. در زیر به مزایا و معایب وانواع مختلف این کمربند ها اشاره کوتاهی می کنیم.
آشنایی با کمربندهای طبی
کمربند طبی وسیله است که دور کمر پیچیده شده تا از ستون فقرات کمری شما محافظت بیشتری کند. همچنین استفاده از آنها باعث بهبود وضعیت بدنی شما نیز می‌شود. این کمربندها طرح‌های مختلفی داشته و از جنس‌ها و مواد متنوعی ساخته می‌شوند که هر کدام برای هدف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کمربندهای طبی مانند یک سری عضلات خارجی عمل کرده که به نگهداری و حفظ ستون فقرات شما کمک می‌کنند. انواع مختلفی از کمربندهای طبی وجود دارد که هر کدام کارکرد خاص خود را دارد. متداول‌ترین نوع آن، کمربندهای طبی مناسب برای قسمت پایین کمر هستند که از ستون فقرات کمری محافظت می‌کنند. این نوع کمربندهای طبی، بهترین نوع کمربند برای تسکین درد ناشی از ابتلا به فتق دیسک کمر، سیاتیک و… هستند. این نوع کمربندهای طبی هم نوع نرم و هم نوع سخت دارند:کمربندهای طبی نرم: این نوع کمربند ها که از مواد الاستیکی ساخته شده‌اند و برای جلوگیری از حرکات به سمت جلوی ستون فقرات، محافظت بیشتر از ستون فقرات و کمک بهبود وضعیت بدنی و قرار گرفتن ستون فقرات به کار برده می‌شوند. ممکن است این کمربندهای طبی دارای پدهای اضافی باشند یا نباشند که باعث راحتی بیشتر شما و محافظت بیشتر از ستون فقرات کمری شما می‌شود.
کمربندهای طبی سخت: این کمربندهای طبی از پلاستیک سخت ساخته شده‌اند و با نگهداری ستوان فقرات و قسمت پایین کمر و محدود کردن دامنه حرکتی در ناحیه کمر به کار برده می‌شوند. این نوع کمربندهای طبی برای دوران بهبودی پس از آسیب‌دیدگی‌ها که باید حرکات شدید و خم شدن‌ها برای جلوگیری از پیشروی بیماری یا تشدید وضعیت جلوگیری می‌کند. زمانی که چیزی بلند می‌کنید، کمربند طبی به گونه‌ای به شما نیرو وارد می‌کند که آن جسم را به روش‌های صحیح بلند کنید یعنی به جای کمر از پاهای خود استفاده می‌کنید.
معرفی انواع کمربندهای طبی وموارد استفاده آن ها
1-کمربند چیربک
کمربند چیربک، کمربند کوتاهی است که بعد از عمل جراحی استفاده می‌شود و باعث تسکین درد پایین کمر و ثبات ستون فقرات می‌شود. این نوع کمربند توانایی بیمار برای خم شدن (جلو، عقب و به اطراف) را کم می‌کند و مقدار چرخشی که پایین کمر می‌تواند داشته باشد را نیز محدود می‌کند.
2-کمربند ویلیام
کمربند ویلیام معمولاً برای محدود کردن حرکت بیماران مبتلا به اسپاندیلولیسیس یا اسپوندیلولیستزی (زوال تدریجی ستون فقرات) تجویز می‌شود. این نوع کمربند در جلوی خود یک نوار الاستیکی دارد بنابراین شما می‌توانید به سمت جلو خم شوید اما دو طرف آن به اندازه‌ای که شما بتوانید از یک جهت به جهت دیگر خم شوید محدود شده است. کمربند ویلیام کشش و انبساط را نیز محدود می‌کند.
3-نیم تنه رینی دارای انحنا
این نوع کمربند فشار و وزن وارد شده به پایین کمر را کاهش می‌دهد. این کاهش فشار و وزن توسط محکم نگه داشتن ستون فقرات در یک شیب خنثی انجام می‌شود. این کمربند فشار بیشتری روی شکم وارد می‌کند که وزن وارده به پایین کمر را کم می‌کند. شیب ثابت کمربند به جلوگیری از خمیدگی ستون فقرات نیز کمک می‌کند. خمیدگی ستون فقرات وضعیتی است که مشخصه‌ی آن انحنای رو به جلو و غیرطبیعی ستون فقرات (انحنای زیاد ستون فقرات به طرف جلو) است.

مزایای استفاده از کمربندهای طبی
کارگرانی که در طی کار وسایلی جابه‌جا می ‌کنند در زمان کار اگر کمربند طبی خود را ببندند می‌تواند تا حدودی از آسیب به کمرشان جلوگیری کند. یکی از کاربردهای مهم کمربندهای طبی اینکه بعد از عمل جراحی می‌توان از کمربندهای طبی (بریس‌های کمری ، کمربند تروکانتِریک) برای کمک به تثبیت ستون فقرات و به نوعی فیکس کردن مثل گچ گرفتن شکستگی ها استفاده کرد.
کمربندهای طبی می‌توانند بعد از آسیب‌های خفیف کمر ناشی از آسیب در ناحیه تاندون ها یا غضروف های سطحی با محدودسازی حرکت ستون فقرات در ناحیه پایینی کمر، در همان مراحل اولیه، مفید واقع شوند وبه نوعی پیشگیری لازم را قبل از آسیب به کمر ایجاد کنند.

کمربندهای طبی همچنین می‌توانند در هنگام درد کمر، در زمان احساس درد از حالتی به حالت دیگر (مثلاً از حالت نشسته به ایستاده) با سفت نگه داشتن ستون فقرات آن را راحت‌تر سازند و درد ناشی از آن را کمتر کرده و باعث ایجاد حالت متعادل در ناحیه کمر شوند.
به طور عمومی زمانی که فعالیت‌هایی انجام می‌دهید که باعث تشدید کمر درد شما می‌شود از کمربندهای طبی استفاده کنید. فعالیت‌هایی مانند باغبانی، پهن کردن لباس، ورزش کرده و حتی فعالیت‌های شغلی ممکن است باعث تشدید کمر درد شوند. درد قسمت پایین کمر در افرادی که کارهای فیزیکی انجام می‌دهند مانند کارگران، کارگران کارخانه‌ها یا رانندگان کامیون شایع است. دوباره، شما باید فقط زمانی از کمربندهای طبی استفاده کنید که مشغول به انجام کارهایی هستید که باعث تشدید کمردرد شما می‌شود. مثلاً در زمان بلند کردن اجسام سنگین یا در زمان خم شدن یا چرخیدن کمر برای مدت زمانی طولانی باید از این کمربندهای طبی استفاده کنید.
در واقع محدود کردن حرکت پایین کمر با استفاده از این کمربند ها به بیمار این اجازه را می‌دهد که برخی از آسیب‌های کمر را التیام یابند. برخی استفاده‌کنندگان از کمربند‌های طبی اظهار میکنند که این کمربندها شکم‌شان را تثبیت و تقویت می‌کند ،عضلات کمر را ثابت نگه داشته و طرز قرار گيرى بدن‌‌شان را بهبود می دهد و کمی از بار ناحیه پایینی کمرشان را میکاهد که به تبع آن درد ناشی از وزن روی ستون فقرات کاهش می یابد.
معایب کمربندهای طبی
استفاده از کمربندهای طبی که استراحت طولانی ‌مدت را برای کمر شما فراهم میکند مناسب نیست و می‌تواند مدت کمردردتان را طولانی کند دلیل این موضوع این است که با بی‌حرکتی، کمر و قسمت‌های دیگر بدنتان خشک می‌شود، عضلات و استخوان‌هایتان ضعیف می‌شود، آمادگی جسمانی‌تان را از دست می‌دهید و افسرده می‌شوید.
در استفاده از کمربندهای طبی به این نکته مهم توجه کنید که مدت بستن کمر هنگام درد نباید بیشتر از چند روز باشد. چون اگر به مدت طولانی فرد کمر را با کمربندهای طبی ببندد عضلات کمر ضعیف می‌شود و چون این عضلات کمر هستند که ستون فقرات را حفظ می‌کنند، ضعف آنها سبب می‌شود فرد به دفعات بیشتری دچار کمردرد شود.
در خصوص استفاده بیش از حد از کمربند‌های طبی، این احتمال ‌وجود دارد که به دلیل کم کار شدن برخی از عضلات که ستون فقرات را تثبیت می‌کنند، آن‌ها را ضعیف کرده و به تدریج باعث کم کار شدن و درنهایت تنبلی این عضلات گردد. به عبارت دیگر، عضلات و رباط‌هایی که مجبور به کار نیستند به دلیل پشتیبانی و حمایت مکرر کمربند ضعیف خواهند شد. این تقاضا برای استفاده از کمربند هر روز برای عضلات بیشتر و بیشتر خواهد شد تا جایی که در برخی نقاط، کمربند دیگر قادر به انجام کار زیادی نبوده و ممکن است آسیب هایی هم برای عضلات و نخاع به وجود آورد.
شرکت هاي سازنده
شرکت هاي مختلفي در زمينه توليد کمربند های طبی فعاليت مي کنند. هر کدام از اين شرکت ها محصولاتي را توليد و روانه بازار کرده اند و تا حدودي نظر مشتريان را جلب کرده اند. بیورر ، مجیک ، ال پی ، هایتک و … از مطرح ترين برند هاي زمينه توليد کمربند های طبی هستند.
قيمت
عوامل مختلفي در تعيين قيمت کمربند های طبی موثرند. از جمله اين عوامل مي توان به نوع کمربند ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت کمربند های طبی در بازار ايران بين 50هزار تومان تا 1 میلیون تومان است.
سعي کنيد حتما پيش از خريد ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين مواردي که در اين مقاله گفته شد را مورد توجه قرار دهيد تا به انتخابي درست برسيد.