راهنمای خرید گاز رومیزی

گاز رومیزی

اصلي ترين کاري که در هر آشپزخانه صورت مي گيرد ، پخت و پز غذا است . طبخ غذا هاي مختلف ، در هر آشپز خانه نيازمند وسايل مختلفي از جمله ظروف مختلف ، مواد غذایی و … است اما مهم ترين وسیله که براي طبخ غذا لازم است ، اجاق گاز است. اجاق گاز ، حرارت لازم براي پخت و پز را فراهم مي کند که اين امر براي پختن اکثر غذا ها ، ضروري است. اجاق هاي گاز در انواع مختلفي تهيه مي شوند . از مهمترين انواع اين گاز ها مي توان به اجاق گاز هاي روميزي ( روکار ) ، اجاق گاز هاي توکار و اجاق گاز معمولي ( مبله ) اشاره کرد. در اين مقاله ما قصد داريم راهنماي خريد گاز رومیزی را به شما ارائه کنيم. گاز هاي رومیزی نوع خاصي از گاز ها هستند که روي کابينت آشپزخانه شما قرار مي گيرند و علاوه بر اشغال فضای کم ، قابلیت جابه جایی دارند. اگر شما هم قصد خريد يک اجاق گاز روميزي را داريد ، تا پايان اين مطلب با ما همراه باشيد.

 

انواع اجاق گاز روميزي
1- اجاق گاز هاي روميزي با صفحه شيشه اي : صفحات اين نوع اجاق گاز ، از جنس شيشه هاي نشکن ساخته مي شوند . اين نوع شيشه ها همچنين مقاومت زيادي در برابر حرارت دارند. شايد با خود فکر کنيد که اين گاز ها ممکن است بشکنند ، اما اين فکر درستي نيست و معمولا در ساخت اين گاز ها از شيشه هاي فشرده شده و بسيار با کيفيت استفاده مي شود.

2- اجاق گاز هاي روميزي با صفحه استيل : اين نوع اجاق گاز را تماما از جنس استيل مي سازند. اين اجاق گازها معمولا دارای دو طرح آجدار و ساده هستند. طرح ساده آن ها ، به راحتي تميز مي شود ولي طرح آجدار ، به دليل دارا بودن سطح غیر صاف ، فرآيند پاک کردن دشوارتري را دارد. زيرا مواد باقي مانده از غذا ها و … درون فرورفتگي های صفحه قرار مي گيرند و پخارج کردن آن ها ساده نيست.

3- اجاق گاز هاي روميزي شيشه ای و استيل : اين نوع اجاق گاز ، تلفيقي از اجاق گاز هاي استيلی و شيشه اي هستند که معمولا بدنه ها و شعله های آن ها را از جنس استيل و صفحه آن ها را از جنس شيشه مي سازند . البته عکس اين حالت نيز وجود دارد.

4- اجاق گاز هاي سراميکي : سراميک يکي از موادي است که علاوه بر مقاومت زياد در برابر ضربه ، مقاومت زيادي نيز در برابر حرارت دارد . معمولا استحکام اجاق گاز هاي سراميکي نسبت به اجاق گاز هاي استيلي کمتر است.

 

تعداد شعله ها
تعداد شعله ها ، يکي از مهمترين مواردي است که در خريد اجاق گاز مورد توجه قرار مي گيرد. تعداد شعله در واقع بيان کننده اين موضوع است که شما چند ظرف را به طور همزمان مي توانيد روي گاز قرار دهيد . امروزه اجاق گاز های رومیزی با تعداد شعله هاي متفاومت در بازار يافت مي شوند که مي توان از آن ها به تک شعله ، دو شعله ، سه شعله و بیشتر ( تا 6 شعله ) اشاره کرد اما رایج ترین اجاق گاز های رومیزی از یک تا سه شعله دارند . معمولا يکي از اين شعله ها از بقيه بزرگتر است که براي قرار دادن ظروف بزرگ مورد استفاده قرار مي گيرد.

 

منبع حرارت
اجاق گاز هاي روميزي از سه نوع منبع حرارت استفاده مي کنند که آن ها را با هم بررسي مي کنيم.
1- گاز شهري : گاز شهري را مي توان اصلي ترين منبع ايجاد حرارت براي اجاق گاز های رومیزی ذکر کرد . اجاق های گازی ، نيازمند يک انشعاب گاز شهری هستند تا از سوزاندن گاز شهري ، حرارت لازم براي پخت و پز را فراهم کنند. اجاق گاز هايي که از گاز شهري براي توليد حرارت استفاده مي کنند ، قيمت ارزانتري نسبت به ساير انواع دارند و همچنين ، مصرف انرژي ( گاز ) آن ها نيز از نظر اقتصادی با صرفه تر است.
2- برق : اجاق های رومیزی برقي ، به وسيله برق کار مي کنند و معمولا قيمت بيشتري نسبت به اجاق گازهای فقط گازی دارند. از مزيت هاي اين نوع گاز ها مي توان به عدم نياز آن ها به گاز شهري اشاره کرد . از معايب گاز هاي برقي نيز ، مي توان به قيمت بالاتر و عدم کارايي در هنگام قطع برق اشاره کرد. ضمنا در نظر داشته باشيد که اجاق هاي برقی برخي از خطرات اجاق های گازی مانند انتشار گاز در محيط و … را ندارند که از مهمترين مزيت های اين نوع گاز ها به شمار مي رود.
3- گاز شهري و برق : برخي از اجاق گاز های رومیزی ، هم از برق و هم از گاز شهري براي ايجاد حرارت استفاده مي کنند . مزيت اين اجاق گاز ها نسبت به اجاق گاز هاي ديگر اين است که در صورت نبود هر يک از منابع ، شما مي توانيد از منبع انرژي ديگر استفاده کنيد. از معايب اين نوع گاز ها نيز مي توان به پر مصرف بودن و همچنين ، قيمت بيشتر نسبت به ديگر اجاق گاز ها اشاره کرد.

 

ابعاد
در مورد فضاي مورد نياز اجاق گاز هاي روميزي مي توان گفت که اين اجاق گاز ها ، به راحتي روي کابينت شما قرار مي گيرند و فضاي زيادي را اشغال نمي کنند . همچنين جابه جايي این نوع اجاق گاز ها بسیار ساده است. در واقع اين مزيت ، اصلي ترين مزيت اين نوع اجاق گاز ها است. ابعاد اجاق گاز ها رابطه مستقيمي با تعداد و اندازه شعله ها دارد. اجاق گاز هاي روميزي داراي طول بين 40 سانتي متر تا 100 سانتي متر و عرضي بين 40 سانتي متر تا 60 سانتي متر هستند.

ساير قابليت ها
فندک : فندک قابليتی است که در اکثر اجاق گاز ها وجود دارد و شما مي توانيد با اتصال آن ها به برق يا قرار دادن باتري درون آن ها ، با فشردن يک کليد ، اجاق را روشن کنيد.
ترموکوپل : اين قابليت به شما اين امکان را مي دهد تا در صورتي که اجاق روشن به دلايل مختلفي مانند ريختن مواد غذايي به بيرون از ظرف ، وزش باد و … خاموش شد ، جريان گاز به طور خودکار قطع شود . اين قابليت براي بالا رفتن سطح ايمني اجاق گاز بسيار ضروري است.
تايمر : اين قابليت به شما اين امکان را مي دهد تا با تنظيم تايمر ، شعله را در زمان مشخصي خاموش کند و يا پس از اتمام زمان ، زنگ به صدا در آيد و شما را آگاه کند. مثلا اگر شما مي خواهيد يک ظرف را در مدت 15 دقيقه روي گاز حرارت دهيد ، پس از اتمام پانزده دقيقه ، اجاق گاز به طور خودکار اقدام به قطع گاز يا به صدا در آوردن زنگ مي کند.
نمايشگر : با وجود نمايشگر ، شما مي توانيد به طور دقيق تر گاز را کنترل کنيد و مواردي مانند زمان سپري شده تايمر و … را مشاهده نماييد.
قفل کودک : با فعال کردن قفل کودک مي توانيد مطمئن باشيد که کودک شما نمي تواند گاز را بدون اجازه شما روشن کند.
قيمت
قيمت اجاق گاز هاي روميزي به عوامل مختلفي مانند تعداد شعله ها ، نوع منبع حرارت ، مواد سازنده و …. بستگي دارد. شرکت سازنده نيز تا حدي در قيمت اجاق گاز هاي روميزي موثر است که از ميان شرکت هاي سازنده مي توان به استيل تی ، داتيس ، بيمکس ، اخوان و … اشاره کرد.

اصلی ترین استفاده گاز های رومیزی در مکان هایی است که نیاز به پخت و پز زیادی وجود ندارد. مثلا در ادارات و سازمان ها و خانه های با جمعیت کم . توصيه ما به شما اين است که پيش از خريد ، ميزان نياز خود به شعله ها و همچنين ابعاد آشپزخانه خود را اندازه گيري کنيد تا در هنگام خريد بتوانيد بهترين انتخاب را داشته باشيد و در هزينه هاي خود صرفه جويي کنيد.

 

[kkstarratings]