راهنمای خرید گرامافون

[kkstarratings]

گرامافون (Gramophone) که با نام فونوگراف نيز شناخته مي شود ، پرکاربردترين دستگاه براي پخش صوت از دهه 1890 تا دهه 1990ميلادي بوده است. اين وسيله در اواخر دوره ناصرالدين شاه به ايران آمد و در آن هنگام به آن دستگاه حافظ الصوت يا حبس الصوت مي گفتند. گرامافون در حقيقت براي توليد مجدد صداهايي استفاده مي شود که قبلا روي صفحاتي ضبط شده اند. اين وسايل از اجراي مختلفي تشکيل مي شوند. يک بلندگوي قيفي شکل که معمولا به رنگ طلايي است و صدا از آن پخش مي شود ، يک صفحه گردان که به راحتي و نرمي بر جاي خود مي ‌لغزد و ديسک روي آن قرار مي گيرد ، يک سوزن که روي لوله نصب شده است و به ديسک وصل مي شود و يک صفحه مومي و نرم که بر روي صفحه گردان قرار گرفته است و در زير سوزن مي چرخد. البته نسل جديد گرامافون ها ديگر از ديسک هاي گرد براي ضبط و پخش صدا استفاده نمي کنند و به تکنولوژي ها و پورت هاي جديد مجهز شده اند. همچنين ، برخي از گرامافون هاي امروزي به شکل هاي مدرن و کاملا متفاوت با شکل سنتي ساخته مي شوند. به طور کلي اين وسايل علاوه بر کاربردي که در پخش موسيقي و .. دارند ، مي توانند نقش بسيار مهمي را در دکوراسيون خانه شما ايفا کنند و جلوه زيبايي به دکوراسيون شما ( به ويژه به دکوراسيون ها سنتي) ببخشد. در اين مقاله قصد داريم راهنماي خريد گرامافون ها را به شما ارائه کنيم. چنانچه قصد خريد يک گرامافون را داريد ، پیشنهاد می کنیم تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد.

انواع گرامافون ها
گرامافون به صورت کلي به دو دسته گرامافون روميزي و گرامافون ايستاده (که به آن گرامافون مبله) نيز مي گويند تقسيم مي شوند.
1- گرامافون هاي روميزي : اين گرامافون ها همانطور که از نامشان پيداست ، روي ميز قرار مي گيرند و معمولا قيمت کمتري نسبه به نوع ديگر دارند.

2- گرامافون هاي ايستاده : گرامافون هاي ايستاده معمولا دارای ارتفاع بلند تري نسبت به نوع قبل هستند و معمولا پايه هاي آن ها روي زمين قرار مي گيرد.

درايو نوري
بيشتر گرامافون هاي امروزي به درايو هاي نوري مجهز هستند. اين درايو ها مي توانند فايل هاي موجود بر روي CD ها و حتي DVD ها را اجرا کنند. نوع ديسک هاي مورد پشتيباني در درايو هاي مختلف متفاوت است.
انواع پورت هاي گرامافون ها
1- پورت USB : پورت USB را مي توان يکي از پرکاربرد ترين پورت هاي دنياي ديجيتال امروز به شمار آورد. اين پورت ها همچنين در گرامافون هاي امروزي نيز تعبيه شده است. به وسيله اين پورت ها مي توانيد فلش مموري هاي خود را به گرامافون متصل کرده و فايل هاي صوتي روي آن را به وسيله گرامافون اجرا کنيد.
2- شکاف کارت حافظه : کارت هاي حافظه وسايل کوچکي هستند که از آن ها براي ذخيره اطلاعات استفاده مي شود. قابليت اجراي فايل هاي اين کارت اي حافظه در دستگاه هاي گرامافون نيز قرار داده شده است.
3- پورت AV : اين پورت معمولا براي اتصال گرامافون به تلويزيون استفاده مي شود.
4- پورت AUX : کابل AUX جهت انتقال صداي استريو با کيفيت بالا ميان دو سوکت يا جک 3.5 ميلي متري مورد استفاده قرار مي گيرد. برخي گرامافون ها از اين پورت ها پشتيباني مي کنند که مي توان به وسيله آن دستگاه هاي مختلف را به گرامافون متصل نمود.
بلوتوث
بلوتوث از کاربردي ترين تکنولوژي هاي دنياي ماست و امروزه دستگاه هاي زيادي از قابليت اتصال به بلوتوث بهره مي برند. برخي از گرامافون ها داراي بلوتوث هستند و شما با استفاده از بلوتوث مي توانيد دستگاه هايي نظير پلير ها ، موبايل ، تبلت و … را به گرامافون متصل کنيد و از امکاناتي نظير پخش آهنگ و … بهره ببريد.
فرمت هاي قابل پخش
رايج ترين فرمت فايل هاي صوتي که اکثر ما با آن آشنا هستيم ، فرمت MP3 است. از ديگر فرمت هاي فايل هاي صوتي مي توان به WMA اشاره کرد. تعداد فرمت هاي قابل پشتيباني توسط گرامافون ها با يکديگر متفاوت است.
ريموت کنترل
يکي از کاربردي ترين قابليت هاي گرامافون ها ، ريموت کنترل است. اين وسيله به شما اين امکان را مي دهد تا از فواصل مختلف گرامافون را کنترل کنيد و فرامين مورد نظر خود مانند پخش ، توقف ، تغيير آهنگ و … را از فاصله هاي دورتر به گرامافون ارسال کنيد.
گيرنده راديو
برخي از گرامافون ها داراي قابليت راديو هستند و مي توانند شبکه هاي راديويي را دريافت کنند. اين نوع گرامافون ها معمولا مي توانند موج هاي FM ، AM يا هر دو را دريافت و پخش کنند.
شرکت هاي سازنده
شرکت هايي که در زمينه توليد گرامافون ها فعاليت مي کنند ، انگشت شمارند. والتر را مي توان از مطرح ترين برند هاي اين زمينه دانست.
قيمت
قيمت گرامافون ها به عوامل مختلفي بستگي دارد. از جمله عوامل موثر در قيمت مي توان به نوع گرامافون ، نوع درايو نوري ، نوع و تعداد پورت ها ، قابليت راديو ، شرکت سازنده و … اشاره کرد. به طور کلي قيمت اين وسايل بين 300 هزار تومان تا 3 ميليون تومان است. البته گرامافون هاي خاص با قيمت هاي بالاتر نيز وجود دارد.
پيش از خريد حتما ميزان بودجه خود را مشخص کنيد. همچنين سعي کنيد نوع گرامافون را بر اساس فضاي خود انتخاب کنيد. براي فضا هاي کم ، گرامافون هاي روميزي مي توانند مناسب باشند.