راهنمای خرید گیتار 
گیتار
موسيقي ، يکي از هنر هاي بسيار پرطرفدار است و گوش دادن موسیقی علاوه بر ايجاد حس شادي ، در بسياري از موارد موجب ايجاد حس آرامش در افراد نيز مي شود. نواختن موسيقي نياز به يک ساز موسيقي دارد و شما بايد براي نواختن و به صدا در آوردن هر ساز ، ابتدا شيوه نواختن آن را از اساتيد موسيقی بياموزيد. ساز هاي موسيقی انواع مختلفي دارند که از جمله آن ها مي توان به ساز های ويولون ، پيانو ، سنتور ، تار و … اشاره کرد. اما يکي از مهمترين و پرطرفدار ترين ساز هاي موسيقي « گيتار » است. گيتار ها ، نوعي از ساز هاي موسيقي هستند که داراي چند تار است. اين تار ها با ضربه زدن به آن ها به ارتعاش در مي آيند و صدايي نرم و دلنشين را ايجاد مي کنند که حتما آن را شنيده ايد. گيتار ها معمولا براي نواختن موسيقی پاپ به کار می روند و در سبک های ديگر مانند موسيقي سنتی کاربرد زيادي ندارد. اگر شما قصد خريد يک گيتار را داريد ، تا پايان اين مقاله با ما همراه باشيد تا شما را در خريد يک گيتار مناسب ياري کنيم.
انواع گيتار 
گيتار ها در نوع مختلف ساخته شده اند که با هم به بررسي آن ها مي پردازيم.
گيتار های کلاسيک
گيتار هاي کلاسيک ، در رده سازهای زهی زخمه ای دسته بندی مي شوند که خود بخشي از خانواده سازهای زهی (Chordophone) هستند. گيتار کلاسيک از 3 سيم نايلونی و 3 سيم ابريشمی ساخته می شوند که با سيم پيچ فلزي پيچيده شده است. به دليل نوع ساختار اين ساز ها ، طنين صداي آن نسبت به انواع ديگر نرم تر و لطيف تر است و به خاطر نوع سيم هاي آن نوازندگي و انگشت گذاري روي فرتها آن نسبت به انواع ديگر آسان تر است.
گيتار آکوستيک 
گيتار هاي آکوستيک به گيتار هايي گفته مي شود که صداي ارتعاش سيم ها از جعبه صداي چوبي به صورت طبيعي تقويت مي شود. اين گيتار ها از نظر ساختار به دو دسته گيتار هاي آکوستيک نايلوني و گيتار هاي آکوستيک فلزي تقسيم مي شوند.
1- گيتار هاي آکوستيک نايلوني : در گيتار هاي آکوستيک نايلوني که به آن ها گيتار هاي کلاسيک يا گيتار هاي فلامنکو نيز گفته مي شود ، 3 سيم بالايي از جنس فلز و 3 سيم پاييني از جنس نايلون است . گيتار آکوستيک نايلوني معمولا داراي 6 سيم مي باشد. عمده استفاده اين نوع گيتار ها در سبک هاي کلاسيک ، فلامنکو و پاپ است. گيتار های فلامنکو شبيه گيتار هاي کلاسيک است ولي صدای گيتار های فلامنکو کمی زنگ دار تر است.
2- گيتار هاي آکوستيک فلزي : در گيتار های آکوستيک فلزی ، هر 6 سيم فلزی هستند و عموما داراي 14 نيم پرده يا باره هستند و صداي خشن تر ، شفاف تر و تيزي تري دارند. اين گيتار ها را معمولا با پيک ( به جای انگشت ) مي نوازند. سبک هاي رايجي که با اين گيتار ها نواخته مي شوند عبارتند از سبک راک ، جاز ، بلوز و کانتري .
گيتار هاي الکتريک 
در گيتار هاي الکتريک ارتعاشات سيم هاي گيتاراز طريق پيکاپ به بلندگوهاي الکتريکی يا آمپلي فاير مي رسد و در آنجا تقويت مي شود . همه سيم های گيتار هاي الکتريک از جنس فلز ساخته مي شوند. استفاده از اين ساز در موسيقي از دهه 1930 آغاز شد. گيتار الکتريک در سبک های مختلفي چون متال، جاز، بلوز، راک و پاپ مورد استفاده قرار مي گيرند. يکي از نمونه های گيتار الکتريک ، گيتار هاي بيس یا باس (Bass) هستند که نقش همراه کنندگي را ايفا مي کنند و صدا هاي بم را توليد مي کنند . گيتار های Bass معمولا دارای 4 سيم هستند و صدا در آن ها توسط آمپلي فاير تقويت مي شود.
آموزش نوازندگی
نخستين نکته اي که در خريد هر ساز موسيقي حتما بايد بدانيد و آن را رعايت کنيد اين است که به هيچ وجه تا زماني که آموزش نواختن آن ساز را فرا نگرفته ايد و يا فرا گرفتن را آغاز نکرده ايد ، اقدام به خريد يکي از آن ها نکنيد چرا که استفاده اي براي شما نخواهد داشت. گيتار نيز مشمول اين مطلب می شود.
سطح نوازندگي 
گيتار ها معمولا براي سطوح نوازندگي مختلفي ساخته مي شوند . يعني گيتار هايي براي سطح مبتدی تا گيتار هايی براي سطوح حرفه ای . همين اختلاف ميزان حرفه ای بودن گيتار سبب ايجاد اختلاف بسيار زيادی در قيمت انواع مختلف آن مي شود. اگر شما يک هنرجوی موسيقي با سطح نوازندگي مبتدی هستيد ، بهتر است به سمت گيتار هاي حرفه اي نرويد و متحمل هزينه هاي زياد نشويد و گيتاري مطابق با سطح نوازندگي خودتان تهيه کنيد.
سيم ها 
گيتار ها معمولا داراي 12 قسمت عمودي و 6 سيم هستند که مجموعا 72 نت موسيقي را شامل مي شود. شما بايد بتوانيد تمام 72 نت را با در دست گرفتن گيتار در دست چپ خود به صدا در آوريد . در هنگام خريد گيتار به اين مسئله توجه داشته باشيد که سيم گيتار ها نبايد گز بزنند و صدايي شفاف داشته باشند.
صفحه صدا 
صفحه صدا در گيتار هاي کلاسيک و آکوستيک اهميت زيادي دارد. صفحه صدا يکي مهمترين بخش هاي گيتار است و به آن قلب گيتار مي گويند. لازم است که صفحه گيتار از چوب مرغوب و با کيفيت بالا ساخته شده باشد . چوب صفحه صدا بهتر است از نوع يکپارچه (Solid) ساخته شده باشد و به شما توصيه مي کنيم که گيتارهاي داراي صفحه صداي ورقه اي (Laminated) را تهيه نکنيد . رگه هاي چوب صفحه صدا هرچه به هم نزديکتر و موازي تر باشند آن چوب مرغوب تر است. چوب سدر از بهترين چوب هاي ساخت صفحه گيتار است.
دسته گيتار 
دسته گيتار نيز يکي از عوامل موثر در ميزان صدای آن است و شما بايد در نظر داشته باشيد که دسته گيتارتان کاملا صاف باشد و داراي تاب نباشد ، زیرا دسته دارای تاب تاثيری منفي روی صدای آن مي گذارد. همچنين بايد در نظر داشت که پل گيتار کاملا عمود و صاف باشد. پل گيتار همان قسمت چوبي روي بدنه است که براي نگه داشتن سيم ها به کار مي رود. نکته مهم ديگر در رابطه با دسته گيتار اين است که پشت آن نبايد زياد گرد باشد. برآمده بودن بيش از حد پشت دسته سبب ايجاد حس خستگی دستان در هنگام نواختن مي شود.
سازندگان
شرکت هاي خاصي اقدام به توليد گيتار مي کنند که از آن ها را مي توان به چهار سطح کيفي تقسيم کرد . شرکت هاي Zinn , Aria , Yabo ,Lazer, Hendrix Style نمونه اي از شرکت هايي هستند که گيتار هاي ارزان قيمت و مبتدي توليد مي کنند. شرکت کره اي Samick ، شرکت چينی BCRich و شرکتAria pro ، نمونه هايي از شرکت هاي هستند که گيتار هاي با سطح بالاتري را توليد مي کنند. شرکت کره اي Ibanez شرکت مکزيکي Fender و شرکت کره اي جکسون از شرکت هاي توليد کننده گيتار هاي با سطح کيفي خوب هستند. شرکت آمريکايي فندر و شرکت Godin از جمله گيتار هاي با کيفيت بسيار خوب هستند.
قيمت 
قيمت گيتار ها به عوامل مختلفي بستگي دارد که از میان آن ها می توان به نوع گیتار ، سطح نوازندگی ، سازنده و … اشاره کرد.
به شما توصيه مي کنيم تا در هنگام خريد سطح نوازندگی ، بودجه و همچنين نوع گيتار مورد نظرتان را مشخص کنيد. سعي کنيد در ابتداي فرآيند يادگيری ، از گيتار های مبتدی استفاده کنيد تا چنانچه بعد از رسیدن به سطح حرفه ای قصد ارتقا یا تعویض گيتار خود را داشتيد متحمل هزينه های زيادی نشويد.
[kkstarratings]