نکات و راهنمای خرید اینترنتی گیرنده دیجیتال ( DVB-T )

گیرنده دیجیتال ( DVB-T )

تلويزيون هاي آنالوگ ، همواره با مشکلاتي از قبيل تعداد کم کانال ، کيفيت نامناسب تصاوير و عدم کارايي در همه شرايط آب و هوايي همراه بوده اند . اما در تلويزيون هاي ديجيتال اين مشکلات به طرز قابل توجهي رفع شده است. تلويزيون ديجيتال با عدم محدوديت در ارائه کانال ، کيفيت HD تصاوير و امکان استفاده در هر نوع آب و هوا، جايگزين بسيار مناسبي براي تلويزيون ها آنالوگ قديمي به شمار مي روند.

چند سالي است که در کشور ما ، سينگنال هاي ديجيتال ، جايگزين سيگنال هاي آنالوگ شده اند . گسترش شبکه هاي تلويزيون ديجيتال ، موجب شده است تا مردم به خريد لوازم مورد نياز براي دريافت و پخش شبکه هاي ديجيتال اقدام کنند.
بيشتر تلويزيون ها داراي گيرنده ديجيتال داخلي هستند اما تعداد محدودي نيز وجود دارند که به اين سيستم مجهز نشده اند. در اين صورت چه بايد کرد ؟ آيا براي دريافت سيگنال هاي ديجيتال بايد يک تلويزيون جديد خريداري شود ؟
خير !!! ، نيازي نيست…
در اين مطلب شما را با وسايلي کاربردي به نام گيرنده ديجيتال آشنا مي کنيم که بدون نياز به خريد يک تلويزيون جديد شما را از امکان دريافت شبکه هاي ديجيتالي با کيفيت بهره مند مي سازند. پس با ما همراه باشيد.
دستگاه هاي گيرنده ديجيتال که «ست تاپ باکس» (Set Top Box) و «DVB-T » هم ناميده مي شوند ، داراي مشخصات و قابليت هاي متنوع هستند و شما مي توانيد يکي از آنها را باتوجه به ميزان نيازتان با قيمتي مناسب تهيه کنيد .

کيفيت تصوير اين دستگاه ها چگونه است؟

همه دستگاه هاي ست تاپ باکس موجود در بازار ، تقريبا در کار اصلي يعني دريافت و پخش سيگنال هاي ديجيتال يکسان عمل مي کنند . اما کيفيت پخش آنها در برخي از مواردآنها را از هم متمايز مي کند . کيفيت هاي SD ، HD و FULL HD از جمله کيفيت هاي رايج در بين دستگاه هاي گيرنده ديجيتال است .

آنتن هاي مورد استفاده اين دستگاه ها چگونه اند ؟

اين دستگاه ها معمولا نيازي به خريد آنتن جديد ندارند و با همان آنتني که داريد و تهيه يک گيرنده ديجيتال ، مي توانيد به تماشاي شبکه هاي ديجيتال بنشينيد . تنها نکته مهم اين است که آنتن شما بايد از هر دو کانال UHF و VHF پشتيباني کند ، در غير اين صورت تهيه آنتن با اين امکانات براي دريافت شبکه هاي ديجيتال ضروري است.

 

خروجي هاي صدا و تصوير اين دستگاه ها به چه صورت است ؟

معمولا صدا و تصوير دريافتي توسط گيرنده ديجيتال با سه پورت زرد ، قرمز و سفيد که «A/V» هم ناميده مي شوند به تلويزيون ها ارسال مي شوند . از پورت هاي ديگر موجود در ست تاپ باکس ها مي توان به Componet ، HDMI ، و S/PDIF اشاره کرد.
کابل HDMI مي تواند صدا و تصاوير را با کيفيت بالايي منتقل کند و با ديگر پورت ها ، اختلاف قابل توجهي در انتقال صوت و تصوير دارد. البته بايد اين نکته را در نظر داشت که تلويزيون نيز بايد از اين پورت پشتيباني کند.
بعضي از ست تاپ باکس ها از قابليت خروجي RF پشتيباني مي کنند . با اين خروجي مي توان سيگنال ديجيتال را به سيگنال قابل دريافت براي تلويزيون هاي آنالوگ تبديل کرد .
برخي ديگر از ست تاپ باکس ها ، داراي چند خروجي HDMI يا A/V هستند که مي توان با آن چند تلويزيون را به يک گيرنده متصل کرد و از هزينه هاي اضافه براي خريد چند دستگاه صرفنظر کرد.اين قابليت براي افرادي که در خانه چند تلويزيون دارند بسيار مناسب است.

گارانتي

درست است که اين دستگاه ها قيمت زيادي ندارند و ممکن است به همين دليل شما به گارانتي ست تاپ باکس ها اهميتي ندهيد ، اما سعي کنيد ست تاپ باکس را از يک شرکت دارای پشتيباني و خدمات پس از فروش مناسب تهيه کنيد تا در صورت بروز اشکال در آن ، به آساني اقدام به تعمير آن کنيد .

ديگر امکانات …

ريموت کنترل : اين دستگاه ها معمولا داراي ريموت کنترل مستقل هستند که اين امر ، موجب دسترسي آسان تر شما جهت استفاده از آنها مي شود.
ضبط کننده ويديو : در برخي از گيرنده هاي ديجيتال امکاني تعبيه شده که شما مي توانيد با اتصال يک فلش مموري يا هر حافظه جانبي ديگر ، فيلم مورد علاقه خود را بر روي آن ضبط کنيد. در برخي از اين تلويزيون ها قابلیت فوقالعاده ای وجود دارد که به وسیله آن مي توانيد به ضبط يک کانال بپردازيد و همزمان به مشاهده کانال ديگري بپردازيد !

EPG : راهنماي الکترونيکي ، جدول زمان بندي برنامه هاي شبکه هاي مختلف را به شما نشان مي دهد و شما مي توانيد از زمان پخش برنامه مورد علاقه تان مطلع شويد. اين امکان در تمامي گيرنده هاي ديجيتال وجود دارد ، اما وجود آن به اين مسئله نيز بستگي دارد که آيا از طرف کانال مورد نظر ، راهنماي برنامه ها ارائه شده است يا خير .

قابليت پخش چند رسانه اي : قابليت پخش چند رسانه اي يا Multimedia به شما اين امکان را مي دهد تا فيلم ها ، عکس ها و آهنگ هاي موجود در حافظه جانبي خود را به وسیله گیرنده دیجیتال پخش کنید. گيرنده هاي مختلف از فرمت هاي مختلفي نيز پشتيباني مي کنند که مي توان به فرمت هاي تصويري MP4 ، MKV و MOV ، فرمت هاي صوتي WAV ، AAC، MP3 و فرمت هاي تصويري JPG ، PNG و BMP اشاره کرد.

قيمت دستگاه هاي ست تاپ باکس چقدر است ؟

عوامل مختلفي در گوناگوني قيمت دستگاه ها موثرند . ست تاپ باکس ها معمولا رنج قيمت بين 30 تا 150 هزار تومان دارند . اين اختلاف قيمت به سبب تفاوت هايي مثل کيفيت تصوير ، امکانات و قابليت ها ، گارانتی و همچنين برند دستگاه ايجاد شده است. هرچند بايد بگوييم اگر صرفا به دنبال يک گيرنده ديجيتال با قابيت دريافت کانال هاي ديجيتال هستيد ، نيازي به صرف هزينه ي زيادي نداريد.
بهتر است قبل از اقدام براي خريد گیرنده دیجیتال ، بودجه و همينطور امکانات مورد نياز خود را معين کنيد تا بتوانيد بهترين محصول را با توجه به بودجه و نياز خود ، از ميان محصولات موجود در بازار ، خريداري کنيد.

[kkstarratings]